Ny udstødningsmanifold - varmeafskærmning

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Ny udstødningsmanifold - varmeafskærmning

Indlægaf And » søn 3. apr 2011 19:47

Hej, jeg har købt denne her rustfri 4-2-1 fætter til MX-5'eren

Billede


På nuværende tidspunkt kører jeg med originalt luftfilter, men jeg har et K&N luftfilter kit liggende som jeg overvejer at montere, dertil har jeg købt en lille varmeskærm til at tage den værste stråling (jævnfør guide her på siden).
Billede


Et setup med varmeskjold vil ser jo nogenlunde sådan ud (original manifold på denne bil).
Billede


Henter man noget ved at montere det dersens varmeskærmende powerwrap???
Eller er det bare en \"and\" - motoren kører std. bortset fra et lidt lettet svinghjul.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Henrik N » søn 3. apr 2011 20:55

Hej And,

Tilløk med nyerhvervelsen :D

Jeg vil ikke kloge mig på om powerrap er pengene værd eller ej....... men spørgsmålet er, om pengene ikke er givet bedre ud til følgende:

[url]http://www.racingbeat.com/Miata-1990-2005/Intake-Kits-Air-Filters/56500.html

Den fjerner filteret fra området ved manifolden...... så behøver du ikke dække manifolden til..... den er klart pænere uden \"sølvpapir\"

Ved ikke lige, om jeg fik linket sat ind korrekt..... hvis ikke..... så må du copy og paste :D [/url]
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Henrik N » søn 3. apr 2011 20:59

Hmmmmmn det gjorde jeg så ikke........ og der røg et w i wrap........ shit happens...... :D

Er helt sikkert også blevet for gammel til \"Powerrap\" :lol:
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Bent » man 4. apr 2011 06:24

Ville helt sikkert montere \"wrap\" inden manifold bliver sat på bilen. Det sænker temperaturen i motorrummet og flytter \"varmeudstrålingen\" ned under bilen, hvor den har lettere ved at komme væk. Det nedsatte min motorrumstemperatur markant, da jeg havde turbo på.(Støvregn holdt op med at \"dampe\"). Ville nok købe spareudgaven uden alu, da den alligevel forsvinder efter ca 14 dage. Mener biltema har sat prisen ned??http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Udstodningsror/Udstodningsbandage/
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » man 4. apr 2011 11:44

Helt enig med Bent. Powerwrap og drop alu'en, den falder hurtigt af. Selve powerwrappen holder dog heller ikke evigt. Den hang voldsomt i laser efter 1-1½år.
Jeg har dog også monteret Trackdog's varme afdækning på min 4-2-1.
http://www.trackdogracing.com/website/exhaust_systems/heatshield.htm
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Henrik N » man 4. apr 2011 14:35

Hmmmmmmn.... powerwrap eller lign. er åbenbart pengene værd..... men en flytning af filteret ved brug af RacingBeats dertil indrettede kit.... kan nok heller ikke skade..... om det er pengene værd..... tjaaa???
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Kuksi » man 4. apr 2011 17:02

men en flytning af filteret ved brug af RacingBeats dertil indrettede kit.... kan nok heller ikke skade..... om det er pengene værd..... tjaaa???

Mange bække små... Jeg vil klart anbefale at flytte filteret også.
Tænk på at for hver 7°C man kan sænke indsugningstemp. så er der vundet 1% mere power.
Selv har jeg også monteret dette indtag.
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 4. apr 2011 20:50

Jeg har i andet forsøg brugt Powerwrap (igen) fra dot-e.dk og lagt det dobbelt på udstødningsmanifolden. Og det holder...nogenlunde.
Og bliver ved med at se nogenlunde godt ud.

Havde det også oprindeligt på udstødningen under vognen- indtil cat'en -, men det bliver flået af skidt fra vejen.

Her bruger jeg nu isolering fra Carlab. Det er noget tykt \"stads\", der ikke vil se pænt ud på udstødningen. Men DET holder.

Har det fra udstødningssamlingerne og ned til cat'en.

PS.
Kuksi: Hyggeligt :P
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Henrik N » man 4. apr 2011 22:49

Kuksi...... meget elegant løsning, med luftindtaget i lygten. Men sikkert ej heller en billig løsning, her tænker jeg især på lakeringen af lygtefdækningen??? Flot ser det sgu ud :D

And..... det begynder at gribe om sig. :o

Det ligger nok implicit i ordet.... men vikler man Powerwrap rundt om hele manifolden.... eller nøjes man med at afdække oversiden - dvs. siden der vender væk fra motorblokken?
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 5. apr 2011 21:16

Kuksi...... meget elegant løsning, med luftindtaget i lygten. Men sikkert ej heller en billig løsning, her tænker jeg især på lakeringen af lygtefdækningen??? Flot ser det sgu ud

Tak! Det kostede precis 75,- til en spraymaling i NA rød. Syntes faktisk også resultatet er OK, når man tænker på det foregik i carporten en stille aften.
Luftintaget er fra IL Motorsport, koster idag 55,40€ http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=2230&oid=554&depth=2&page=0&count=4&PHPSESSID=2bb1081c340f0d5a7665bb1eee7c309b
Billede


Sådan her så min Powerwrap ud, til at starte med i hvert fald.
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » tirs 5. apr 2011 21:31

Stanniolen er vel egentlig også aldeles overflødig, da dens isolerende effekt består i at reflektere strålevarme, og derfor bliver anvendt lidt \"omvendt\" her. Men fint ser det da ud :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Henrik N » ons 6. apr 2011 14:16

Jeg bøjer mig i respekt Kuksi....... troede ikke det var muligt at \"lakke\" noget selv...... til bilen..... med et tilfredsstillende resultat.

Hmmmmn....... det skal altså \"wrappes\" rundt om hele manifolden :D Ofte er et billede bedre end 1000 ord :D

Jeg går ud fra, der er en form for klæber inderst...... dernæst et tyndt varmeisolerende materiale og yderst metalfolien? I så fald giver det vel meget god mening at have metalfolien yderst, da den derved vil hjælpe med at holde varmen tilbage i det varmeisolerende materiale??

Hvis man tør..... kan man vel overbevise sig selv om det virker ved (meget forsigtigt... hold evt. håndroden lige over området for at vurdere om det er sikkert) at røre metalfolien på wrappen efter motoren har fået nogle pisk??? Det er uden tvivl ikke anbefalelsesværdigt på en manifold uden wrap.
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Kuksi » ons 6. apr 2011 15:15

Der er ingen form for klæber. Oppe ved topstykket fik det 4 rustfri spændebånd, og ellers låser det sig selv i måden det vikles på. På stykket nede under bilen, blev det omviklet med rustfri 1mm svejsetråd for ekstra holdbarhed.
Jeg kunne jo heller ikke nære mig, skulle jo lige prøve at røre helt oppe på manifolden lige efter der var kørt i bilen. :roll:
Det kan faktisk godt lade sig gøre, uden at skulle indlægges på Rigshospitalets brandsårs afdeling efterfølgende.
Man skal nok ikke lige holde omkring det hele, men jeg kunne godt holde til at mærke kortvarigt. Noget man bestemt ikke skal forsøge sig med uden powerwrap.

Stanniolen er vel egentlig også aldeles overflødig, da dens isolerende effekt består i at reflektere strålevarme, og derfor bliver anvendt lidt \"omvendt\" her.

Staniolen er jo blank på begge sider, så vil ikke sige det er \"omvendt\". Men enig i at den er overflødig, og hurtigt begynder at falde af visse steder. Det virker som om den brændes istykker oppe på manifolden, og under bilen slides den af.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » ons 6. apr 2011 15:40

Kuksi skrev:
Stanniolen er vel egentlig også aldeles overflødig, da dens isolerende effekt består i at reflektere strålevarme, og derfor bliver anvendt lidt "omvendt" her.

Staniolen er jo blank på begge sider, så vil ikke sige det er "omvendt".

Jeg formulerede mig nok lidt uklart, sorry :) Det jeg mente var, at hvis det skulle have nogen effekt, så nytter det ikke noget, at det har kontakt med den varme flade, da supertyndt metal sandsynligvis leder varmen aldeles fortrinligt, hvorimod det ville have en stor effekt, hvis det f.eks. sad på de dele af bilen, der omgiver manifoldet og således kunne reflektere strålevarmen i stedet for f.eks. at lade bilens bund absorbere varmen og bidrage til fodvarmen (ved ikke lige hvor stort et problem det er i NA'erne, men i NB'erne er det pænt træls efter lange køreture).

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Henrik N » ons 6. apr 2011 20:51

Oki........ rigtig fin beskrivelse af opbygning og montering af Power Wrap... Kuksi.... så lærte jeg også noget i dag :)

Det er en noget mere radikal tilgang end de \"Power blankets\", jeg har set på diverse sites som erstatning for det originale varmeskjold.

Hmmmmn............. om vinteren er det nu ikke en ubetinget ulempe med den \"indbyggede fodvarme\" i en NB'er. :D

And...... hvordan går det med projektet???
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron