Kuksi's topstykke modificering/renovering

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf UlrikK » søn 10. jun 2012 12:00

Er spændt på at læse om resultatet af anstrengelserne. Du har jo umiddelbart gjort noget mere ud af det end beskrivelsen i artiklen, så mon ikke du også har hentet lidt mere.

Med hensyn til prisen er der jo også lige din egen arbejdsløn, fire timer pr. kammer af 480,- plus moms. Så nærmer vi os de 1000,- pr. hk ;-)
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Indlægaf Kuksi » lør 16. jun 2012 12:06

Med hensyn til prisen er der jo også lige din egen arbejdsløn, fire timer pr. kammer af 480,- plus moms. Så nærmer vi os de 1000,- pr. hk

Jeg er bange for det ikke helt holder, for jeg nærmer mig 100 timer. :o
Men en periode uden TV, socialt samvær og max 5 timers søvn. Ja så har man alligevel fundet tiden. Men har trukket en del på resten af familliens gode vilje.

Topstykket kom som ventet i tirsdags, og jeg tog lige et par billeder med mobilen. Der er ikke skyggen af slør i sådan nogle nye ventilstyr. Det er altså bare lækkert når sådan noget mekanik et tilpasset på 1/1000mm
Billede
Billede
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Star » lør 16. jun 2012 15:49

uha, det ser fandme godt ud.. :D
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf hasse » lør 16. jun 2012 18:07

Hvor er det lækkert Kuksi :D
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » lør 16. jun 2012 19:41

Tak, tak venner.
Ja jeg må indrømme at jeg også er vildt tilfreds med resultatet indtil nu, og meget spændt på at få det monteret.
Men mx5parts har nu endelig fået en dato på sitet, med forventet leveringstid på udstødnings fjederne. \"15 due in 4 or more weeks\". Det er til at få stress over. Jeg skulle gerne have haft bilen med på ferie som vi plejer om 3 uger. Måske man lige skulle høre de førende reservedels pushere i landet, hvad sådan 8 fjedre løber op i. Jeg kunne godt blive fristet til at smide nogle af de gamle indsugnings fjedre over i udstødnings siden. Jeg har jo 8 nye fjedre til indsugningen. Jeg har jo udmålt dem, både mht. højde og styrke. Så man kunne tage dem der kom tættest på spec.
Ville helt klart virke, men ved dog også at det ville genere mig i fremtiden at man gik på kompromis.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » lør 16. jun 2012 20:35

A' vil' ik' gøre det.
Prøv en Mazda-forhandler. Og er prisen, som den plejer at være, helt ude af proportioner, så tal for din syge moster.
\"Ska' der være fest, så la' der være fest\" :?:

PS.
Ang. prisen pr. HK.
Mener, at den pris, som jeg mener at huske, er uden eget arbejde.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 16. jun 2012 20:53

Ad pris pr. HK.
Min nysgerrighed fornægter sig ikke:
Fandt hvad jeg havde i tankerne/hvor jeg havde det fra.

\"Performance Handbook\" p.20.
Der er man på usd 40/HK.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » søn 24. jun 2012 22:01

Skrev en update forleden, som dog ikke blev posted, og derfor forsvandt i den blå luft.
Der er kommet et bud på en dato for levering af fjederne, 20-7-12 :o
Jeg kunne umuligt vente så længe, så jeg kontaktede straks Andreas for at bede om hjælp. Dagen efter kunne han bekræfte 3-4 dages leveringstid, og til en meget fin pris. Jeg vil derfor lige minde om at vi har nogle særdeles kompetente reservedels pushere i DK. De yder en udsøgt service og at det ikke sikkert vi sparer en masse ved at benytte alternativer. I mit tilfælde er fjederne Orginale Mazda reservedele og de koster kun 16,- mere stykket, sammenlignet med mx5parts.
De nåede dog ikke frem til weekenden, men dukker vel op først på ugen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 24. jul 2012 22:26

Topstykket har jo ligget klar til montering i snart 4 uger. Nåede ikke at få det monteret inden ferie turen, men nu skal det altså være.
Selvfølgelig får jeg tid til at komme videre, i en periode hvor sommer vejret vælger at vise sig fra den aller bedste side, og man hellere vil køre topløs rundt i 28°.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 28. jul 2012 00:14

Har brugt de sidste 2½ dag ude i selskab med bilen.
Topstykket et monteret, ny tandrem,vandpumpe og medløber og strammer hjul, og bilen startede da 1. gang. Det har dog ikke været helt uden problemer. Under afmonteringen checkede jeg lige timningen af tandremmen. Satte krumtappen i TDC efter mærket på remskiven og konstaterede at det ikke svarede til de faktiske forhold. Faktisk var det 10° galt. Blev nervøs for at der kun var en forklaring på dette, da jeg jo har en short nose krumtap. Og ganske rigtigt, så var der godt i gang med at blive gnasket i både not og notgang. Så det skulle også lige laves. Fik lavet en \"Locktite rep\" dog med noget der hedder J.B. Weld, da Locktite ikke må fylde større gab end 0,5mm. Så må vi se hvor længe det holder. Ellers tror jeg løsningen bliver en not der bliver svejst fast (og så lige skifte simmerringen igen).
Som nævnt startede den straks, men det sprøjtede ud med benzin fra dyser/ fuelrail. Jeg havde godt bemærket en lidt løsere dyse på cyl 1. Men da der ikke er mulighed for justering, tænkte jeg at det nok var ok.
Der mærkelige var at efter af/gen-montering af dyser og fuelrail virker det dog tæt. Meget underligt, især da jeg er 100% sikker på at det var helt rent første gang. Må prøve at holde et godt øje med det.
Kan jeres dyser også drejes rundt uden særlig meget kraft? ( det har alle mine altid kunnet)
Nå i morgen skal tændingen så lige grundinstilles (så MS har det rigtige udgangspunkt) og der skal køres en tur så HLA'erne kan få noget olietryk og holde kæft igen.
Så bliver det spændende at se hvor meget mere moment der er kommet, pga. krumtappen er fixet. Og hvor meget mere i de høje omdrejninger, pga. topstykket er lavet. For slet ikke at tale om mit olie forbrug er blevet normalt. Er ikke sikker på det sidste er klaret, for jeg kunne måle 0,3mm mellem stempler og cyl.væg. Men så ved jeg hvad vinterens projekt skal være.
Der skal nok komme lidt billeder på senere.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » lør 28. jul 2012 09:27

Mine dyser kan også let drejes. Jeg tror pakningen har \"snoet sig om sig selv\" første gang. Plejer at smøre med wd40, når jeg samler gummi mod metal, det er især godt ved udstødninger. Hvis din\"cold weld\" ikke holder kan man jo bare svejse krumtap og slibe med en minisliber.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » lør 28. jul 2012 11:52

Ad dyser:
De - dyserne - SKAL kunne drejes. Ellers er der noget galt.

Det er nok O-ringen, der gav problemer. Og det vil den gøre igen nu, når den har været i klemme/været snoet.

Det bli'r nok svært at konstatere, om der er mindre utætheder omkring den/de famøse pakninger. Medmindre benzinen ligefrem sprøjter ud i stråler - altså kun minre utætheder, vil brændstoffet fordampe. Hurtigt.

Diverse manualer anbefaler at udskifte diverse pakninger ref. dyserne, når de sættes på igen. Jeg gi'r dem en klat motorolie.

Ad tandremmen-TDC:
Det er noget lort det med Krankhjulet.
Mht. TDC har jeg læst flere steder, at \"man\" ikke skal være alt for sikker på de forskellige mærker for TDC. Der er tale om en fabriksmotor naturligvis med de forskelligheder det giver.
Det samme gør sig gælden mht tændingsindstilling.

Gør som jeg: Bestem TDC med et målerur.
Det er ikke nok bare at stikke et rør ned til stemplet. Og så observere bevægelser. Bevægelserne er \"usynlige\" omkring TDC.

Går ud fra som en selvfølge, at tandremmen er strammet efter bogen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » lør 28. jul 2012 12:29

Ja,hvis der bliver flere problemer med krumtappen, så bliver der svejst, og fræst.
Bestiller under alle omstændigheder nye O ringe til dyserne. Jeg vil bare sige at jeg er uforstående over for de skulle være klemt eller snoet, da jeg var meget opmærksom op dette.
Kan så sige at jeg lige var ude på en tur her i formiddags. 2 minutters kørsel med 3000 inde. så var der helt ro fra alle HLA'er. Faktisk er det utroligt som motoren lyder anderledes i tomgang, den siger ikke ret meget. Og det er også meget tydeligt T der gurles mere fra KN filteret. Håber på vi får ophold i tordenvejret, så jeg kan komme ud på en længere tur og prøve at gi' den noget at leve af.
Ja Hasse tandremmen er strammet efter bogen, og stykket mellem knasterne virker noget kortere (selv om der stadig er 19 tænder) . Så ingen tivel om den gamle rem havde strukket sig. Selv om den faktisk så meget fin ud, men kender ikke alderen på den (men over 5 år)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 28. jul 2012 21:17

Har været ude og køre en længere tur nu.
Computeren var selvfølgelig koblet på MS, og lavede først logfil, senere Autotune. I tomgang er vaccum i manifolden faldet fra 38,5kPa til 32,0kPa. Hvilket vel er et udtryk for at tingene bare er mere tæt nu.
Samtidig kan jeg se i logfilen at tiden 2000-6000 omdr./min i 2. gear er faldet med 10% (logget med 10 målinger/sek).
Autotune har ændret samtlige celler, til at give mere benzin (åh nej, ikke godt for økonomien :wink: ). Også et udtryk for at der nu kommer en del mere luft ind i cyl. Følelsen i sædet er også at den trækker mærkbart mere. Over 6500 omdr. tør jeg ikke udtale mig om endnu, da jeg kun ultra kortvarigt har været der oppe.
Jeg er meget spændt på at måle olie forbruget, men det er slut med det helt vilde røgslør efter start når den har stået stille.
MÃ¥ sige at jeg indtil nu er meget positiv over hvordan resultatet er blevet.
Håber at bilen kan nå en tur på rullefelt, og blive trimmet ind (tændingen rettet til da det er her der ligger flest hk), inden vi skal på Jyllands ringen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf KjaLLe » lør 28. jul 2012 22:41

Lækkert at du har kunne mærke/måle forbedringer, så er arbejdet jo ikke helt spildt :P
Glæder mig til at høre/læse endnu en update når den forhåbenligt har vært på felt :)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron