Opgradering af køler.

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Opgradering af køler.

Indlægaf Kuksi » lør 14. aug 2010 10:57

Syntes det er tid til at forkæle bilen med en ny køler. Den gamle er ved at være ret gul i plastic tankene i top og bund. Et tegn på at den har set bedere dage. Samtidig har bilen det meget varmt når det går løs på bane, eller der skal leges.
Har kik på denne køler. http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/16-1009.html
Nogen der har nogle andre bud på hvad man skal overveje?
Eller nogen der skal have en med?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » lør 14. aug 2010 13:00

Den er den samme køler som jeg monterede efter at være gået varm på banen flere gange. Let at montere og virker som god kvalitet. Har aldrig haft problemer med varme efterfølgende...! Bortset fra når vandpumpen stoppede med at fungere :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » lør 14. aug 2010 13:01

En overvejelse må være at en større køler er også giver mere vægt foran forhjulene. Så den må gerne være større, men en overdimensioneret skader køreegenskaberne unødvendigt!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf jepperimmen » lør 14. aug 2010 15:28

\"Stort er godt, bare ikke når det gælder kvinder\" citat fra Anders Kolstrup, da jeg spurgte om ny køler til min efter den fik kompressor.

Hvorfor skal den være så dyr og hvorfor skal den købes i USA? Hvis du kan vente på at de er tilbage på lager så vil jeg anbefale modellen fra IL http://www.ilmotorsport.de/shop/article_list.php5?depth=2&oid=969&show=true&PHPSESSID=625d5f5382de7162dc0c6a5995107a26 - jeg har NB versionen i min og det virker til at være høj kvalitet og så koster den kun 1.500,- DKK
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » lør 14. aug 2010 21:48

Jeg har set den Jeppe kører med og den ser rigtigt fornuftig ud. En mulighed jeg har overvejet længe, desværre er den så i restordre nu og så må jeg se tiden an eller finde på noget andet.

En Koyo køler ender tæt på 2700 kr leveret med ShopUSA inden den er ved mig i DK. Det synes jeg ærligt talt er for mange penge.

Et helt andet alternativ kunne jo være en original køler fra en Automatic model. Den har større kapacitet og passer også direkte i. Bilen er trods alt bygget til at kunne køre med en almindelig køler og min originale (Manual) køler har da holdt 18 år indtil nu.

På Ebay.co.uk er der næsten for mange at vælge imellem til en rimelig pris.

Jeg kører ikke med tryk og har derfor ikke helt det samme behov for ekstra køling som Jeppe. Men til prisen er den han kører med svær at slå!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » søn 15. aug 2010 14:32

Tak drenge! 8)
Vil høre om hvor lang tid der går før IL kan levere. Det virker bestemt som et fornuftigt valg.Skal snart ud og køre på bane et par gange (Padborg, privat), så jeg ved jeg får brug for ekstra køling.

Den er dog en anelse tykkere en den 37mm jeg havde kik på. Jeppe kan du sige noget om hvordan det er med plads? Jeg har jo RB's største rollbar foran, og det ved jeg giver problemer med en 55mm køler.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf jepperimmen » søn 15. aug 2010 19:14

Kuksi skrev:Jeppe kan du sige noget om hvordan det er med plads? Jeg har jo RB's største rollbar foran, og det ved jeg giver problemer med en 55mm køler.

Jeg kører med den tykkeste version og der er fyldt godt op! Ved faktisk ikke helt hvordan der bliver plads til slanger/rør til den kommende intercooler, men Kraftwerks siger det ikke bliver et problem :wink:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » man 16. aug 2010 18:27

Med en 37 mm Koyo er der hvertfald ingen problemer med tilpasning af tingene. Den \"lille\" performance-køler fra IL er på 42 mm og burde også kunne være der.

For mit vedkommende kan jeg dog se at der skal gøres et eller andet mht. min ene servoslange. Den læner sig kraftigt op af plastrammen til kølerblæseren.

Men igen, alternativet kunne jo også være denne her. Ifølge brugere på miata.net skulle kapaciteten være næsten dobbelt af den manuelle version. http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 67ae242406
Bemærk det er en original og ny - de kan findes billigere på Ebay, men så er det uoriginale og kvaliteten kan jeg ikke udtale mig om, hverken positivt eller negativt!

Er der slet ikke nogle af jer som kører med sådant en på jeres bil? Eller kører I alle med original køler??? :wink:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » man 16. aug 2010 22:15

Har fået svar fra IL i dag. Kølerne skulle være på lager om 4 uger. De har dog ikke oplyst mig prisen på den. Skrev til dem igen, men hørte ikke fra dem resten af dagen. Når varen ikke er på lager, kan man jo ikke se prisen. And, du har måske noteret dig den nøjagtige pris?
Ellers kunne jeg godt være fristet af den 37mm KOYO, sendt til DK til en fornuftig pris.
And, den til automatgear har samme plastic top og bund. Det er et svagt sted på dem, når de får nogle år på bagen. Derfor ville jeg vælge en helt i alu.

PS. Eller denne PWR køler http://www.trackdogracing.com/website/cooling/rad_compare.htm
Senest rettet af Kuksi man 16. aug 2010 22:31, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » man 16. aug 2010 22:28

Kuksi skrev:And, den til automatgear har samme plastic top og bund. Det er et svagt sted på dem, når de får nogle år på bagen. Derfor ville jeg vælge en helt i alu.

Enig det er et svagt sted med plastic - men min originale har nu holdt i 18 år. Er det ikke en acceptabel levetid? :wink:

Dem lavet i alu kan også have fejl og blive utætte.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » man 16. aug 2010 22:36

De kan da bestemt have fejl også.
Jeg er faktisk ikke klar over hvor gammel min er, men muligheden for at den er over 20 år er jo tilstede. Så kan man vist ikke regne med at få den ind under garantien længere. :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf jepperimmen » søn 22. aug 2010 12:39

Kuksi skrev:Har fået svar fra IL i dag. Kølerne skulle være på lager om 4 uger. De har dog ikke oplyst mig prisen på den. Skrev til dem igen, men hørte ikke fra dem resten af dagen. Når varen ikke er på lager, kan man jo ikke se prisen. And, du har måske noteret dig den nøjagtige pris?

Hvis du søger på IL køleren til NB (som er på lager) får du en pris på DKK 1.500,- Forvent det samme for NA
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » søn 22. aug 2010 12:48

jepperimmen skrev:
Kuksi skrev:Har fået svar fra IL i dag. Kølerne skulle være på lager om 4 uger. De har dog ikke oplyst mig prisen på den. Skrev til dem igen, men hørte ikke fra dem resten af dagen. Når varen ikke er på lager, kan man jo ikke se prisen. And, du har måske noteret dig den nøjagtige pris?

Hvis du søger på IL køleren til NB (som er på lager) får du en pris på DKK 1.500,- Forvent det samme for NA

Prisen var 189 £ før de blev udsolgt.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » man 13. sep 2010 23:14

Hopper på sådan en 42mm IL køler. De må meget snart være på lager igen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » tors 23. sep 2010 17:08

Så er IL-køleren på lager igen!

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 82&lang=EN
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron