Erfaringer med oil catch tank?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Erfaringer med oil catch tank?

Indlægaf AS DK » søn 8. dec 2013 17:03

De mørke vintermåneder, hvor MX5'eren er opstaldet, kan bruges til at researche på nyt udstyr.

Jeg er af og til stødt på oil catch tanke, men er ikke rigtigt blevet klogere på om det er pengene værd. Nogen siger
tanken(e) er overflødige, andre at det er et must at rense udluftningsluften fra ventildæksel/krumtap inden det bliver recirkuleret i indsugningssystemet.
Da jeg helst vil være god ved min bil og skåne indmaden i intercooler og spjældhus for unødige oliebelægninger kunne et par oil catch tanke være løsningen.

Hvad er din erfaring med oil catch tanke?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Erfaringer med oil catch tank?

Indlægaf hasse » tors 12. dec 2013 17:46

Jeg har haft den i adskillige år efterhånden.

Om det betyder noget?
"Bum, bum, bum..." er det vist, at Helveg Snr. siger, når han bliver spurgt om noget, han ikke kan svare på.
Så han siger tit "Bum, bum, bum".

Jeg har aldrig haft "bundproppen" ude (altså den i oil catch tanken :D ) eller skilt den ad for at se, hvad der evt. er af skidt indeni.
(Det må jeg - også - se at få gjort).

Beholderen er jo på siden forsynet med et gennemsigtigt lodret plastikrør for at man kan se, hvor meget skidt/olie, der er i beholderen.
Og jeg har ALDRIG set tegn på, at det skulle være tilfældet...væske i beholderen.

Mig bekendt er der ikke nogen som helst former for "luftfilter" i beholderen.

Det har jeg - også - spekuleret over.
En eller anden form for filter kan vist kun vær en fordel. En gang tvist, klud eller lignende inde i beholderen.
For uddunstninger fra motoren/topstykket bliver ledt tilbage til indsugningsmanifolden.

Om den er det rene bling, bling? Tja.

PS.
((((( Det er egentlig mærkeligt, at der ikke er en form for luftfilter i forbindelse med varmeapparatet/ventilationssystemet. Luften, der kommer ind i kabinen, kommer jo delvist fra motorrummet))))))
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Erfaringer med oil catch tank?

Indlægaf BoN » tors 30. jan 2014 06:23

Faldt over denne tråd på Miata.net, han har opfanget olie men tilsyneladende ikke fra udluftningen i kompressor siden, der tales endv. om en anden envejs ventil på udluftningen ved manifoldsiden måske noget der skal tænkes over.
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... 871&page=2

Hilsen Bo
Hilsen Bo
Jubii 99. monteret med Rotrex
Brugeravatar
BoN
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 26. mar 2011 11:34
Geografisk sted: Langeland

Re: Erfaringer med oil catch tank?

Indlægaf AS DK » tors 30. jan 2014 15:59

Det fremgår af tråden på miata.net at der ikke fanges olie på udstødningssiden af ventildækslet, hvilket er den udluftningsslange der er forbundet med indsugningen foran kompressoren. Det betyder, at jeg ikke behøver at bekymre mig om olieaflejringer i kompressor og intercooler.
Den oliedamp, der udluftes til spjældhuset er jeg ligeglad med, da den bare bliver brændt af i motoren.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Erfaringer med oil catch tank?

Indlægaf BoN » fre 31. jan 2014 06:43

Hvis pcv-en virker, og er designet til at modstå det overtryk der fremkommer i spjældhuset, burde der ikke komme olie ved udluftningen foran kompressoren, virker den derimod ikke vil det være der overtrykket skal ud af ventildækslet, tror egentlig bare jeg vil undvære den slange og montere et lille åndefilter på studsen i stedet, hvis der da er plads.
Bo
Ps. Tak for dit svar i den anden tråd, stiveren er bestilt!
Hilsen Bo
Jubii 99. monteret med Rotrex
Brugeravatar
BoN
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 26. mar 2011 11:34
Geografisk sted: Langeland

Re: Erfaringer med oil catch tank?

Indlægaf Henr1k » fre 11. dec 2015 10:09

hasse skrev:Jeg har haft den i adskillige år efterhånden.

Om det betyder noget?
"Bum, bum, bum..." er det vist, at Helveg Snr. siger, når han bliver spurgt om noget, han ikke kan svare på.
Så han siger tit "Bum, bum, bum".

Jeg har aldrig haft "bundproppen" ude (altså den i oil catch tanken :D ) eller skilt den ad for at se, hvad der evt. er af skidt indeni.
(Det må jeg - også - se at få gjort).

Beholderen er jo på siden forsynet med et gennemsigtigt lodret plastikrør for at man kan se, hvor meget skidt/olie, der er i beholderen.
Og jeg har ALDRIG set tegn på, at det skulle være tilfældet...væske i beholderen.

Mig bekendt er der ikke nogen som helst former for "luftfilter" i beholderen.

Det har jeg - også - spekuleret over.
En eller anden form for filter kan vist kun vær en fordel. En gang tvist, klud eller lignende inde i beholderen.
For uddunstninger fra motoren/topstykket bliver ledt tilbage til indsugningsmanifolden.


Ved det er en gammel tråd :-) Men, sidder din oil catch på udstødnings- eller indsugnings-siden? Eller på begge sider? Og er bilen trykladet?
Overvejer en billig fra ebay på indsugningssiden for at mindske risici for banken.
Brugeravatar
Henr1k
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 15. apr 2015 08:56
Geografisk sted: Viborg

Re: Erfaringer med oil catch tank?

Indlægaf hasse » fre 11. dec 2015 11:44

Sidder på indsugningssiden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron