Fjedre fra Flyin Miata

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Fjedre fra Flyin Miata

Indlægaf And » fre 26. aug 2011 18:49

Hej

Har nogle af jer erfaring med (sænknings)fjedre fra Flyin Miata.

Min interesse går på de nuværende redesignede fjedre der kom på markedet omkring 2006.
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-97

Sagen er at jeg synes mine blå Koni fjedre er en kende for bløde, ved frisk kørsel.

Jeg har overvejet at kombinere dem med FCM shock mounts for at forbedre effekten af mine støddæmpere. http://fatcatmotorsports.com/FCM_Koni_p ... .htm#mount

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Viggoman » fre 26. aug 2011 20:08

Hmm, Koni fjedrene burde være stivere end standard (kan ikke finde specs. på dem) og FM fjedrene er ret tæt på std. Jeg tror du skal op i noget endnu stivere før det kan mærkes for alvor. Og så bliver det garanteret ukomfortabelt på almindelig vej.

Spar op til et komplet sæt FCM coil-overs...... :P
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » fre 26. aug 2011 21:23

Viggoman skrev:Hmm, Koni fjedrene burde være stivere end standard (kan ikke finde specs. på dem) og FM fjedrene er ret tæt på std. Jeg tror du skal op i noget endnu stivere før det kan mærkes for alvor. Og så bliver det garanteret ukomfortabelt på almindelig vej.

Spar op til et komplet sæt FCM coil-overs...... :P

Koni fjedrene er stivere end std, men de er progressive, så de skal trykkes noget sammen før de for alvor "giver modstand".
FM fjedrene er lineære i deres karakteristik - 318lbs/233lbs. Ud fra flere tråde på Miata.net har jeg fået et klart indryk at Koni'erne er mindre faste. (Men her bevæger jeg mig i et grænseland, da jeg ikke kan finde den tråd med valide tal!)


Her er lidt lækker info omkring spring rates og bumpstops, bemærk Shaikhs kommentarer omkring spring rates og komfortopsætning. Desuden fortæller han en masse om hvilken type bumpstop man bør vælge og hvorfor.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=401320

FCM Coilovers er et absolut no-go for mig. Jeg gider ikke adskille bilen for at montere "lovlig" undervogn til syn. Derudover vil jeg heller ikke stå med åbenlyse problemer i tilfælde af alvorligt uheld. Dette er mit valg, selvom nogle måske vil mene andet. Hvis jeg skal have en coilover med TÜV er der kun GAZ og Koni tilbage hvis der også skal være justerbar dæmpning.

Combo'en med FM fjedre og FCM mounts (36/36 pga. mine sway bars) skulle være himmelsk og medføre en bil der absolut er til at køre i hverdagen.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Danny » man 29. aug 2011 21:41

Jeg har anvendt dem siden 2008 vistnok. Det er svært at sammenligne dem med mine gamle fjedre fra Eibach, da jeg samtidig med FM fjedrene fik installeret shock mounts og KYB AGX dæmpere. Nå ja og en butterfly forresten.

Men jeg er da godt tilfreds og kan konstatere at de ikke er sunket sammen som Eibach'erne gjorde det.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf And » tirs 30. aug 2011 08:22

Danny skrev:Jeg har anvendt dem siden 2008 vistnok. Det er svært at sammenligne dem med mine gamle fjedre fra Eibach, da jeg samtidig med FM fjedrene fik installeret shock mounts og KYB AGX dæmpere. Nå ja og en butterfly forresten.

Men jeg er da godt tilfreds og kan konstatere at de ikke er sunket sammen som Eibach'erne gjorde det.

Danny, tak for din tilbagemelding. Kan du beskrive "tilfreds" nærmere.
Hvordan tager de imod ujævnheder og lign. (jeg kan godt se at det må være svært at filtrere fjedrene ud af alt det andet du har lavet).

Jeg havde godt set din tilbagemelding på Flyin Miatas hjemmeside, men der stod ikke noget om fjedrene i det.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Danny » tirs 30. aug 2011 09:24

Jeg skal prøve :P

Jeg solgte jo min gamle 5'er, men inden da overførte jeg de modifikationer jeg havde foretaget. Og en ting jeg blandt andet lagde mærke til, var forskellen på de to bilers højde. Den nye havde nogle skrammelfjedre, der sænkede den for meget. Dertil havde den 17\" fælge og det gav en ret uanvendelig undervogn til de danske møgveje. FM'erne hævede bilen og det er min opfattelse at de generelt sidder højere end andre sænkningsfjedre (det mindes jeg at have kommet frem til på miata.net).

Førhen havde jeg en meget harsk køreoplevelse, med det nye setup ændredes dette. Selvfølgelig har de nye støddæmpere haft meget at sige og det samme kan især siges om shock mounts'ene, men jeg har alligevel været i mange situationer hvor jeg har været glad for en knap så skamsænket bil.

Bilen håndterer bump og ujævnheder meget bedre end før, og jeg er især begejstret for at den vedholder en bedre og langt mere konstant kontakt med underlaget i sving. Men jeg har utroligt svært ved at adskille hvor meget af dette der skal tillægges henholdsvis shock mounts eller fjedre.

Jeg er dog overbevist om, at en endnu lavere bil vil betyde mindre kontakt på det grovere underlag.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf And » tirs 30. aug 2011 10:00

Danny skrev:Jeg er dog overbevist om, at en endnu lavere bil vil betyde mindre kontakt på det grovere underlag.

Lige netop den oplevelse havde jeg da jeg kørte med de skamsænkende H&R fjedre som bilen fik på ved køb.

Den var fast, meget fast og især bagvognen kunne blive ustabil ved ujævnheder i sving. Ved hurtig kørsel var det sådant lidt enten/eller mht. greb.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron