Gjorde i dag et lille eksperiment. Købte på et tidspunkt en ekstra motor (som er grundlaget for min renoverede motor) og fik samtidig motorstyringen med. Det var fra en 1992 1,6 116 HK.
Har haft den liggende i nogle år og tænkte ikke videre over det indtil jeg i går kiggede på den. Den havde betegnelsen B61P (ver B). Checkede via et gammelt billede hvad styringen hed i min MX-5. Den havde nummer B64E.
Ringede til Andreas, som var lidt i tvivl.. B61P var med sikkerhed en oprindelig 116HK motorstyring, hvilket matcher med nedenståden tabel. B64E er måske i virkeligheden en 90 HK styring fra 97 årgangene. Andreas huskede ikke men ville se efter.
Anyways. Her til aften byttede jeg rundt på styringerne. Som at få en helt ny MX-5. Pludselig trak den fra lavere omdrejninger i 5 gear, og på min normale mortervejsnedkørsel (hvor jeg har et fast målepunkt) gik den pludselig næsten 30 km/t mere med B61P styringen.
Så min tanke går på:
1. Hvad sidder der egentlig i jeres 1,6 NA'ere ?
2. Er en B64E styring til en 90 HK eller måske en udgave til automatgear.
3. Hvad er forskellene.
4. Hvad sker der hvis man sætter en 116HK B61P styring i en 90 HK MX-5 ???
-------------------------
Oversigt over amerikanske udgaver af motorsyringer. De første årgange skulle være ens for USA og EU.
89-92 B61P-18-881A (MT ALL NA35** -212200)
B61P-18-881B (MT ALL NA35** 212200-)
1993 B61P-18-881B (MT FED)
B6AW-18-881 (CALIF)
1994 BPE8-18-881 (MT ALL)
1995 BPL9-18-881 (MT ALL NA35* -613967)
BPL9-18-881B (MT ALL NA35* 613967-)
1996 BPS1-18-881A (MT ALL NA3** -706256)
BPS1-18-881B (MT ALL NA3** 706256-)
1997 BP3A-18-881A (MT ALL NA35*V -727842)
BP3A-18-881B (MT ALL NA35*V 727842-)
1999 BP4W-18-881A (MT FED NB353* -100063)
BP4W-18-881B (MT FED NB353* 100063-105246)
BP4W-18-881C (MT FED NB353* 105246-138751)
BP4Y- FOR MT CALIFORNIA VERSIONS
BP5R-18-881 (MT FED NB353* 138751-)
BP5T-18-881 (MT CAL NB353* 138751-) INC HARD SUSP.
BP6U-18-881 (MT CAL NB353* 138751-) SPORT SUSP.
2001 BP6F-18-881C (MT ALL NB35** -208411)
BP6F-18-881D (MT ALL NB35** 208411-219555)
BP6F-18-881E (MT ALL NB35** 219555-221227)
BP6F-18-881F (MT ALL NB35** 221227-)
BP6F-18-881G (MT ALL NB35** 221227-) WITH IMMOBILIZER
BP7C-18-881A (MT ALL NB35** 223944-) W/O IMMOBILIZER [/list]