af Kuksi » tirs 28. feb 2012 23:10
Vuderet ud fra prisen alene, er det da vildt billigt! Alene et topstykke og 2 knaster er den pris værd.
Når det er sagt så er skrappe knaster ikke noget der gøres meget i til MX-5 i forhold til så meget anden tuning. De er nemlig ret gode fra starten af.
Det er en Jackson Racing M45 kompressor med den gamle (ikke forbedret) udblæsningsmanifold. Det fortæller mig at den har en del år på bagen. Lige som at crossover røret i stål afslører alderen, det blev tidligt ændret til et i plast (optager mindere varme). Men det er en bund solid konstruktion, og mange i udlandet har rundet både 150 og 200.000km.
De er da til at skifte lejer i og kan renoveres for rimelige penge (feks i UK, hvis man ikke selv har muligheden) Det er selvfølgelig vigtigt at der ikke er skader på de 2 rotor \"aksler\" som følge af ødelagte lejer.
Det du ser på billedet smider ikke 180hk fra sig, regn med 160hk (det er uden knasterne, som vi ikke kender). Der er ikke monteret nogen regulator på benzintrykket, hvilket er et must (en ny nok så kraftig pumpe gør det ikke alene). Samtidig bør der følge en box med (feks BIPES eller JR) til at forstille tændingen. Ellers skal du køre med så høj tænding at du mister en masse bundtræk. Bedst er det selvfølgelig med større dyser og en standalone ECU (motorstyring)
Er den i orden, og har du brug for kanster og topstykke, så er prisen bestemt OK.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:
BillederIf it ain't broken, why not tweak it?