EBC Green Stuff - HRMPF

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

EBC Green Stuff - HRMPF

Indlægaf And » lør 16. mar 2013 22:06

Ja så røg de af bagenden!

I går lavede jeg et hurtigt bremseservice på bagbremserne, da den ene kaliber hang lidt.
Tilfældigvis opdagede jeg ved afrensning at den ene bremseklods så lidt mærkelig ud! Ved nærmere eftersyn kunne jeg konstatere at belægningen havde sluppet bagpladen over halvdelen af bremseklodsen! :evil:

På den anden side var den ene klods også på vej til at gøre det samme. Bremserne blev brugt hårdt på Jyllandsringen i efteråret, men dengang jeg fik bilen var jeg flere gange på Vandel som bød på meget høj hastighed og voldsomme nedbremsninger, de daværende Mazda OE klodser holdt fint til den behandling.

Bilen blev hængende i luften og jeg cyklede op til den lokale Mekonomen her til formiddag. Der var Mintex og ATE klodser at vælge imellem, sidstnævnte var desværre ikke på lager. Da jeg kender ATE klodserne som særdeles stabile og virkeligt høj kvalitet så valgte jeg at vente på at disse er på lager på tirsdag.

Generelt har Green Stuff klodserne længe haft en tendens til at smuldre let rundt langs kanterne, men jeg har indtil videre haft dem på "tålt ophold". Nu skal jeg bare have fundet et sæt klodser til forakslen. Nogle gode ideer?
Hawk HPS og Porterfield R4S virker interessante som gode gade klodser uden for meget hyl og med lav afgivelse af støv.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: EBC Green Stuff - HRMPF

Indlægaf hasse » søn 17. mar 2013 12:01

Om klodserne smuldrer eller har tendens til at smuldre har meget med hærdningen/indkørslen at gøre.
Det ved jeg af egen erfaring.

Hvis jeg var dig, ville jeg benytte lejligheden til at tage bremsestemplerne ud.
Og rense dem. Der er med næsten 100% garanti rustdannelser på dem. Især ca. midt på.

For øvrigt har bremserne især dem på baghjulene en tendens til over tid at binde/hænge, så de ikke slipper ordentligt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: EBC Green Stuff - HRMPF

Indlægaf And » man 18. mar 2013 19:56

hasse skrev:Om klodserne smuldrer eller har tendens til at smuldre har meget med hærdningen/indkørslen at gøre.
Det ved jeg af egen erfaring.

Hvis jeg var dig, ville jeg benytte lejligheden til at tage bremsestemplerne ud.
Og rense dem. Der er med næsten 100% garanti rustdannelser på dem. Især ca. midt på.

For øvrigt har bremserne især dem på baghjulene en tendens til over tid at binde/hænge, så de ikke slipper ordentligt.

I sin tid kørte jeg dem ind efter Tanners anbefalinger, om det så er det rigtige ved jeg ikke.
Jeg vil overveje at få stemplerne ud, skruer man dem bare ud bagi? (Jeg har aldrig skilt en MX-5 bagkaliber ad).

Omkring det med at hænge så de ikke slipper ordentligt, det ved jeg desværre godt. Gliderne bliver renset af hvert år for at undgå at de sætter sig fast. Gør jeg ikke det, så dannes en ring med let tæring og så sidder de der pludseligt!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: EBC Green Stuff - HRMPF

Indlægaf hasse » man 18. mar 2013 22:55

Jeg bruger også Tanners metode.
Men forskellen fremkommer ved at følge metoden og sjuske med den. Har prøvet begge del.
Og det var især-tror jeg -, når jeg sjuskede med afkølingsperioden, at jeg senere kunne konstatere det der smuldreri ved kanterne. Har ikke været ude for, at materialet er løsnet.

Det er jo en længere periode, man skal igennem, hvis man følger Green Stuff's indlagte vejledning. Er det ikke noget med 500 km? Det er - for mig -laaang tid.

Men det er måske nok værd at overveje.

Stemplerne på baghjulene er forbundet med justerskruerne. Og skrues helt ind. Så kan stemplet tages ud:
DET ER SOM JEG HUSKER DET. KOM IKKE OG HÆNG MIG, HVIS DET IKK ER RIGTIGT.

Når jeg omtaler det med at hænge, er det ikke glidepindene jeg tænker på. Smøring og rensning af disse er forhåbentlig standardprocedure for os MX5 ejere :-)

Nej, det jeg tænker på er, at selve bremsearmen til håndbremsekablet kan have en tendens til over tid at låse - mere eller mindre. Så bremsen hænger/bliver ved med at have for meget nærkontakt med bremseskiven dvs. faktisk bremser hele tiden.
Bekræftet af Andreas.
Har nok især betydning, når håndbremsen ikke bliver justeret korrekt. Bremsearmen trykker på selv bremsecylindren INDE i kaliberen. Og det giver nok - også over tid - nogle fordybninger i bagsiden af cylindren. Især hvis man - læs jeg - har/har haft en tendens til at trække håndbremsen for hårdt.
Er inde på det i en tråd om håndbremsekablet. viewtopic.php?f=3&t=3358&p=28511#p28511
Men nu hvor jeg er igang:
Hvad med at prøve Green Stuffs røde eller gule klodser på forhjulene? Bremses der kraftig er hele vognens vægt jo på forhjulene.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: EBC Green Stuff - HRMPF

Indlægaf altid6 » tirs 19. mar 2013 09:25

Har kørt med greenstuff i 6 år, med masser af trackdays og enkelte racerløb. Der har aldrig været nogen problemer. Så måske det bare har været uheld at du har fået en dårlig klods.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: EBC Green Stuff - HRMPF

Indlægaf And » tors 28. mar 2013 23:12

Tak for jeres input - især din gode beskrivelse Hasse.

Jeg har monteret ATE klodser på nu og smurt gliderne meget grundigt. Det der beskrives af yderligere smøring vil jeg prøve når jeg skal i gang igen til efteråret med smøring.

EBC klodserne får ikke et nyt forsøg her. Til trods for Jespers gode anbefaling, jeg ved at de bliver brugt på din bil!
Kigger nu efter Hawk HPS eller Porterfield R4S til montering foran.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: EBC Green Stuff - HRMPF

Indlægaf Kuksi » lør 30. mar 2013 00:17

HAVK HPS skal man da vist kun vælge hvis kan lide bremser der fader efter efter få nedbremsninger.
http://blog.caranddriver.com/performance-brake-pads-compared-hawk-hps-hawk-hp-plus-ebc-yellowstuff/

Så ser HAVK HP Plus da ud til at være et valg der ville passe bedre til også at kunne klare en tur på bane.
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/13-1034.html

Selv kunne jeg godt finde på at prøve Carbotech XP8 eller XP10 næste gang (gerne med 15" R888 gummi)
http://949racing.com/carbotechmiatabrakepads90-93.aspx
Eller måske de nye EBC Red Stuff. http://www.gomiata.com/miebcrebrpaf.html MX5parts har dem på tilbud pt. og de har forresten også -10% på alt her i påsken.

Update: Hmmm. Der er rigtig meget info på div fora, og måske XP8/10 ER for meget til gadebrug, der er både for og imod. En ting er alle dog enige om, og det er at de støver meget. Men det kunne jeg nok godt leve med.
Men måske AX6 var et bedre kompromis.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: EBC Green Stuff - HRMPF

Indlægaf Kuksi » fre 5. apr 2013 16:59

Først en lille status over mine Green Stuff belægninger.
Jeg er på andet sæt foran, og fik sidste forår det første sæt i bag. Så bilen skulle være klar til 2012 turen på Jyllandsringen.

Der er masser af belægning på endnu (bilen har ialt kørt 7000 km de sidste 2 år), men der er tydelige spor efter bremserne har været godt brugt.
På jyllandsringen syntes hjeg det gik ok, og der ver på intet tidspunkt tegn på fade. Men jeg må sige at jeg når jeg havde kørt mange omgange ( +5?) så tog jeg det lige lidt roligt en enkelt omgang, især for enden af langsiden :twisted:
Der er heller ingen af belægningerne der har sluppet pladen, som jeg tidligere har oplevet.
Men belægningerne er ristet godt, de har også steder i siderne hvor de ligner noget jeg plejer at tømme af Weber'eren.

Jeg er dog endt med at bestille EBC klodser igen ved MX5parts, hvor der idag med er -10%. Denne gang dog Yellow Stuff hele vejen rundt.
Jeg har læst en hel del, og har altså valgt denne type som mine næste klodser ud fra andres erfaring.

Har jeg ret i at for år tilbage der var red stuff kun til brug på bane, ifølge anbefalingen?
Idag er det Yellow Stuff der er deres mest egnet til trackday / bane brug, og Red Stuff et valg mellem Green og Yellow. Med lang holdbarhed og lavt støv niveau.

Flere af de andre klodser som indgik i mine overvejelser, blev droppet bla. pga. støv og holdbarhed. Jeg er villig til at leve med et højt støv niveau, men når støvet sætter sig så fast at det ikke kan fjernes igen og folk opgiver at bytte rundt på hjulene for ikke at få ødelagt 2 fælge mere. Så hopper jeg altså fra. Flere har også omtalt at efter en tur i regnvejr med bremsestøv på fælgene, så kan det være "hærdet" så det var meget omstændigt at fjerne. (tror dette var XP8/10)

Nu glæder det bare om at få de nye klodser kørt ordenligt til, så de kan blive klar til 2013 udfordringen på Jyllandsringen.
Smider lige et par billeder fra mobilen af de brugte Green Stuff. (rustfarven er bare fordi bilen har været i carporten hele vinteren, og endnu ikke rigtigt er taget i brug)

Billede Billede
Billede Billede

Måske man skulle opgradere lidt :wink:
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: EBC Green Stuff - HRMPF

Indlægaf Softtop » fre 5. apr 2013 17:06

Hijack advarsel..
Nogen der kender et sted hvor man kan handle Tarox til rimelige priser?
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron