Mellemrør istedetfor en kat

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf PGS » man 28. mar 2011 14:29

Hvad i alverden er det manden skriver.....

Mogenz skrev:Må nok sige at jeg er ligeglad med miljøet og co2 udslip.


Det er dog det dummeste citat jeg endnu har läst her på forummet :x
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS
 
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:29
Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Star » man 28. mar 2011 14:49

nu synes jeg lige man skal tænke sig om 2 gange inden man kalder folk dumme.

Moral er godt dobbeltmoral er dobbelt så godt.. :wink:

Jeg tror bestemt ikke mogenz er ligeglad med miljøet, men mener i denne her sammenhæng, - lidt hygge sommerkørsel, og den \"ekstra miljøbelastning\" man udleder ved at fjerne katten er så beskeden at det ikke tæller i det store regnskab. - da især når man lovligt kan køre en Hummer med 3 km/l og så mange andre slags biler og lastbiler..
Hvis i alle var så fantastisk miljøbeviste, så kørte i alle i Aygo'er - eller havde slet ikke bil, vaskede kun hår max en gang om ugen og bruger aldrig skyllemiddel i vaskemaskinen. - hælder ikke round up i haven, har ikke brændeovn, flyver aldrig - sejler aldrig med færge osv osv.

Jeg kan blive lidt indebrændt over alle de (gerne politikere og embedsmænd), som er så fantasiløse at de kun kan finde ud over at falde over bilerne, - en eneste 2-totakt knallert sviner mere end 100 biler, en tur med molslinien sviner mere end alle bilerne på sjælland på en dag osv osv..

Det her er vel et MX 5 forum og ikke \"the moral majority\" (on behalf of others) -

Man skal have endda særdeles god samvittighed over sin egen moral og miljø rigtighed, før man begynder at kalde andre for navne.

og så tilbage til emnet... :roll:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Danny » man 28. mar 2011 14:51

Jeg vil ikke ligefrem sige jeg er ligeglad med co2-forurening. Når vi skal bygge nyt om et halvt årti, bliver det da med jord/solvarme og solelektricitet. Jeg sviner heller ikke unødigt, vil jeg mene. Primært for besparelsens skyld.

Men hvis der er en god grund til det, vil jeg ikke begrænse mig for miljøets skyld. Og sjov med 5'eren er en af disse begrundelser. Vi vil jo alle have Rotrex-kompressor og dækkene skal helst være med størst mulig rullemodstand, så vi rigtig kan stå fast i svingene. Samtidig maler vi med fåreblod på fordøren hos de individer, der vover at køre en MX-5 under 4500 omdrejninger/min. Og to tankfulde benzin futter vi også gerne af på track-day'en, ligesom søndagsturen på 200 km jo er højst nødvendig :)

Jorden går sin gang hvad enten vi forurener eller ej. Vi skal selvfølgelig passe på hinanden, men fanatisme er aldrig en god ting. Hvad er et liv på 120 år desuden værd, hvis det er præget af kvantitet, Segways og vegetarisme? Ét udbrud fra Yellowstone og hele indsatsen er tabt på gulvet alligevel.

On-topic:
Medmindre du har turbo på bilen, tvivler jeg på at der egentlig er nævneværdig effekt at hente. Så fik jeg også sagt noget relevant for OP :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Henrik N » man 28. mar 2011 15:17

En katalysator fjerner primært stoffer og luftarter i udstødningen som er problematiske i nærområdet..... og har ingen indflydelse på CO2 udslippet.

Kan lige læse på en trailer på tv2-news at 600.000 mennesker dør årligt som følge af luftforurening i Europa, heraf 3400 i Danmark..... det siger vel det hele :o

Så er der hele problematikken omkring image....... jeg tror mange efterhånden får nervøse trækninger og tænker knapt så pæne tanker, når der passerer en \"pimpet\" golf II.

Jeg synes stadig man får rigtig mange positive tilkendegivelser i en MX-5 selvom, janteloven ind i mellem stikker sit grimme hoved frem.... men det er da ikke en selvfølge. De positive tilkendegivelser kommer da blandt andet fordi, de fleste MX-5 ejere opfører sig nogenlunde fornuftigt.... med fornuftig tuning etc. Så tænk lige over det..... når du med 5 - 10 heste mere under hjelmen drøner rundt uden kat og med høreværn på.... og hvis du kigger i bakspejlet kan du nyde synet af en skov af fuck fingre..... god tur :D

og til dig der er ligeglad med miljøet...... hvis vi som nation skal gøre os bare den mindste forhåbning om at opretholde og evt. forbedre vores levestandard..... så bliver miljøet og ikke mindst viden omkring miljørigtige løsninger rigtig rigtig vigtig..... det bliver sgu det vi skal leve af..... for produktion bliver der ikke meget af..... det klarer de i Kina. Indien og Afrika.

Vil jo være træls først at nå til den konklusion om 50 år, mens man sidder og filosofere på sin Indisk producerede scooter..... mens Inderne kører i 6. generation af Tesla.

:D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Mogenz » man 28. mar 2011 15:41

Læs venligst hele sætningen \"I forhold til mellemrøret\". jeg vælter hverken rundt og smider papir på gaden eller batterier i skraldespande. Det var ikke der jeg ville hen, men regnede alligevel med at der ville være nogle der ikke tog sidste del med i betragtning.
Ja til a-kraft det er co2 neutralt. Det er kulkraftværker, olieforbrændning, træpiller og andet vi brænder af der sviner til den store guldmedalje. Om en har skiftet mellemrøret.... tja jeg melder ham ikke og er ligeglad med om han sviner lidt mere. Jeg har ingen moralske skrupler over hvad han gør. Noget andet er hvad jeg selv gør, det er det jeg skal leve med og det klare jeg fint.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Henrik N » man 28. mar 2011 16:23

Godt ord igen..... :D

Vi vil jo sikkert alle gerne kunne køre lidt.... ehemn friskt i ny og næ..... ellers havde vi nok købt en anden bil, som Danny er inde på.

Der hvor jeg gerne vil hen er...... brug dog pengene på noget fornuftig tuning, som er lovligt, og hvor den ekstra forurening er minimal...... både mht. luft og støj.

Start i stedet en \"bilopsparing\" (burde være fradragsberrettiget på lige fod med børneopsparinger), og køb CCR's kompressorløsning.... når den forhåbentlig på et tidspunkt bliver tilgængelig for alle MX-5'er. Så støtter du også dansk erhvervsliv.

Fjern så alle de overflødige kilo..... på bilen...... og gerne også på dig selv..... hvis det er et issue..... og du har noget nær det nærmeste man kan komme en \"øko-raket\" :D

Har netop d.d. skrevet til CCR og spurgt, hvornår de begynder at tage i mod bestillinger.... så jeg er på ingen måde hellig..... men synes det er vigtigt, at have fornuften i behold i jagten på heste, og at fjerne katten er måske fornuftigt for nogen..... men ikke i min begrebsverden.

Hvor bliver i øvrigt den der globale opvarmning af????? :roll:
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf hasse » man 28. mar 2011 16:37

Mogenz:
Nåh. På den måde.
Var (lidt) svær at få fat i.

Synes, at vi skal henvise diskussionen om miljø til nogle andre sites.
Forslag på sites frabedes :P
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Henrik N » man 28. mar 2011 16:46

Fair nok Hasse :D

Jeg kan ellers nok komme op med et par stykker....... sites altså :D

Skal nok holde mig for øjnene og fra tastaturet næste gang, der dukker spørgsmål op, der kunne indeholde ehemn....... ULOVLIGHEDER!!! :D

Kunne en high-flow kat ikke være det perfekte kompromis.....
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Henrik N » man 28. mar 2011 16:48

Øh..... selvom sådan en high flow kat vel egentlig heller ikke nødvendigvis er lovlig... ups :o
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf hasse » man 28. mar 2011 17:19

High flow cat'en fra Flyin gik - mod forventning - gennem mit sidste syn uden påtale.

Kunne være interessant at få at vide, om I.L.s cat. er \"renset for rensende elementer\". For så kan den da ikke gå gennem syn (?).

DENNE gang skriver jeg ikke til dem!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf PGS » man 28. mar 2011 18:56

Mogenz skrev:Læs venligst hele sætningen "I forhold til mellemrøret".


Kan vi ikke blive enige om at måden du udtrykte dig på i dit tidligere inläg var dömt til at blive misforstået. Sätningen "I forhold til mellemrøret" skulle du ha lagt til i forlängning af din förste mening, ikke som en egen sätning i slutningen.

Havde du skrevet noget i stil med..
"Må nok sige at når det drejer sig om at montere mellemrör istedet for kat, så er jeg ligeglad med miljøet og co2 udslip".

Jeg havde stadigväk nok löftet lidt på öjenbrynet, men havde ellers ikke reageret som jeg nu gjorde :wink:
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS
 
Indlæg: 173
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:29
Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Henrik N » man 28. mar 2011 20:03

Hmmmmn...... IL sælger vel ikke en kat uden indmad..... det villle vel i princippet være svindel.... da det jo så rettelig ikke er en katalysator.... eller???

Jeg tror umiddelbart det kan være svært for synsmanden (det er et område, hvor ligestilllingen knapt er slået igennem endnu) at se, om en katalysator er original eller af high-flow typen. Hvis emissionsmålingerne er ok.... er synsmanden vel glad og tilfreds - og det ville de ikke have været, hvis kattalysatoren ikke virker. En højtråbende udstødning kan formentlig påkalde hans interesse.... så han begynder at stille \"ubehagelige\" spørgsmål.

Jeg har selv fået synet et CAI (kulfiberversionen) fra IL Motorsport uden bemærkninger og uden at skulle hive diverse TÜV godkendelser frem fra inderlommen..... og det ligner ikke ligefrem standardindsugningen.

Men det handler vel blot om en fornuftig prioritering..... hvis en bil forurener og støjer på niveau med en standardmodel, er der vel ingen grund til at gøre ejeren træt af tilværelsen ved at forlange tingene bragt tilbage i original stand. Kommer der imidlertid en \"kunde\" der helt åbentlyst blæser på reglerne (et rent hypotetisk eksempel kunne være en manglende kat :D ), så har synsmanden en pligt til at få et ulovligt forhold lovliggjort.

Nu skal der sgu nok være en eller anden der har fået synet sådan et mellemrør uden kat :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Mogenz » man 28. mar 2011 21:59

PGS: ja det var dømt til at gå galt, sorry !

Jeg har før været inde på som Henrik også skriver, at min bil skal være lovlig, og ja jeg vil da gerne have flere heste, hvem vil ikke det.

Mellemrøret har jeg snakket med hasse om før i et andet indlæg hvis jeg husker rigtigt, og det er både ulovligt og larmer en del mere en jeg vil have. Jeg har haft en brølerbil før.

Og hvis det ikke var fordi min mazda havde gået 255k ville jeg også kaste mig over CCR. Men det er lige meget nok til den slags tuning efter min mening.

Havde jo savlet over flyin´s \"Stroker kit\" da det nærmest er usynligt udefra, men dog ulovligt, inden CCR kom på banen.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Lurendrejer » tirs 29. mar 2011 08:07

Mogenz>

250.000 - skulle det være et problem? Det må da bare betyde at den holder.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » tirs 29. mar 2011 10:13

Henrik H.
I.L. bruger betegnelsen \"Cat converter replacement silencer\".
Så efter en (min) nærlæsning :lol: , må \"vi\" nok konstatere, at der ikke er andemad..øh indmad.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron