Forskellige standard motorstyringer til NA 1,6 ??

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Forskellige standard motorstyringer til NA 1,6 ??

Indlægaf Webmaster » tors 14. okt 2010 19:37

Gjorde i dag et lille eksperiment. Købte på et tidspunkt en ekstra motor (som er grundlaget for min renoverede motor) og fik samtidig motorstyringen med. Det var fra en 1992 1,6 116 HK.

Har haft den liggende i nogle år og tænkte ikke videre over det indtil jeg i går kiggede på den. Den havde betegnelsen B61P (ver B). Checkede via et gammelt billede hvad styringen hed i min MX-5. Den havde nummer B64E.

Ringede til Andreas, som var lidt i tvivl.. B61P var med sikkerhed en oprindelig 116HK motorstyring, hvilket matcher med nedenståden tabel. B64E er måske i virkeligheden en 90 HK styring fra 97 årgangene. Andreas huskede ikke men ville se efter.

Anyways. Her til aften byttede jeg rundt på styringerne. Som at få en helt ny MX-5. Pludselig trak den fra lavere omdrejninger i 5 gear, og på min normale mortervejsnedkørsel (hvor jeg har et fast målepunkt) gik den pludselig næsten 30 km/t mere med B61P styringen. :o :o

Så min tanke går på:

1. Hvad sidder der egentlig i jeres 1,6 NA'ere ?
2. Er en B64E styring til en 90 HK eller måske en udgave til automatgear.
3. Hvad er forskellene.
4. Hvad sker der hvis man sætter en 116HK B61P styring i en 90 HK MX-5 ???


-------------------------

Oversigt over amerikanske udgaver af motorsyringer. De første årgange skulle være ens for USA og EU.

89-92 B61P-18-881A (MT ALL NA35** -212200)
B61P-18-881B (MT ALL NA35** 212200-)

1993 B61P-18-881B (MT FED)
B6AW-18-881 (CALIF)

1994 BPE8-18-881 (MT ALL)

1995 BPL9-18-881 (MT ALL NA35* -613967)
BPL9-18-881B (MT ALL NA35* 613967-)

1996 BPS1-18-881A (MT ALL NA3** -706256)
BPS1-18-881B (MT ALL NA3** 706256-)

1997 BP3A-18-881A (MT ALL NA35*V -727842)
BP3A-18-881B (MT ALL NA35*V 727842-)

1999 BP4W-18-881A (MT FED NB353* -100063)
BP4W-18-881B (MT FED NB353* 100063-105246)
BP4W-18-881C (MT FED NB353* 105246-138751)
BP4Y- FOR MT CALIFORNIA VERSIONS
BP5R-18-881 (MT FED NB353* 138751-)
BP5T-18-881 (MT CAL NB353* 138751-) INC HARD SUSP.
BP6U-18-881 (MT CAL NB353* 138751-) SPORT SUSP.

2001 BP6F-18-881C (MT ALL NB35** -208411)
BP6F-18-881D (MT ALL NB35** 208411-219555)
BP6F-18-881E (MT ALL NB35** 219555-221227)
BP6F-18-881F (MT ALL NB35** 221227-)
BP6F-18-881G (MT ALL NB35** 221227-) WITH IMMOBILIZER
BP7C-18-881A (MT ALL NB35** 223944-) W/O IMMOBILIZER [/list]
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Kuksi » tors 14. okt 2010 21:11

I min 116hk NA fra 90 sidder der B64E. Altså indtil der kommer en MS :wink:
Men der står jo også B64F 18 881 på den.
Billede
Senest rettet af Kuksi tors 14. okt 2010 21:47, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » tors 14. okt 2010 21:13

Så er det nok ikke en 90 HK udgave... Har endivdere fundet ud af at B6AW er den californiske udgave med sekventiel tænding istedet for batch
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » tors 14. okt 2010 21:23

B64J er til automatgear...
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » tors 14. okt 2010 21:31

Ok.. Har fundet en norsk fætter som skriver at hans 90HK har en B6HA ECU som har sekventiel tænding ligesom den californiske udgave med B6AW ECU'en. B61P og B64E ECU'erne har batch tænding.

Så B61P er måske en US version og B64E en EU version?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » tors 14. okt 2010 21:47

Selvsamme norske trold har fundet ud af ECU i en 90 HK faktisk er den samme som i en 1,8. Begge har sekventielt tænding. Så man kan ikke smide en 116 HK ECU i en 90 Hk bil. Til gengæld kan ECU'en på en 90Hk udgave åbenbart forbedres. Se her: http://mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php ... c&start=44

Måske en 90 HK MX-5 1,6 vil være let at ombygge til en 1,8 grundet ovenstående ???. Den har i øvrige sjovt nok også et 1,8 bagtøj som er væsentlig stærkere end 1,6 116 HK udgaven. Hmmm.. Tænke tænke
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » tors 14. okt 2010 21:53

Andreas fortalte mig i øvrigt en vigtig ting i dag, som jeg aldrig selv havde fundet ud når man bytter ECU. Når bilen starter første gang, går den med meget lave omdrejninger og vil næsten ikke køre. Sæt lusen imellem GEN og TEN og lad den køre 1-2 minutter. Så finder den selv alle de rigtige indstillinger!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Kuksi » tors 14. okt 2010 21:53

Så kom der lige et billede på mit første indlæg. Kan se at web ikke har spildt tiden.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » tors 14. okt 2010 22:05

Arv.. her er godt nok nogle at vælge imellem: http://www.mx5heaven.co.uk/acatalog/MK1_ECU_1600.html

Fandt en Miataspec tråd, hvor det var normalt at Miataspeckørerne forsøge sig med flere forskellige ECU'er til 1,6'eren før de fandt den som virekde bedst på netop deres bil. Så der er åbenbart forskel på de forskellige 1,6 ECU'er :o
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron