"Test-montering" af ekstra instrumenter

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

"Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf one-niner » tors 8. aug 2013 21:07

Jeg skiftede dobbelt-DIN-radioen ud med en enkelt-DIN og da jeg pønser på trykladning, så var det naturlige valg til den ledige DIN-slot nogle ekstra instrumenter. Da jeg kører med wideband lambda-sonde pga. motorstyringen, ville air/fuel-ratio være oplagt, men jeg har simpelthen ikke kunne finde et instrument, der matcher de originale,

Valget er faldet på olietemperatur, vakuum/tryk og voltmeter fra VDO Cockpit Vision-serien. Jeg overvejede også udstødningstemperatur som et alternativ til AFR for at holde øje med, at motoren kører ok, men det er mega dyrt (over to kilo for sensor og instrument plus montering). Brændstoftryk kunne også være fint at holde øje med for at undgå en mager situation, men brændstofsystemet er mig bekendt ikke specielt svagt på vores biler.

"Test-montering" med papirudgaver:

Billede

Kommentarer modtages gerne :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf Kuksi » tors 8. aug 2013 21:18

Ser fint ud.
Men drop voltmeteret, det er efter min mening helt overflødigt. Du har så meget mere at bruge AFR uret til.
Skal nok se om jeg kan finde et AFR i en passende design.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf one-niner » tors 8. aug 2013 21:38

Kuksi skrev:Ser fint ud.
Men drop voltmeteret, det er efter min mening helt overflødigt. Du har så meget mere at bruge AFR uret til.
Skal nok se om jeg kan finde et AFR i en passende design.

Ja, bortset fra at jeg har haft en del generator-relateret problemer. Remmen glider en gang imellem (forhåbentligt fikset efter jeg fandt en lille læk af kølervæske, der dryppede ned på remmen), og så husker du nok, at den pludselig begyndte at lade for meget, da vi var ude og få tunet motorstyringer, ik'? :)

Jeg VIL have tre ure i samme design, og helst i samme look som de originale - dvs. sort med hvide tal og rød nål samt grøn belysning. Jeg har fundet et enkelt alternativ i Speedhut's Revolution-serie, men de er ret pebrede og deres ladetryks-instrumenter går til minimum 2 bar (Rotrex kører nok med under 0,5 bar standard og maks. 1 bar uden restriktor og med diverse mods).

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf Kuksi » tors 8. aug 2013 22:04

Ja du har jo dine grunde, og især hvis der stadig har været problemer for nylig.

Så gør som jeg. Jeg har smidt benzintryks ur i handskerummet, da designet heller ikke passede, og det ikke er noget jeg overvåger konstant.
Jeg købte bare et billigt instrument 0-10bar, og anvender en føler beregnet til olietryk. Det har i flere år kørt upåklageligt. (og nej det springer ikke i luften).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf AS DK » fre 9. aug 2013 14:59

Hej Tom

Jeg går med nøjagtigt de samme planer om extra instrumenter og trykladning fra CCR.
Jeg er kommet frem til følgende 3
Ladetryk
Olietemperatur
Olietryk (da standardinstrument blot er en gimmick)

Følger spændt, hvilke instrumenter du ender med at montere.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 516
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf one-niner » fre 9. aug 2013 15:31

Helt gimmick er den originale olietryksmåler ikke. Nålen står fast 1/2 til 2/3 oppe, når trykket er indenfor specifikationerne. Bliver trykket for lavt eller højt, skal den nok flytte på sig.

Når det er sagt, så er jeg heller ikke tilfreds med dette. Jeg overvejer, at "fikse" det originale setup, så man får en "levende" nål, der rent faktisk bevæger sig lineært med trykket. Men det er lidt et pillearbejde. Der er indtil flere guides derude.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf Munk » søn 18. aug 2013 11:54

så lige denne. Det ligner da lidt det du leder efter
http://www.bilgalleri.dk/marked/Tuning/1706325-afm-ur_
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: tors 23. mar 2006 23:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf Kuksi » søn 18. aug 2013 14:49

@ Munk
Det ligner godt nok i design, men kan desværre ikke bruges til noget. Er til en narrowband O2 sensor, og dermed ikke værd at bruge (og slet ikke da Tom har opgraderet til wideband sensor, der fortjener et wideband ur der vil kunne vise præcist. )

Tom. Du bliver nok nød til at beholde de 3 pap ure. :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf one-niner » lør 21. dec 2013 19:46

Endnu ikke forbundet, men her er det foreløbige resultat:

Billede

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf AS DK » søn 22. dec 2013 10:56

Ser godt ud, Tom.

Hvilket mærke/model? Og måske et bette link til leverandøren :wink:

Jeg kan se at du har monteret olietemperatur, ladetryk og voltmeter.
Hvorfor har du valgt voltmeter?

Jeg ønsker mig olietemp., ladetryk og måske AFR.
Findes der ikke en AFR, der kan måle på den originale sensor?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 516
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: "Test-montering" af ekstra instrumenter

Indlægaf one-niner » man 23. dec 2013 00:50

Olietemp og voltmeter er VDO Cockpit Vision, tryk er VDO Cockpit International. De er ikke 100% ens, hvilket irriterer mig lidt, men trykmålerne i Vision-serien kan ikke fås i -1 til +1,5 bar, hvilket jeg gerne ville have.

Voltmeteret er valgt, da generatorstyringen på en NB sidder i motorstyringen og ikke generatoren. Jeg har tidligere haft problemer med dette kredsløb i Megasquirt'en, og jeg har også oplevet, at remmen glider, hvis der er den mindste smule kølervæske, der drypper ned på den fra slangerne omkring termostaten.

Jeg ville også gerne have haft AFR, men kunne ikke finde et instrument, der både lignede noget OEM'ish og samtidig var fra en serie, der også havde de øvrige instrumenter, jeg ønskede. Når jeg tuner bruger jeg alligevel en laptop, og kan både se oplysningerne i realtid og logge dem.

Mht. den originale O2-sensor, så er den af "narrow-band"-typen, hvilket betyder, at den giver meget begrænsede, men tilstrækkelige, oplysninger til motorstyringen. Du vil ikke blive ret meget klogere af at kunne se dette, men jeg har da set et par instrumenter til dette.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron