Kuksi's topstykke modificering/renovering

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » lør 7. apr 2012 00:31

Har været igang med HLA'erne. Her er et par billeder af hvor mange dele de består af. Her er de lagt op i rækkefølge (vær obs på at kuglen og den lille fjeder, skal monteres i den ende hvor der kun er 2mm ned til hullet kuglen lukker for)
Billede
Billede
Efter adskildelse og \"grov rengøring\" ryger delene i et bad af indsprøjtningsrens. Derefter aftøres delene og poleres op. Selve HLA huset blæses igennem og alle delene ryger i et bad af bremserens. Endelig en sidste aftørring og trykluft, inden smøring og samling. Husk endelig at checke at den er samlet korrekt og kan arbejde frit (ikke låser fordi noget klemmer/kanter) Har man fyldt for meget olie i kan den være umulig at klemme så meget sammen at låsefjederen går i hak. Et let tryk på kuglen, med spidsen af den uundværlige pincet, kan lukke lidt olie ud.
Der er en god guide her: http://www.miata.net/garage/hla/cleaning.html
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 14. apr 2012 10:44

Det går da langsomt fremad, og man kan da se hvor man er nået til. :)
Billede

Så er 2 kamre færdige.
Men vil lige bringe en advarsel. De filt \"dutter\" som sammen med polermiddel i 3 finheder, der skulle give den sidste finish. Viser sig pludselig at være blevet så slidte i toppen, at spidsen af den skrue der holder dem fast på akslen i min Dremmel stikker frem ! :evil:
Det er sket for mig i begge kamre, på trods af at spidsen efter første gang blev afkortet 2mm, og så bliver man altså sat nogle timer tilbage (og nogle steder er ridserne så dybe at jeg kun har fjernet det værste. Da der ikke er nok materiale til en ommer)

Smider lige et link til skift af ventilstyr, selv om jeg ikke regner med at dette bliver nødvendigt på mit. http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=64857
Senest rettet af Kuksi søn 15. apr 2012 00:42, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » lør 14. apr 2012 22:05

Keep up the good work :!:

Herligt at se resultatet af knofedtet. Har lige købt et topstykke på ebay der skal have samme tur. Engang...... :roll:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » søn 15. apr 2012 22:19

Fedt Viggoman. Men afsæt godt med tid. Jeg tror jeg bruger over 4 timer (er jeg nede på nu) pr. forbrændingskammer.
Lægger lige et nyt billed på, hvor jeg er kommet til 3. kammer. Lørdagen gik med at lave toeren om en gang mere, da jeg ikke var helt tilfreds med resterne af de pokkers ridser.
Billede
PS. topstykket vender modsat forrige billede.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 27. apr 2012 00:05

Aften efter aften bruges stadig i skuret, og det skrider da frem.
Alle 4 forbrændingskamre er nu færdige, og 2 af indsugningskanalerne. Indsugningskanalerne er heldignis meget nemmere at lave end forbrændingskamrene. Kan lave en indsugning færdig på en god aften.
Har også fundet ham der skal lave 3 angel cut på ventiler og sæder. En med 40 års erfaring og tilpas nørd på den gode måde. Så en der gider lytte til hvad man gerne vil have, og samtidig stiller de rigtige spørgsmål til hvad man vil opnå. Ventilerne får derfor også lige en backcut ved samme lejlighed. Regner med at der skal fjernes 0,6mm ved planslibning, for lige at få lidt kompression på igen. Tror også lige at mine ventilstyr får fjernet den del der stikker ind i indsugningen.
Det er så næsten en \"Full Race Portning\" fra FM, bare med 3 Angle cut.
Full Race Port
In-depth bowl and throat porting
In-depth short turn porting
Reshaping valve guides bosses and valve guides
4 Angle Valve Job
Back-cut valves
Resurfaced head
Chamber porting



Her er lidt flere billeder.
Billede
Billede
Billede
Billede
Senest rettet af Kuksi lør 28. apr 2012 00:17, rettet i alt 2 gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » fre 27. apr 2012 07:20

Super flot arbejde Kuksi ! :P
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » lør 28. apr 2012 00:40

Ja jeg er også ganske godt tilfreds med det visuelle resultat. Så må vi håbe at det også i praksis spiller rigtigt godt. Jeg har i hvert fald læst rigtigt meget om emnet, og lyttet til andres erfaring.
Netop derfor har jeg i dag taget beslutningen om at droppe fjernelsen af det stykke ventilstyr der stikker frem i indsugning og udstødnings kanalerne. Dels er det meget lidt, og hvis målet godt må være 75-100.000km (mere med de orginale styr og ventiler) blev jeg frarådet det.
Fik lige tegnet topstykkets forbrændingskammer i Autocad i dag. Det er unægteligt hammerende smart (og meget nemmere end at sidde med formler) når man gerne vil have beregnet rumfanget af hvad det giver at fjerne pr 0,1mm det planslibes.
Så når jeg får målt rumgfanget og lavet alle 4 helt ens, så vil jeg beregne hvor meget der skal slibes af. Eller hvad fjernelsen af 0,6mm kan give mig i komp. forhold.
0,6 mm er hvad der kan fjernes før topstykket kommer ned på min. målet. Men måske der er mulighed for at tage endnu mere af??? Man kan så bare ikke køre i f.eks mx5 cup og lign, men det har jeg jo ikke planer om alligevel.

UPDATE:
The block height does vary in production runs. Without measuring and cc'ing the entire package it is hard to just give you a number.

The factory service manual list 5.268 as the minimum. 5.255-5.260 should be safe.

BUT, if you are going to go on the thin side without refreshing the bottom end expect the bottom end to have a short life.

5.268 on a factory untouched bottom end works nicely for a club motor.

Så jeg går ikke under 134mm i højde på topstykket.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 5. maj 2012 01:09

Det ser nu heller ikke værst ud med sådan en færdig udstødnings port, som er udvidet og poleret op. Her vist med pakningen spændt på topstykket. Den lille overgang 0,5mm er tilsigtet.
Billede
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » lør 5. maj 2012 08:31

Rendyrket topstykke porno :P
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » tirs 15. maj 2012 08:20

Nogen der kan hjælpe med en min. højde på topstykket?
Det jeg kan finde er 133,8mm. Med en bemærkning og at gadebiler (ikke racere i cup omfattet af div regler), kan gå endnu lavere.
Hvoerår bliver motoren ikke længere \"non interference\" ?
Har surfet hele natten, uden rigtigt at blive klogere. Toppen sendes til værkstedet i dag, så hurtig hjælp (link) modtages med kyshånd. :)
Senest rettet af Kuksi tirs 15. maj 2012 19:23, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 15. maj 2012 09:45

Tja,
Kan det ikke udregnes/opmåles på en eller anden måde?
Har ikke forslag.
Det må vel have noget at gøre med knastakslernes udforming...tror jeg.
De trykker jo ned på ventilerne.

Ved ikke, om du OGSÅ monterer særlige - mere agressive - knastaksler.
Senest rettet af hasse tirs 15. maj 2012 10:28, rettet i alt 2 gange.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Bent » tirs 15. maj 2012 09:46

Kuksi skrev:Hvoerår bliver motoren ikke længere "non interference" ?
Har surfet hele natten, uden rigtigt at blive klogere. Toppen sendes til værkstedet i dag, så hurtig hjælp (link) modtages med kyshånd. :)

ad Non interference kravet: Så længe du ikke knækker tandremen er der ikke noget problem..og i betragtning af arbejdet med topstykket, burde et tandremskift hvert andet år ikk være et problem.

mht den generelle plads i topstykket, dvs i forbrændningstakten: der er ikke meget at give af; Da jeg rensede min daværende 1,6, var der ventilformet "koks" på toppen af stemplerne i udfræsningerne. Hvis du kigger på et 11:1 stempel, kan du se det er ganske specielt udformet.

For at summe op: Hvis du fjerner matriale fra topstykket, bliver det nok nødvendigt at fjerne lidt fra stemplerne, da du vil få kontakt når stemplet er i top. Du kan vel tjekke behovet "for fjernelse" med toppen monteret uden knaster og lidt modulervoks
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » tirs 15. maj 2012 11:11

Jeg beholder standard knasterne.
Det er ikke fordi jeg er bange for at knække en tandrem, den skal nok blive skiftet i tide. Men mere for at have en indikation om hvor tæt på stemplerne ventilerne er.
Har godt set de store fordybninger og specielle udformning af stempeltoppen på 11:1 stemplerne. Vores motor har jo en \"0-blok\", d.v.s at der er 0 friplads når stemplet er i TDC.Stemplet går med andre ord, helt tol overkant af motorblokken. I princippet kan man jo bare fræse af toppen indtil ventilerne kun lige går fri af stemplerne med den givne knast. Men hvis Bent allerede har oplevet koks formet af ventilerne, er der jo ikke meget at give af.
Jeg ønsker ikke at hæve komp voldsomt, bare kompensere lidt for det jeg har fjernet ved at polere forbrændingskammeret og \"fritlægge\" ventilerne lidt mere. Autocad fortæller mig at for hver 0,1mm der fjernes, mindsker jeg kammeret med 4,202 mm². Så der skal ikke så meget til før det giver noget. Omvendt elsker jeg jo at gå til grænsen. :lol:

Lidt læsning om 3 angle cut. http://www.team-integra.net/forum/blogs/michaeldelaney/101-valve-seat-angles-should-i-do-3-angle-valve-job.html
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tors 17. maj 2012 14:23

Jeg tager en snak med værkstedet når de har målt lidt på det, og inden de fræser noget af. Men jeg går som udgangspunkt ikke under de 133,8mm. Mit problem var bare at jeg haved svært ved selv at tage et nøjagtigt mål selv, da skydelæren ikke helt kan nå ind til fladen ret mange steder. Samtidig har jeg svært ved at forholde mig til at målene ikke er ens i begge ender. I den ene ende er jeg allerede nede på 133,8mm

Her er lige et par skud fra mobilen som det så ud da det var klar til at sende.
Billede

Billede

Billede

Billede

Unægteligt noget andet end det man startede med! :o
Billede

Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 22. maj 2012 19:26

Medens jeg venter på at få topstykket retur, har jeg været ved at kontrollere ventil fjedrene.
Der er og skal være forskel på ind og ud siden, jeg har også min/max mål, samt hvor mange kg der skal til at trykke dem sammen til 40mm.

Mit problem er bare at det er de kraftige der har været monteret som indsugning er de længste og samtidig de svageste. Det burde være lige omvendt! :o Og det er totalt udelukket at jeg har byttet om på dem!

Så det ville passe bedere bedere hvis de blev byttet om. For lige at gøre det hele endnu mere mystisk, så er den fjeder der har siddet i indsugningen længere end standard målet (48,41mm opgivet til 48,10mm)

Der er visuelt forskel på den tråd de er viklet af. Tråden til den ene (som sad i udstødningen) er ligesom ikke en rund tråd, men spidser til på ydersiden.


Skulle der mon være en der kan hjælpe med at få det afklaret?
Har søgt på nettet og kan bare se jeg ikke er den første med dette spørgsmål. Men har ikke fundet noget svar.
http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=51426

Ikke det skarpeste billede jeg har taget, men man ser forskellen på tråden.
Billede
Var der en med et defekt topstykke NA / NB kunne jeg måske være aftager. Ved dog ikke om man bare risikerer at disse fjedre er skæve, som mine også er. (må dog afvige 1,68mm )
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron