Kuksi's topstykke modificering/renovering

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Viggoman » tirs 22. maj 2012 20:30

Med fare for at gentage mig selv: det er alstå \"head-porn\" det der :P

Mens dit mesterstykke af et topstykke er hos cylinderservice kan du (og andre interessede) hygge med denne ret lange men ret så interessante video om at tune motorer. Der er nogle interessante betragtninger om portning af topstykker: http://www.youtube.com/watch?v=ow5cGV7bXCw&feature=related

Jeg har et NB 1.6 topstykke liggende, men ikke lige et ventilfjeder værktøj. Mystisk med de fjedre??
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » tirs 22. maj 2012 21:25

:D Ja du kan glæde dig Viggoman. Alene det at have fået lov til at prøve, er næsten det hele værd. Så må vi se hvad \"sæde fornemmelsen\" og rullefeltet siger.

Jeg har et NB 1.6 topstykke liggende, men ikke lige et ventilfjeder værktøj. Mystisk med de fjedre??

Jeg er ret sikker på at hvis NB topstykket har fjedre der også spidser til på ydersiden af tråden. Så vil du kunne se det uden at pille fjedrene ud. Men det kræver jo selvfølgelig at knaster og HLA'er er fjernet. Det ved jeg ikke om det er tilfældet?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1987
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » ons 23. maj 2012 11:04

Jeg har fået det afklaret.
Det viser sig at fjederne HAR været ombyttet. Det er de kraftige (dem der spidser til på ydersiden af tråden) der skal sidde i indsugningen.
Giver jo også fint mening da det er der ventilerne er størst, og dermed tungest.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1987
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 25. maj 2012 21:10

Har nu fået kikket alle fjederne efter, og kontrolleret mål og styrke.
For det første, så har det topstykke været i hænderne på nogen der ikke skulle have haft lov. Fjederne til indsugning og udstødning har været tilfældigt fordelt i de 16 huller. De har også op og ned, der vendte de dog rigtigt. Den ende hvor afstanden mellem vinderningerne er tættest skal vende ned.
Så er der kravet til min. længde samt kravet til belastningen der skal til for at trykke fjederen sammen til 40mm.
Generalt ligger de fleste fjedre ganske tæt på min. målet og et par lige under. Når man så ser på styrken, så er 5 indsugnings og 2 udstødnings fjedre under min. kravet, på hhv. 22,13kg og 17,67kg. Flere ligger kun lige over grænsen.
Derfor vil jeg vælge at skifte alle 16 fjedre, og regner med det skal være nye OEM fjedre.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1987
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 1. jun 2012 18:09

Typisk at man modtager en mail om -10% rabat ved mx5parts, 4 timer efter man har afgivet ordre på 16 nye fjedre... :evil:
Indsugnings fjedrene er i restordre, selv om der stod \"plenty on stock\" (der var 3 stk).
Topstykket modtager jeg sidst i næste uge. Så er følgende udført.
* 3 angle cut.
* ventiler har også fået \"back cut\"
* Planet topstykket til 133,8mm (var faktisk på dette mål nogle steder, så der er fjernet ganske lidt)
* Nye ventilstyr af fosforbronce, tilpasset ventilerne.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1987
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tors 7. jun 2012 19:56

Hmmmm :cry:
Venter stadig på stumper. Indsugnings fjederne er stadig i restordre og de fjedre der er sendt 30/5 er stadig ikke dukket op. Men har ikke så meget at bruge dem til da topstykket heller ikke er kommet. Ville passe fint hvis der var noget med posten og fragtmanden fredag.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1987
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 7. jun 2012 20:45

Ja den ventetid, den ventetid.

For slet ikke at \"tale\" om den tid, der spildes med at glo ud ad vinduet efter den \"forbandede\" vogn fra UPS eller, hvem det nu er. :twisted:
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3911
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » fre 8. jun 2012 09:26

Et eller andet sted er det jo også dejligt at gå og glæde sig så meget. Det er jo som juleaften da man var barn, og så bare 10 gange om året.
Nå men nu er pakken med halvdelen af fjedrene dukket op. Så der er lidt at gå igang med straks toppen kommer.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1987
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 9. jun 2012 16:38

Har fået en mail med oplysning om topstykket er færdig på mandag. Mangler kun at blive renset,få oliepropper og paraplyer monteret.
Men har sku fået et chok over hvad det løber op i :o :o
Det viser sig at de priser jeg som privat person har fået oplyst er plus moms. Det er faktisk ikke lovligt at gøre dette, man hvad pokker skal man lige gøre ved det?
Har jo bare fået et kontonummer at sætte penge ind på, så det bliver jo næppe sendt før de ser pengene.
Nå men jeg fik brændt 6350,- kr af på den omgang, og blev heldigvis ikke slået ihjel af konen. Men er faktisk helt flov over at have brugt så mange penge på det i disse krise tider.
Problemet er jo at hver i sær koster de enkelte processer jo kun 75,30,20,85kr men skal selvfølgelig lige x16. 2 arbejdstimer a 480 og en rensning til 350. Så der er jo ikke noget der lyder urimeligt, men det med momsen snød mig altså. Dertil kom det at ventilstyr havde jeg ikke lige regnet med skulle skiftes.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1987
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » lør 9. jun 2012 18:15

Reservedelspriserne er der vel ikke så meget at sige til.
Og de oplyste timer virker da meget (måske meget, meget?) rimelige.

A' forstår ikk' rigtigt, hvad du mener med:

\"..at de priser jeg som privat person har fået oplyst er plus moms. Det er faktisk ikke lovligt at gøre dette,\"\"\"

Kan skyldes, at fodbolden kører i baggrunden.

Ad priser for reparation:
Kan da lige indsparke :-) :
Købte for en del år siden et brugt LSD-MazdaSpeed. Tror jeg gav omkring 3.000,- for det.
Det virkede ikke ordentlig og det harselerede jeg over.
Sælgeren sendte det til såkaldt ekspert. En kollega.
Og fik en regning på omkring 6.000,-

Hvem sagde: frænde er frænde værst. ?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3911
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf one-niner » lør 9. jun 2012 18:28

hasse skrev:A' forstår ikk' rigtigt, hvad du mener med:

"..at de priser jeg som privat person har fået oplyst er plus moms. Det er faktisk ikke lovligt at gøre dette,"

Når en erhvervsdrivende oplyser en pris for en service eller vare til en privatkunde (giver et tilbud), så skal beløbet være inklusiv moms. Hvis sælger efter handlens indgåelse siger, "det var forresten plus moms", så svarer det til, at han/hun finder på en helt ny pris, og overholder altså ikke det aftalte. Især mekanikere er slemme til dette, men som regel tror jeg egentlig ikke, at det er af ond vilje (jeg har også oplevet dette ved en unavngiven mekaniker, jeg ellers har stor tillid til).

Få tilbuddet på skrift. Det er den bedste måde at sikre sig på.

- Tom
Senest rettet af one-niner lør 9. jun 2012 19:28, rettet i alt 1 gang.
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf hasse » lør 9. jun 2012 19:09

Enig. Det er også sådan, at jeg forstår reglerne.

Så jeg skulle lige læse og forstå Kuksi's formulering.
For med lidt ordkløveri kunne det jo godt læses som om prisen han havde fået opgivet var MED moms.

Men så havde der jo ikke været nogen grund til at nævne det.
SÃ¥.....

PS.
kom lige i tanke om en sag, jeg hjalp en af mine bekendte med. Han havde været ude for det samme. \"Forøvrigt skal der så lige lægges moms til\".
Og slæbte min bekendt i retten.

\"Vi\" forlangte at se hans momsregnskaber samt kassebog fra købsdagen.

Han hævede sagen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3911
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » lør 9. jun 2012 22:53

Uden der skal gå \"juristeri i det\".
Så havde jeg et tilbud på 3500,- + moms (B2B virksomhed i Århus området), som jeg afslog. Da jeg syntes det var for dyrt, når tingene kom adskilt og bare skulle leveres tilbage usamlet. De havde dog bare en standard fast pris, som de ikke ville afvige fra.
Når man så efter at have snakket med andre bil interesserede, finder frem til et godt alternativ, der også har hjertet med i det han laver. Regner prisen ud til knap 2500,- (og forventer de priser man har fået oplyst selvfølgelig er incl moms). Så bliver jeg i hvertfald overrasket, over lige pludselig at stå med en regning på 6350,-.
Jeg har fuld forståelse for at der er lavet ting jeg ikke havde med i mit regnestykke. 16 stk fosforbronzestyr á 85kr, propper ud/i af oliekanaler 480,-, Dele renset/udkogt 350,-
Så klart at det bliver et par tusiende mere end jeg først regnede ud, men at der også lige kom 25% oven i det hele. Det genere mig!
Men når det hele nu er samlet og resultatet er +25hk, så er det hurtigt glemt. 8)
Føler mig ikke dårligt behandlet, men ville sku' godt lige have været gjort opmærksom på det med momsen.

PS. Jeg syntes lige som Hasse, at timeprisen er yderst rimelig, tænk på at der anvendes dyre maskiner der også skal afskrives på.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1987
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 10. jun 2012 11:06

Efter berlingerne, Børsen og nyhedssites på nettet, står den på Five-Speed.dk.
Om morgenen efter te og eller kaffe (eller begge dele) samt Sweet Dublin :-) .

Gammel kærlighed ruster aldrig. Ihvertfald ikke, hvis det er ens MX5'er. :oops:

OG SÅ så jeg lige Kuksi's indlæg.

Han kommer indirekte ind på noget med HK (vi lader NM ligge-ligner mig ikke) på prisen pr. HK.

Er der ikke noget om, at \"man\" regner med, at kr. 1.000,- pr HK er det normale? Det synes jeg, at kan huske....noget om.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3911
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » søn 10. jun 2012 11:34

Dejligt indlæg hasse.
Må lige kommentere på dette:
Er der ikke noget om, at \"man\" regner med, at kr. 1.000,- pr HK er det normale? Det synes jeg, at kan huske....noget om.

Det har du ret i, det har været sådan en tommelfinger regel. Jeg har dog også set et kurvediagram, med 3 typer biler (std, track og race. eller lign.) Der fremgår det tydeligt HVOR dyrt det bliver hvis du lige skal hente 10hk på en race motor. Men for vores \"klasse\" tror jeg den holder meget godt når vi taler om en sugemotor.
Set i det lys er det jo smadder billigt det jeg har fået! :D ( også selv om det kun skulle give 15hk ) Tænker også denne dejlige beskrivelse (som altid er svær at finde frem til)
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1987
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst