Krængningsstabilisator/Sway bar - hvilken?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Niels » fre 21. jan 2011 15:45

Man justerer formentlig balancen mellem over/under styring udelukkende via den forreste.
Racing Beat har i øvrigt svaret:
Hello Neils

Thank you for your enquiry

We have now added year 1999 to 2000 to the listing see here:-
http://www.racingbeateurope.com/bracing ... 1567-p.asp

Total cost to send to Denmark is £192.54 GBP

Kind Regards
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf Kuksi » fre 21. jan 2011 17:43

Man justerer formentlig balancen mellem over/under styring udelukkende via den forreste.

Ja.
Endlinks og dæktryk, er også muligheder for at trimme balancen ind.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » ons 2. mar 2011 21:37

Kuksi skrev:Jeg kører med KONI Sportskit, RB swaybar for og bag (Tubular front) og så lige justerbare endlinks.
Kan kun sige at jeg er meget tilfreds, og stadig ikke syntes den er for hård. Ring og få en snak med ham inden du bestiller. Han ved utroligt meget, og lytter til hvad du siger, og fortæller dig så hvad du skal vælge til lige netop det du ønsker af bilen.


Jeg skrev en mail til Bryan her til aften dansk tid, formiddag ved ham i USA. I den var der et par uddybende spørgsmål til stumperne i forhold til min konfiguration og behov. 12 minutter senere var der svar! :D
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » ons 2. mar 2011 21:49

Nogle af aficionados'erne vil nok påstå, at endlinks under normale forhold ikke har noget med balancen at gøre.
Jeg hører til en af dem.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tirs 12. jul 2011 22:26

En lille opsummering.

På en let sænket (Koni dæmpere i laveste clip og med originale fjedre) NA med ABS bremser, kan man IKKE montere en tubular Racing Beat sway bar foran. Den går uhjælpeligt imod beslagene til ABS sensor-kablerne.

I første omgang blev løsningen at jeg efter råd fra sælger (Good Win Racing) købte et sæt RB adjustable endlinks til en NB, da disse er lidt kortere. Nu kan jeg så i det mindste få sway bar'en på plads, men når tingene spændes sammen er der igen kontakt til beslagene. Dette er ikke godtnok i min verden, jeg gider ikke skære beslagene af bærearmene.

Øv og dobbelt øv - to bestillinger fra USA og jeg er stadig ikke i mål. Nu tror jeg bare at jeg råber RØV, RØV, RØV ud imod en skov og så derefter må der bestilles en massiv RB sway bar i stedet for!

Den hule er ø23,6 mm mens den massive er ø28,6 mm.

Om ikke andet, så håber jeg at andre kan bruge min erfaring til at undgå fejlkøb.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Viggoman » tirs 12. jul 2011 22:34

Surt show And :?

Hvis du skal hjælpes af med den hule RB ku' jeg nok overtales til at købe den......
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » tirs 12. jul 2011 22:44

Viggoman skrev:Surt show And :?

Hvis du skal hjælpes af med den hule RB ku' jeg nok overtales til at købe den......

Vi ser på tingene - det kan sagtens være jeg skal af med nogle af tingene igen. Jeg overvejer også om forstærkningerne er nødvendige mere når jeg ikke bruger den hule bjælke ;)


For de folk der keder sig, så kan denne side faktisk anbefales hvis man ønsker lidt viden om hvordan bilen ændrer karakter med forskellige setup - men det er HARD CORE info. Det kan være svært at finde rundt i, men der er nogle guides til det rundt omkring.
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_TU ... TORIAL.htm
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » ons 13. jul 2011 09:59

Har ikke ABS. SÃ¥ ved ikke noget om konstruktionen og hvad der sidder hvor.

Hvad med at skære yderligere gevind i \"mellemstykket\" på endlinks?
Så kan de forkortes endnu mere, end de kan fra fødslen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 13. jul 2011 10:54

Hasse er jo som altid hurtig. :)
Jeg kom lige på den idé, at man også kunne afkorte de orginale endlinks. Altså bare skære et stykke af \"stangen\", og så svejse dem sammen igen. Jeg ligger inde med et sæt nye Poly bøsninger, som er lig dem der sidder i mine RB justerbare endlinks. Som forresten også måtte justeres, til minimum længde. For at det hele gik fri.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » ons 13. jul 2011 19:01

Kuksi skrev:Hasse er jo som altid hurtig. :)
Jeg kom lige på den idé, at man også kunne afkorte de orginale endlinks. Altså bare skære et stykke af "stangen", og så svejse dem sammen igen. Jeg ligger inde med et sæt nye Poly bøsninger, som er lig dem der sidder i mine RB justerbare endlinks. Som forresten også måtte justeres, til minimum længde. For at det hele gik fri.

Ja Hasse er også inde på det og det svar har jeg også fået fra Good Win Racing engang i nat.

Han foreslog at montere en endnu kortere stang til de justerbare endlinks, som jeg har købt hos ham (dem jeg købte var til NB, da de er lidt kortere).
Ideen med at skære gevind er slet ikke dum og så korte dem lidt op.

Jeg har dog også overvejet at skære beslagene til ABS følerne af og så fastgøre ledningerne på en anden måde.

Billederne nedenfor kan måske illustrere problemet.

ABS føler ved siden af den originale bar (i midten af billedet).
Billede

The bastard (højre side)!
Billede

Close-up ved kontakt venstre side.
Billede[/img]
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » fre 15. jul 2011 22:43

Det virker!!!

Det er total optur at jeg langt om længe har fået monteret mine Racing Beat krængningsstabilisatorer, inklusiv forstærkninger foran. Efter en køretur ser alt ud til at være ok og bilen føles absolut skarp på hjulene. Mine endlinks måtte forkortes yderligere (efter råd fra sælger) for at forreste stabilisator kunne gå fri af ABS-føler kablets beslag (som så også fik nogle klask!)

Samtidigt skylder jeg min \"chef\" på praktikpladsen en stor TAK. Jeg manglede en skærebakke til det pågældende lidt specielle gevind, M10x1.25mm. Den havde vi ikke og jeg overvejede hvilket maskinværksted ude i byen der mon havde åben for kaffekassen...
Så kom chefen forbi mens jeg stod og grublede og sagde \"hvis du har et problem, så er det da værktøj VI mangler\"! To min. senere havde jeg bestilt ved Sanistål til natlevering, i dag kunne jeg så skære gevindet og her til aften kørte bilen igen!
Total optur med sådan en chef (motornørd der kører VMAX)

Bilen har fået en test-tur hvor den blev godt vredet rundt på små meget ujævne veje i lokalområdet. Skal den tests yderligere er næste skridt enten frisk bjergkørsel eller track-days.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » lør 16. jul 2011 20:55

Gu' gør det så!
Super du har det til fået sat sammen.
Smider lige et billede der viser hvor meget mine endlinks også er skruet sammen.
Billede[/url]
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster

cron