Tarox bremser til Softtop

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Tarox bremser til Softtop

Indlægaf Kuksi » fre 5. apr 2013 19:56

Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Tarox bremser til Softtop

Indlægaf Softtop » fre 5. apr 2013 20:37

Tak :-)
Ja, de er dyre, måske også overdrevet dyre.
Jeg er bare træt af mine EBC skiver. De har ikke
kørt mange tusinde km, men har da et par trackdays
på bagen og ryster nu lystigt allerede ved den første hårde
nedbremsning. Min teori er lidt den, at de ikke kan tåle varmen længere.
Måske kender andre til dette?
Tarox skiverne skulle være udsat for en speciel behandling
netop for at sikre evnen til at tåle ekstrem varme..
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Re: Tarox bremser til Softtop

Indlægaf hasse » man 8. apr 2013 16:40

Softtop:
Forstår ikke rigtigt det med, at skiverne skulle ryste.

Er de - skiverne - skæve?

Skiverne er jo virkelig spændt hårdt til lejerne/navene.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Tarox bremser til Softtop

Indlægaf Softtop » ons 10. apr 2013 19:11

Hasse.

Skiver kan skam sagtens blive skæve - også selv om at de er korrekt spændt mod nav.
Hvis skiven er slidt under minimumstykkelse vil den kunne slå sig, Men selv en ny bremseskive
kan også ødelægges hvis man efter heftig kørsel bare stopper bilen og lader bremserne stå og køle
ned med forskellig kuldepåvirkning (der hvor kaliper og klods ligger mod skiven, forbliver skiven varmere i noget tid)

MEN - efter at have kloget lidt rundt på www, er jeg kommet til den konklusion, at problemet måske ligger i aflejringer
af bremseklodsmateriale på skiven - i hvert fald er det ikke super sandsynligt at skiven er skæv hvis den ikke er under minimumsmål..
Jeg skal lige have gang i en mikrometermåler..

Men her er interessant læsning om emnet: http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Re: Tarox bremser til Softtop

Indlægaf hasse » ons 10. apr 2013 19:56

Hvordan skiverne kan blive skæve, ved jeg godt.
Det er bl.a. for at undgå "skævhed", at man ikke skal trække håndbremsen - og lade dytten stå med trukket håndbremse - efter "heftig " kørsel.

Jeg kan fortsat ikke rigtigt forstå det med, at "skiven ryster".
DERFOR kom jeg ind på det med fastspændingen.
Det kan da ikke være SKIVEN, der ryster. Eller hür?

Ubalance i skiven vil forplante sig til nav/leje.

Måske slitage i nav og eller leje?

Afsætning af belægning på skiven må da være til at få øje på.

Jeg kan godt forestille mig, at der er større risiko for afsætning, hvis man kører med "de groovede" skiver (som jeg for øvrigt gør - dog uden rysten).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Tarox bremser til Softtop

Indlægaf AS DK » ons 10. apr 2013 23:12

Skæve skiver eller lidt rust kan være svært at afgøre.
Jeg får tit lettere rystelser under nedbremsninger i min Audi fra høje hastigheder, hvis vejret er fugtigt. Fx på autobahn ved opbremsninger fra +200km/h, men det forsvinder efter en opbremsning.
Skiver af støbejern ruster ved blot den mindste fugtighed, hvilket oftest kan bremses væk ved et par opbremsninger.
Jeg tror ikke det skyldes skæve skiver eller dårlige bremseklodser.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 516
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron