Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf And » tors 15. aug 2013 19:08

Kuksi skrev:@And
Hvad mener du med det? :wink:
Åhh gud så kom traumerne lige op igen... min bil blev bare for lav af de fjedre :)

Ja det giver nogle udfordringer at køre rundt og være så lav. Det er kun et spørgsmål om tid, så går det galt et eller andet sted.
Fronten er faktisk ikke det laveste på bilen, men på grund af udhænget inden forhjulene rammer opkørslerne og hæver fronten, er det det der giver størst problem.

Var det ikke også det du oplevede, at fjedrene satte sig en del?
Har du for resten stadig dine Koni liggende? Det kunne godt være jeg så lige vil bede dig om et par mål (diameter på dæmperen og diameter på hullet i fjedreskålen som låseringen går op i) Så får jeg lavet en eller anden løsning ud fra dette.

Mine fjedre satte sig også mere end jeg ønskede, bilen var ikke FOR lav, men lavere end jeg forventede. Mit problem lå ved radius på dækkene som var 5 - 6 mm større end std. Sammen med korte bump-stops havde jeg især problemer med at forhjulene gik i skæmkasserne og et par enkelte gange lavede en DYR lyd mod skærmkanten.

Jeg har desværre ikke sættet liggende længere, men kan tage nogle mål for dig når jeg er hjemme igen. Er ude at sejle lige nu og skal lige afløse en uge ekstra i uge 35, så det bliver tidligst i uge 36 jeg kan tage målene. Alternativt kunne du jo ringe til en af MX-5 pusherne og høre om de kan måle noget op for dig?

Hullet i fjederskålen borer man op til en bestemt størrelse, mener det er ø12 mm metrisk fingevind.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » tors 15. aug 2013 22:09

Jeg kan sagtens vente til du er hjemme igen And. Det bliver et vinter projekt at få hævet bilen.
Du har ret i at toplejet skal bores op til 12mm, men mine er jo allerede klaret på det punkt. Det jeg vil er enten at dreje et afstandsstykke der skal ligge mellem låseringen (og holde denne på plads) og nederste fjeder skål. Eller montere et af de rørstykker med gevind og 2 store omløbere/møtrikker, der kan gøre den trinløs justerbar. Det kræver bare at det passer perfekt i diameteren over dæmperen, og der er gods nok til at dreje det til så det kan holde låseringen på plads.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » fre 16. aug 2013 22:32

Jeg har skrevet til Koni (USA) og fået varenummerne på de dele der skal til for at lave det almindelige "Koni Sport Kit" til fuldt justerbar i højden. Juhuuuuuu, så kan vi også få corner weight'ed vores biler. (jeg har stadig alle delene til at liggende til sådan en vægt, den er bare kun 80% færdig)

The KONI coilover sleeve and spring seat requires the use of a 2.25, or 2.5 ID spring. The threaded sleeve is part number 80 0000 0005, and the spring seat is 80 0000 0006.

Mason O’Hara
Technical Sales Representative
1961A International Way
Hebron, Ky. 41048
859 488-0324


Der skal bruges:
4 stk #80 0000 0005
4 stk #80 0000 0006
http://www.koniracing.com/sleeves.cfm
Men man mangler stadig nye fjedre...2,25 eller 2½"


Se også nederst i på denne side. Det er måske muligt at finde noget på ebay der lige passer, er inden for EU og til billige penge. http://hikickracing.blogspot.dk/2010_05_01_archive.html
Der er en update der viser Bilstein dæmpere http://hikickracing.blogspot.dk/2010/09/update-e-bay-coilovers-and-nb-bilstein.html

Den "nemme" og dyre løsning kan FM jo klare (de skriver de kan bestilles til Koni også) http://flyinmiata.com/index.php?deptid=4537&parentid=0&stocknumber=13-46520%20%201990-97

Et link til en miata.net tråd, med lidt råd og info. http://forum.miata.net/vb/archive/index.php/t-344448.html
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » tors 28. aug 2014 23:18

Endelig har jeg fået monteret fælgene på bilen. Dækkene kom på fælgene i dag.
Mht. højde problemerne med Koni Sports Kit så endte jo med den nemme løsning , Ground Control fra FM som jeg er meget tilfreds med. http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... %201990-97
Efter web's anbefaling blev dækvalget Bridgestone RE002, hvor mine 17" er med RE050.
Jeg har været ude på to kortere ture og må sige der er fordele og ulemper ved at gå ned i 15".
Ujævnheder mærkes markant mindre og det er nemmere for undervognen at bevare kontakten til underlaget, ved kørsel over mange ujævnheder. Styrtøjet går mærkbart lettere (begge dæk er i 205 bredde) og dette må også tilskrives den mindre vægt og roterende masse.
Men når det gælder kontante styreegenskaber, direkte styring hvor et nys udløser er U-vending, ja så er det i hvert fald her prisen betales. De står heller ikke helt så fast i sving/rundkørsler som 17" 'erne . De siger en del og er hurtigere til det, men virker til at være nemmere at styre på grænsen. Men igen grænsen for hvornår de slipper er klart lavere. Man kan også tydeligt mærke at bilen krænger mere, men det kan vel kun være over dæksiderne, da alt andet jo er som før.
Nu skal der køres alt det jeg kan komme til, og så skal der jo nok også lige leges med dæktryk og indstilling af dæmpere, stabilisator og højde.

Her på de nye 15"
Billede

Her på de gamle 17"
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron