Krængningsstabilisator/Sway bar - hvilken?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Krængningsstabilisator/Sway bar - hvilken?

Indlægaf And » søn 11. jul 2010 15:59

Hej

Jeg skal have købt mig et sæt sway bars. Kører med gul Koni og Koni fjedre lige nu, fjedrene erstattes måske med originale fjedre snart. Derfor behovet for stabilisatorer! I øvrigt har bilen allerede fået monteret IL-motorsport forstærkningen under forbroen og har den originale \"opstramning\" bag - årg. 92.

Jeg kan se at bl.a. Racing Beat sælger dem både som hule og massive, hvad er forskellene, kan de ikke blive for stive? Den hule er 1,3 gange stivere end den massive - men lettere!

Bl.a. ved Good Win Racing står der en lille advarsel ved sway bars: The Racing Beat Sway Bar Brace kit is strongly recommended to avoid cracking the factory mounts during hard driving
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1009.html

Hvor mange af JER kører med forstærkede monteringspunkter?
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1005.html

Jeg er umiddelbart ikke farvet, men har da et godt øje til RB's produkter, men Jackson Racing har jo også på programmet, så vel som europæiske modstykker.

Bilen er og bliver ikke et track-tool - men den skal kunne \"tåle\" en tur på Nürburgring, eller Padborg park.

Kom med forslag og gode råd!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Danny » søn 11. jul 2010 17:26

Jeg ville vælge FM's stabilisatorer. Ikke fordi jeg har prøvet dem, men jeg har fået stor tiltro til deres kram via min egen erfaring med deres andre stumper.

Såvidt jeg husker er de også designet med samme balance som de originale og med det mål for øje, at de ikke skal være FOR stive.

Hvis de bliver for stive kan man ødelægge beslagene, som du selv skriver. Men for stive krængninsstabilisatorer giver også øget risiko for over- eller understyring. Men hvis man som mig har rigeligt med greb på bagdækkene, så kan det måske ligefrem være en fordel at sætte den bagerste til at være lidt stivere, hvis man vil have lidt skæg og ballade :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Kuksi » man 12. jul 2010 09:49

Jeg kører med KONI Sportskit, RB swaybar for og bag (Tubular front) og så lige justerbare endlinks.
Kan kun sige at jeg er meget tilfreds, og stadig ikke syntes den er for hård. Ring og få en snak med ham inden du bestiller. Han ved utroligt meget, og lytter til hvad du siger, og fortæller dig så hvad du skal vælge til lige netop det du ønsker af bilen.
Vil dog sige at det bliver svært at holde bagenden ude på samme måde som i en hel standard bil. Du får så meget ekstra grib (kører også med 17\"). Så når bagenden mister grebet, har man altså noget sværer ved at holde den på grænsen. Til gengæld trækker du også over 1G når det sker :D

Racing Beat Sway Bar Brace Kit - Front :: 90-95 w/PS http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/20-1005.html
Racing Beat Front Miata Sway Bar Tubular :: 90-93 http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/20-1008.html
Racing Beat Rear Miata Sway Bar - Solid ALL years http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/20-1007.html
2 sæt af disse: Racing Beat Sway Bar End Links - Front or Rear :: 90-97 http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/20-1003.html

Mht. solid/tubular, så virker bar'en som et toritionsstang og det vil sige at det materiale der er \"i midten\" ingen virkning har. Derfor kan man lave den hul og spare vægt. Den hule er samtidig størrer i diameter og man ender med en der er 3x så stiv som std. (mener jeg det er, når vi taler RB)
Problemet med at knække beslaget bør ikke være et problem, til det brug du og jeg har, hvis der anvendes \"Racing Beat Sway Bar Brace Kit \". Siger dem der har erfaring (også med at knække dem).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » man 12. jul 2010 21:56

Kuksi skrev:Jeg kører med KONI Sportskit, RB swaybar for og bag (Tubular front) og så lige justerbare endlinks.
Mht. solid/tubular, så virker bar'en som et toritionsstang og det vil sige at det materiale der er "i midten" ingen virkning har. Derfor kan man lave den hul og spare vægt. Den hule er samtidig størrer i diameter og man ender med en der er 3x så stiv som std. (mener jeg det er, når vi taler RB)
Problemet med at knække beslaget bør ikke være et problem, til det brug du og jeg har, hvis der anvendes "Racing Beat Sway Bar Brace Kit ". Siger dem der har erfaring (også med at knække dem).

Tak Kuksi, ud fra det der beskrives, så har du ikke det Brace Kit monteret, men du anbefaler det alligevel???
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » man 12. jul 2010 23:08

Har måske ikke fået skrevet det i teksten. Men det er da det første jeg lister/linker til ved Good Win Racing. Men under alle omstændigheder, så har jeg det monterrt, og fik at vide at det var rigeligt til at forstærke befæstigelserne (til det brug jeg/vi har). Vel vidende at det er lykkedes ander at knække selv nogle af de andre/kraftigere beslag der findes. Men det har været på rene bane biler, som jeg har forstået det.

PS. Undskyld jeg ikke lige er \"så grundig\" soom jeg plejer. Men sidder på en meget dårlig trådløs forbindelse. Og nu også uden mine briller :lol: .
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » ons 14. jul 2010 20:37

Takker!

Har du haft brug for at efterspænde dine braces - det anbefales jo KRAFTIGT mindst en gang om året.

En solid burde være værd at overveje, den dæmper ikke krængningen så kraftigt igen, men det er smag eller behag. Det bliver nok ikke let at finde nogen som har prøvet begge dele herhjemme :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » ons 14. jul 2010 21:34

Har du haft brug for at efterspænde dine braces - det anbefales jo KRAFTIGT mindst en gang om året.
Nej det har jeg endnu ikke, men de har også kun været monteret siden April.
Til gengæld har jeg opdaget at en af polybøsningerne i bag var godt i gang med at falde ud! :o
Se bort fra dette, da det kun er et spørgsmål om at fjolset der monterer, husker skiverne. (de lå stadig sammen med de foreste bøsninger, som stadig venter på montering)

Der er ingen skiver med til at lægge under hovedet på den lange boldt. Så bøsningen arbejder sig langsomt ud over hovedet på boldten. Behøver jeg at sige at der nu er monteret store skiver alle steder. Ved godt at det ikke har noget med krængningsstab. at gøre, men nu er det nævnt.
Senest rettet af Kuksi tirs 18. jan 2011 17:23, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Niels » tirs 18. jan 2011 14:18

Tillad mig at tage den lidt gamle tråd op. Anledningen er delvis at Moss i england har 20 % rabat indtil 060211 og jeg skal alligevel have nye dæmpere på (Bilstein)
Nu er det en NB jeg kører rundt i og det kan måske ikke helt sammenlignes med Kuksis. Jeg har kigget på det sæt her:
http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... dexID=4783
Der er den bageste IKKE justerbar !
Nå, men er der nogen der har erfaringer med swaybar på en NB ?
Billede
Den krængning ville jeg gerne undgå .. :?
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf hasse » tirs 18. jan 2011 20:24

Prøv Racing beat.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 19. jan 2011 00:40

Enig med hasse, men det er mest ud fra at det er det jeg selv valgte og er godt tilfreds med.
Læs mere her http://www.racingbeat.com/mazda/performance/miata-swaybars.html
Et godt skema over anbefalinger. http://www.racingbeat.com/manuals/swaybarguide.pdf
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Niels » ons 19. jan 2011 22:48

Tak for input, men havde håbet på at undgå bøvlet med handel fra USA :wink:
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf Viggoman » ons 19. jan 2011 22:57

Ingen grund til at gå over åen efter vand:

http://www.racingbeateurope.com/mx-5---suspension-388-c.asp

Kører selv med JRhttp://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=4784

Og er rigtig godt tilfreds!
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » ons 19. jan 2011 23:47

Tak for input, men havde håbet på at undgå bøvlet med handel fra USA

Var også mest ment som en guide og info om mulighederne. Men nu har har du, takket Viggoman også links til køb indenfor EU.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Niels » tors 20. jan 2011 22:40

Skønt med al den paratviden i dette forum :D
Det ser dog ud til at Racing Beat ikke har den forreste swaybar (til NB)med i deres euroafdeling :? Har sendt dem en forespørgsel i den anledning. Ellers holder jeg mig nok til Viggoman`s løsning.
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf hasse » tors 20. jan 2011 23:33

Ad Viggomans henvisning til Moss-europe:

Note: Rear bar is not adjustable.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron