Tomgang inden dyno måling

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Tomgang inden dyno måling

Indlægaf crv » lør 13. nov 2010 13:33

Der var en som skrev i mx5 klubbens medlemsblad at hans bil havde mistet 20 hk på dyno målingen ved Kraftwerk mødet. pga at den havde stået i tomgang ca 20 minutter lige inden den blev kørt op på rulle feltet .Min bil fik samme tur så det vil vel sige at den også målte 20 hk mindre end den ville under optimale forhold.Jeg tror mange af os lod vores biler stå i tomgang et godt stykke tid inden målingen.Den store blæser burde vel hurtigt bringe temperaturen i motorummet ned? :?:
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Re: Tomgang inden dyno måling

Indlægaf Webmaster » lør 13. nov 2010 14:10

crv skrev:Der var en som skrev i mx5 klubbens medlemsblad at hans bil havde mistet 20 hk på dyno målingen ved Kraftwerk mødet. pga at den havde stået i tomgang ca 20 minutter lige inden den blev kørt op på rulle feltet .Min bil fik samme tur så det vil vel sige at den også målte 20 hk mindre end den ville under optimale forhold.Jeg tror mange af os lod vores biler stå i tomgang et godt stykke tid inden målingen.Den store blæser burde vel hurtigt bringe temperaturen i motorummet ned? :?:


Ja, det kan meget hurtigt blive til en større akademisk diskussion. Min blev målt til 130 HK og den har med sikkerhed ikke 150 HK selvom den blev målt efter 20 minutter i tomgang. Mit indtryk var nu at rullefeltet var ganske retvisende.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf crv » lør 13. nov 2010 14:29

Jeg tænker det samme.men jeg ved selvfølgelig ikke hvad min bils tidligere ejer har lavet ved motoren. Selvom jeg syntes min bil trak rigtigt godt blev jeg positivt overasket over min måling
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf Webmaster » lør 13. nov 2010 14:36

Samme her. Havde ikke forventet mere end nogle og 120 HK.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Softtop » lør 13. nov 2010 16:45

Med mindre den pågældende bil er trykladet og derfor udstyret med intercooler, tror jeg simpelthen ikke at der kan forsvinde 20 hk! Varm luft er selvfølgelig ufedt for optimal ydelse, men med tanke på vejret på selve dagen, tror jeg ikke det har været så ringe endda. Jeg ville peronligt havde været langt fra nervøs ved en måling på denne dag, bare surt jeg var forhindret.. Omvendt ville jeg heller aldrig bare havde ladet øsen stå og tøffe så længe. Op med motorklappen, og kun nødvendig tomgang næste gang!!

Slutteligt har jeg heller aldrig set en bil måle det samme på forskellige felter - og årsagerne til dette kan være flere end jeg vil gætte på!
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf And » lør 13. nov 2010 21:59

Jeg har en god ven der tuner biler som levevej.

Han har eget rullefelt og har derfor kørt en del biler gennem \"fabrikken\" i løbet af de sidste år.

At bilen står i tomgang inden målingerne har nærmest, som nævnt før, kun en akademisk betydning.

Der hvor en forskel kan ses er hvis man ruller samme bil flere gange i træk uden tilstrækkelig ventilation til motoren.

Vi prøvede det på min bil og efter fjede måling i træk var der kun ca. 109 HK at gøre godt med - altså en nedgang på 5 HK med flere tilfælde af utilstrækkelig ventilation og kraftig termisk belastning. Nu har jeg så ydermere erfaret for nylig at min termostat ikke opererede korrekt. Den åbnede aldrig fuldt og motoren blev derfor temmeligt varm undervejs.

20 HK - den køber jeg ikke.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf ccr-racing » søn 14. nov 2010 22:26

Hej

Vil gerne lige præcisere dette lidt - Jeg har talt med ejeren af den pågældende bil efterfølgende.

Han havde, for at hente mere effekt, afmonteret sit luftfilter inden rulningen. Det har formentlig bevirker at motoren har suget luften ind mere eller mindre direkte over udstødningsmanifolden. Det er denne ekstremt varme luft som har bevirket nedgangen i effekten. Bilen er efterfølgende blevet rullet med luftfilter og indsugning monteret korrekt og med \"normal\" effekt til følge.

mvh
Christian
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Indlægaf hasse » søn 14. nov 2010 23:42

Ja, hvad folk ikke gør!!!!
Utroligt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Niels » man 15. nov 2010 17:54

Nu vi er ved dynomåling.
Find 1 fejl :D
Billede
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf Kuksi » man 15. nov 2010 18:09

Ja de får sig sku' nok en forskrækkelse når de slipper koblingen! :o

Jeg kan lige forestille mig at bilen bliver hevet baglæns af rullefeltet. :lol:
Gad godt at se det som video klip på utube.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf HenrikH » ons 17. nov 2010 23:26

Angående rullefeldtsmålingen i Roskilde, så glemte jeg tricket med tomgangen inden, så min var tæt på så kold som den kunne blive da den blev målt, og blev alligevel målt til 159,1 HK dvs 0,9 fra fabrikstallet, så hvad kan vi konkludere ud fra det, udover at bilen nok ville haft bedst af at blive forvarmet lidt ? :)

Mvh,

Henrik
Brugeravatar
HenrikH
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: ons 3. jan 2007 20:51

Indlægaf hasse » tors 18. nov 2010 01:32

At der sikkert også er en stort forskel på kompressionsforholdene på de forskellige dytter.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » lør 20. nov 2010 14:36

For at få lidt tørre facts på bordet stak jeg lige næsen i Corby Bell's bog \"Supercharged\".

Sammenhæng mellem temperaturen på indsugningsluften og motorens effekt hænger direkte sammen med det der kaldes air density ratio . Jo varmere luften er jo færre iltmolekyler er der pr. liter og det har direkte indflydelse på den mulige effekt fra motoren.

Hvor meget skal der så til før det kan mærkes / måles?

En typisk temperatur på indsugningsluften er f.eks. 35 grader C og ved stilstand/tomgang kan den vel snige sig op på 50 grader. For at beregne air density ratio skal forskellen mellem de to temperaturer ses i forhold til det absolutte nulpunkt (-273 grader C). Det er altså forskellen mellem (273+35) og (273+50) der giver anledning til et effektab, dvs. 308/323 =0,95 eller 5% effekt tab.

For at miste 20% effekt skal indsugningstemperaturen altså stige fra 35 grader til 92 grader. Det er nok ikke sandsynligt.

Med mindre man sætter turbo eller kompressor på, men det er en helt anden historie. Ovenstående problematik er i øvrigt i en nøddeskal årsagen til at man altid bør sætte en intercooler på en trykladet bil......
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Niels » lør 20. nov 2010 14:52

Tjah, min stod også i tomgang lige så lang tid som Finn´s (den der mistede nogle HK).
Jeg fik målt 141 HK. (# 6 på listen i den anden tråd)
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf ccr-racing » lør 20. nov 2010 15:06

@Viggoman

Husk at motorstyringerne reagerer relativ kraftigt på ændring i indsugningstemperaturen - derfor er regnestykket du har lavet ikke nødvendigvis retvisende for hvor meget effekt man mister eller hvad insugningstemperaturen har været.

Derudover spiller indsugningsvejens design også en rolle og den er der jo netop også blevet ændret på imellem de 2 målinger på den omtalte bil.


mvh
Christian
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron