Krængningsstabilisator><justerbare dæmpere

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Krængningsstabilisator><justerbare dæmpere

Indlægaf hasse » fre 27. maj 2011 16:30

Er der nogen her på sitet, der har lavet seriøse forsøg/undersøgt sammehængen?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » fre 27. maj 2011 17:31

Du mener sikkert noget andet den det jeg nu svarer på, men kan ikke rigtigt se hvad der ellers menes med spørgsmålet.

Der er jo skrevet massere om sammenhængen, men det bedste er jo ikke her fra forum. Uden at nedgøre nogen, er det jo nok også svært at lave sammenligninger og erfaringer der overgår f.eks. Keith Tanner's.
Noget af det bedste jeg har læst er afsnittet om \"Suspension Tuning\" i \"How to build a High-Performance Mazda Miata MX-5\" Samt afsnit om \"Suspension and Chassis\" og ikke mindst skemaet om sammenhæng, i Garrett's Performance Handbook.

Med dette læst og forstået, bliver man aldrig færdig med at justere med de muligheder vi har Hasse. :?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 27. maj 2011 19:43

Havde glemt den bog. Og jeg har den,
Må læse igen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jepperimmen » fre 27. maj 2011 20:24

Kuksi skrev:Uden at nedgøre nogen, er det jo nok også svært at lave sammenligninger og erfaringer der overgår f.eks. Keith Tanner's.
Noget af det bedste jeg har læst er afsnittet om "Suspension Tuning" i "How to build a High-Performance Mazda Miata MX-5"

Er blevet min bibel :D

Se også fatcatmotorsports hjemmeside, der har et nyttigt skema:
89-93: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_ ... _1_6NA.htm
94-97: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_ ... _1_8NA.htm
98-05: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB ... _1_8NB.htm
06- : http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NC/FCM_MSDS_NC.htm
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » lør 28. maj 2011 07:13

Noget af det fik jeg da læst, før søvnen indfandt sig.
P.gr.a. træthed. Ikke kedsomhed.

Men indtil nu er jeg ikke stødt på det, jeg ledte efter
(-eller er jeg? Juststering af over-/understyring via dæmperne. Do.do via sway bars. Men det var nu ikke det, jeg ledte efter):

Kan man via sway bar og dæmpere -justerbare,Koni - regulere på , hvorledes camber er i sving/kurver?

Eller er geometrien i ophænget således, at camberen er \"stationær\" altså den samme ved ligeudkørsel som i sving?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » lør 28. maj 2011 10:02

Camber på vores biler vil automatisk blive øget (mere negativ) i sving, da øverste og nederste bærearm ikke er lige lange. Hvilket jo selvfølgelig er helt tilsigtet.
Så når du sænker bilen, enten med justerbare coilover eller flytter på nederste fjederskål (vores Koni Sport). Ja så fås også mere negativ camber.
Jeg kører med noget der ligner -2,5° på baghjulene, hvilket er for meget. Problemet er bare at det var det laveste, hvis de også skulle være ens.

Det er tydeligt at mærke at dækket er varmere på indersiderne, når man har kørt lidt friskt. Måske ryger den en rille op i fjederskålen, når jeg snart skal have skiftet bøsningerne i foran. Med efterfølgende sporing forstås.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » lør 28. maj 2011 12:19

Kuksi skrev bl.a. \"Camber på vores biler vil automatisk blive øget (mere negativ) i sving, da øverste og nederste bærearm ikke er lige lange.\"

SÃ¥ enkelt er det ikke.

Resten ved jeg godt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » lør 28. maj 2011 19:42

hasse skrev:SÃ¥ enkelt er det ikke


Hvorfor er det ikke så enkelt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Double_wishbone_suspension
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » lør 28. maj 2011 21:24

Se på ophængets geometri på MX5.

Der er bl.a billeder i Performance Handbook og sikkert og en masse andre steder.

Og så må man prøve at visualisere krængninger.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron