Sporing

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

caster osv.

Indlægaf hasse » fre 13. maj 2005 12:45

Jeg har tænkt en del over \"manglende castervinkel\".

Jeg greb derfor knoglen og talte med en tekniker hos Mazda. Han fortale fgl., som han altid bankede ind i hovedet hos kursister (mekanikere hos Mazda??)

Når det drejede sig om forhjulene er rækkefølgen:
Caster.
Camber.
Og til sidst toe.
Og når man får det at vide og tænker lidt over det, er det

egentlig meget naturligt.

Det er der sikkert mange hjulstillere - også hos Mazda - der ikke retter sig efter. Hvis de overhovedet ved, at caster kan stilles.

Så håber jeg bare ikke, at Mazdakilden er ligesom min tandlæge.
I venteværelset er der et skilte, hvor der står:

Teori er, når man ved alt men intet fungerer.

Praksis er, når alt fungerer, men man ved ikke hvorfor.

Hos os har vi kombineret teori og praksis:

Her er der intet der fungerer, og vi ved ikke hvorfor.

God pinse.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » ons 25. maj 2005 08:13

Så fik jeg justeret toe både for og bag til 1/32 inch (0,8 mm) per side.. En hurtig operation.
Det gjorde køregenskaberne helt perfekte!!! Bilen er nu blevet mere retningsstabil, samtidig med at den æder svingene lige som den skal. Det virker som om at bilen, sammenlignet med før, samtidig er blevet mindre følsom for små ujævnheder, når man kører hurtige kurver (80-120 km/t). Den rene sugekop! Den mest markante og den vigtigste forbedring er klart ved hård! nedbremsning. Med 0 i toe, er bilen ustabil og virker som om man er ved at miste kontrollen. Nu er den fuldkommen retningsstabil.

Det får mig til at overveje om årsagen til at nogle biler bremser skævt delvis kan findes i sporingen af bilen??

Anyways. Min konklusion på denne fejl og efterfølgende korrektion må være: at føles bilen ustabil ved nedbremsning, har man givet ukorrekt indstilling af toe (dækkenes spisning) på primært bagvognen.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Lyder rigtig godt

Indlægaf Claus » ons 25. maj 2005 10:26

Hvor fik du bilen sporet ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Webmaster » ons 25. maj 2005 15:04

Samme sted som sidst. Ivar Jensen i Helsingør. Spørg efter René. Det er ham der har lidt styr på MX-5'ere :D
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Martin » ons 25. maj 2005 18:05

Webmaster skrev:Samme sted som sidst. Ivar Jensen i Helsingør. Spørg efter René. Det er ham der har lidt styr på MX-5'ere :D


betalte du så et nyt gebyr på jah.. de der 5-600 kr??
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Webmaster » ons 25. maj 2005 18:08

Ja det gjorde jeg :cry:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf jepperimmen » man 6. jun 2005 14:35

Lige et nyt spor:

Jeg har fået 5'eren sænket hos Andreas F. i forrige uge og skal nu have den (godt gættet :lol: ) SPORET!!!

Nogle anbefalinger i omegnen af Brande? (Silkeborg, Herning eller deromkring)??
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf jepperimmen » ons 8. jun 2005 16:38

Har efter opfordring fra erfaren MX-5 pilot kigget lidt på miata.net og tilsyneladende er den opsætning (til \"meget frisk kørsel\") som mange tager udgangspunkt i:

Rear:
Toe: 1/32\" (0,08mm) IN per side
Camber: -1.75 degrees

Front:
Camber: -1.2 degrees
Caster: 5.0 degrees
Toe: 1/32\" (0,08mm) IN per side

Se hele hisorien på: http://www.hummingbirds.net/alignment.html - i følge dette skulle det ikke gøre stor forskel om det er NA eller NB, store eller små hjul, sænket eller ikke sænket.


Jeg tror jeg jeg nøjes med \"frisk kørsel\" og tager en \"Hasse\":

Rear:
Toe: 1/32\" (0,08mm) IN per side
Camber: -1.5 degrees

Front:
Camber: -1.2 degrees
Caster: 3.75 degrees
Toe: 1/32\" (0,08mm) IN per side

Dette må være tallene, hvis jeg har læst tidligere indlæg korrekt :?:

Har læst lidt op på de forskellige termer, men savner en klar definition på, hvad \"Caster\" præcist er og hvordan det måles / indstilles :?:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Webmaster » ons 8. jun 2005 19:01

jepperimmen skrev:Har læst lidt op på de forskellige termer, men savner en klar definition på, hvad "Caster" præcist er og hvordan det måles / indstilles :?:


Forestil dig forgaflen på en cykel eller motorcykel. Castervinklen kan populært sammenlignes med hvor meget gaflen peger fremad. På en chopper (sådan en rigtig rocker en :roll: ) er caster vinklen stor og cyklen er meget selvoprettende. På en sportsmotorcykel er caster vinklen lille (nærmest lodret) og den er mere livlig i styringen. Hvis forgaflen var helt lodret ville den slet ikke være selvoprettende og meget svær at køre med.

På bilen er castervinklen den tilsvarende virkning af de geometriske forskydninger i forhjulsophænget. Når bilen hænger på en lift og forhjulet er afmonteret, er det ret tydeligt at se.
Hvordan det indstilles er tidligere beskrevet i denne tråd: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... ght=caster
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf jepperimmen » tors 16. jun 2005 12:16

Besøgte \"Euromaster\" i Brande i går fra kl. 7.45 - 12.45 :o :o FEM timer...

Da jeg bestilte tid var de nærmest verdens mestre i sporing, meeeeeen...

Sporings-manden var meget service mindet og gjorde virkelig en stor indsats, men vi fik aldrig helt det ønskede resultat - på trods af to serviceopkald til Andreas F. undervejs.

Resultatet blev:

Bag:
Camber: -1,5 grader
Toe: 0,08mm ind (per side)

Front:
Caster: 6,1 grader (venstre side) og 5,3 grader (højre side)
Camber: -1,0 grader
Toe: 0,08mm ind (per side)

Problemet var altså at få caster indstillet ens. Dette kunne godt lade sig gøre, men så kunne camber ikke blive ens... Jeg foretrak ens camber på bekostning af caster.

Den standard-opsætning for MX-5 NB, som lå på hans computer foreskriver i øvrigt en caster på over 6 grader.

Jeg har kun kørt en meget kort tur i bilen efterfølgende, men den kører umiddelbart som den skal.

Kommentarer, gode råd :?: :?:

P.S. Jeg betalte ikke for justeringen og har tænkt mig at prøve et andet sted. De indrømmede at deres anlæg ikke var det sidste nye og at det måske var en del af forklaringen..?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

sporing og bolte

Indlægaf hasse » ons 25. apr 2007 15:35

Jeg laver dette indlæg under sporing. Dèr hører det hjemme efter min opfattelse.
Endnu en gang har jeg fået sporet hos Ivar Jensen, Helsingør (om jeg er blevet berømt eller berygtet hos ham, må andre svare på).
Det har efterhånden kostet en formue. Men der er nu ikke mange ting som en nysporet MX5'er.

Efterhånden har jeg prøvet de fleste forslag jeg har set på nettet og i MX5-bibelerne.
Den eneste - tror jeg nok - jeg mangler er toe-out på forhjulene (naturligvis).

Se nærmere om sporing bl.a. på de udemærkede link, som swootech henviser til i sit indlæg 23. april under \"caster???\".
DENNE GANG fik jeg:
FOR:
Caster kom op på 5 gr. 13 min.
Camber - 1 gr 30 min.
Toe in 1 mm (ialt)

BAG:
Camber - 1 gr. 50 min.
Toe in 1,5 mm (ialt).

Målet for camber var -1,5 på forhjulene og -2 på baghjulene.

Jeg tvivler stadig på, at mange af os vil kunne mærke forskel på de små marginaler, vi egentlig beskæftiger os med.

Grunden til dette indlæg er ikke så meget for at fortælle om min nye sporing men for at gøre jer NØRDER opmærksom på,at de takker på de løse cam-skiver

(eller det halvmåneformet indhak på de gamle bolte, se mere nedenfor), der griber ind i boltene, kan være godt slidte. Og muligvis også selve boltenes

gevindgang.Er det tilfældet, vil det/kan det påvirke sporingen og bøsningerne.

Så mit råd til jer NØRDER er at undersøge dem, før I skal have sporet næste gang.
Og vær opmærksom på, at boltene har fået et nyt design. Nu er de \"H-formet (indhak i begge sider af bolten) og har fået finere gevind.
Så måske var det en ide at købe nogle nye sæt-dvs bolt + løs cam-skive samt møtrik.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 26. apr 2007 12:23

Ovenstående er pludselig dukket op igen.

Fortsættelsen af indlægget under tråden \"sporing og bolte\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Johansen » ons 2. maj 2007 18:26

Jeg fik sporet min bil i dag hos Ivar Jensen og jeg vil gerne advare om min oplevelse. Jeg glemte nemlig at bestille Rene som sagsbehandler og fik i stedet en fuldstændig ugidelig mekaniker der ikke virkede synderlig kompetent eller interesseret i at lytte. Det fornemmede Rene heldigvis og han kom derfor hurtigt til og med hans hjælp fik jeg mine tal i systemet.

Selvom tallene var i systemet virkede min ugidelige mekaniker ikke særlig interesseret i at ramme dem. Han beklagede sig konstant over tidsforbruget når jeg bad ham arbejde lidt mere med det for at ramme mine tal mere præcist. Han kan da være fuldstændig ligeglad med tiden når nu jeg betaler pr. time. Det tog i øvrigt under en time....

Da jeg skulle betale virkede værkføreren mega sur og jeg kom til at betale 1200 kr. Det hænger ikke særligt godt sammen med de priser jeg har set listet her. Det virkede som om jeg fik en strafpris fordi jeg ønskede præscision. Men det kan være jeg tager fejl? Syndt for Rene virkede meget interesseret i at arbejde med MX5ere og havde jeg fået ham som sagsbehandler, havde oplevelsen helt sikkert været en anden. Hermed min advarsel givet videre. Det skal dog lige siges at mine tal blev ramt og at bilen nu kører suverænt efter en sænkning ;-)
NB 1,8 Sport 2001 Sunlight Silver Metallic
Brugeravatar
Johansen
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: ons 23. nov 2005 20:40
Geografisk sted: København

Indlægaf KimT » tirs 25. maj 2010 21:37

jepperimmen skrev:Rear:
Toe: 1/32" (0,08mm) IN per side
Camber: -1.75 degrees

Front:
Camber: -1.2 degrees
Caster: 5.0 degrees
Toe: 1/32" (0,08mm) IN per side


Jeg tager lige denne gamle tråd op med en lille rettelse (så andre ikke "genbruger" fejlen): 1/32" er 0,8mm

I samme omgang indsætter jeg lige Flyin'Miatas anbefalede værdier:
http://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php

Front
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degrees negative
Toe: 1/16" total (1/32" per side) [1.6mm total, 0.8mm i hver side]

Rear
Camber: 1.5 degrees negative
Toe: 1/16" total (1/32" per side) [1.6mm total, 0.8mm i hver side]
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron