Slankekur!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Slankekur!

Indlægaf And » tors 4. feb 2010 21:38

Her er lidt omkring hvordan man letter en MX-5 for ca. 145 kg!

http://www.lightweightmiata.com/beast/

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf the chicken » fre 5. feb 2010 10:20

Spændende!

Ville engang købe en i tyskland, strippe den og køre special saloon - men så fandt jeg ud af hvor dyrt det er... :|
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Danny » lør 6. feb 2010 11:43

Imponerende, men jeg kommer aldrig til at skære i noget som helst på min bil. Så hellere en bagklap i kulfiber til 400 $ f.eks.

Jeg gad faktisk godt vide hvor mange der køber dyre kulfiberprodukter, fjerner reservedæk osv. og samtidig selv som kører vejer på den gale side af 100 kg :?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Kuksi » lør 6. feb 2010 23:10

Jeg gad faktisk godt vide hvor mange der køber dyre kulfiberprodukter, fjerner reservedæk osv. og samtidig selv som kører vejer på den gale side af 100 kg

Har faktisk tænkt det samme om cykelryttere. De ofre store summer på udstyr i kulfiber og kan spare 20-30g her og der. En holder til drikkedunken, kan komme ned på 8g incl monterings skrue(r).
Har talt med en ven der er A-klasse rytter om det. Og svaret er at det betyder meget om vægten sidder på cyklen eller manden. Selvfølgelig er det til at forstå sålænge der er tale om roterende dele. Men det er altså ikke helt lige meget.
Mht. bilerne så sidder køren jo rimelig tæt på bilens omdrejningspunkt i længde retningen. Har læst (i noget MX5 relateret stof), at 1 kg ekstra ude i snuden (som f.eks. det fine nummerplade beslag jeg netop havde lavet i 4mm rustfri), betyder lige så meget som 100kg ekstra vægt i omdrejningspunktet! Altså når vi vil til at danse mellem en stribe kegler.
Så de to fine beslag får lov til at ligge, og er blevet erstattet af noget meget lettere.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » søn 7. feb 2010 10:00

Nu er mandens metoder visse steder ganske radikale, men alligevel er der ganske meget inspiration i dem. Det er uden alt for store krumspring muligt at spare en del vægt i en MX-5 hvis man ønsker det.

Vedr. handling kan jeg ikke udrede betydningen af sparet vægt, men mht. acceleration er den ganske ligefrem. Min '92 NA vejer 960 kg ifølge reg. att. og med 115 HK er det ca. 8,35 kg/hk

Reservehjulet er jo oplagt at fjerne - jeg har erstattet mit med et reparationskit. Men kører stadig rundt med min saksedonkraft :roll:

Tidligere har jeg læst at folk også fylder mindre brændstof på: 22 liter benzin vejer med en massefylde på ca. 0,75 omkring 16,5 kg - en \"forøgelse\" på næsten 2 HK.

Hvad vejer \"mælketænderne\"/surringsbeslagene i fronten?

Hvad kunne du finde på af fornuftige tiltag for at spare vægt?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Danny » søn 7. feb 2010 10:16

Uden at vide hvorfor, ved jeg at det har en positiv effekt på køreegenskaberne at lette bilen. Især hvis det er uaffjedret vægt som vi ved. Men der skulle også være noget mere at hente ved at fjerne vægten i enderne af bilen (trækkroge ect) da et kilo fra eller til herude svarer til 100 kilo fra/til i midten når vi taler køreegenskaber på vores bil. Jeg kan ikke huske kilden, men mener det er miata.net.

Jeg vil gerne have lettere kalibre og skiver, måske fjerne ankerpladerne og engang måske nogle lettere fælge. Men en kulfiberbagklap vil jeg også godt have, den skal dog males over med det samme. Ikke det her Fast and Furious look til mig :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » søn 7. feb 2010 15:43

Vægtreduktion er et af de mest effektive tuningselementer, da det direkte påvirker flere områder positive. Effekten af bremser forbedres, undervognen reagerer hurtigere, der bliver mindre masse som skal skifte vægtfordeling ved retningsændring og acceleration/nedbremsning.

Så vægtreduktion sammen med let tuning skaber altid gode resultater. Hypotetisk set giver let tuning og vægtreduktion et bedre resultat end lidt heftigere tuning uden vægtreduktion. Princippet genkendes fra flere gadebiler som eksempelvis BMW M3 CSL, og de seneste Renault sport R modeller.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Ozan Yücelbas » søn 7. feb 2010 20:40

Spændende læsning ellers.. :D

Har ihvertfald på nuværende tidspunkt fjernet slæbekrogene bagved og foran, nummerplade holderen, reservehjul, donkraft.

Fik det vejet til omkring 25 kilo hvad jeg lige husker.. mange bække små bliver til en stor å :D :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Webmaster » søn 7. feb 2010 20:54

Billede

Er sku også en billig form for tuning... Man fjerner lynhurtigt et par Kg for meget :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » man 8. feb 2010 00:29

>180 kg vægtreduktion lyder voldsomt....for voldsomt??
Kan ikke rigtig finde ud af, hvordan han kommer frem til dem (måske fordi jeg ikke har nærlæst sitet). Selv om mange bække små gør en stor å.

Det med kulfiber lyder ikke tosset. Og det er ikke så dyrt.
Bagsmæk og kølerhjelm vil virkelig give noget, der batter. Ikke alene p.gr. a. vægtreduktionen, men også - og måske især - fordi, det er højt placerede kg.

Vil have minimal (ingen) betydning på acceleration, men vil betyde meget på håndtering og - noget - på benzinforbrug.

PS.
Og så måske lave et åbent luftindtag på den gamle kølerhjelm..bare for sjov.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 8. feb 2010 11:56

Mener jeg et eller andet sted på en af vores \"leverandørsider\" har set produkterne i kulfiber, men kan ikke finde hvor.
Nå men jeg har fundet en \"leverandør\" i UK og spurgt ham, om kølerhjelm, bagsmæk leveres klar til montering.
For hvis det er således, at kølerhjelmen skal monteres på en ramme af metal (alu eller hvad det nu er) er det alligevel ikke så meget vægt, som man umiddelbart skulle tro, der spares.

En lidt grovregning fra min side gav en vægt på SELVE kølerhjelmen (uden ramme) på 12 kg alu. (nok i overkanten, da jeg har regnet med en godstykkelse på 2 mm).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf BB » man 8. feb 2010 17:48

hasse skrev:>180 kg vægtreduktion lyder voldsomt....for voldsomt??
Kan ikke rigtig finde ud af, hvordan han kommer frem til dem (måske fordi jeg ikke har nærlæst sitet). Selv om mange bække små gør en stor å.


Jeg synes ikke tallet er så voldsomt. Husk på at han bygger en gadebil om til ræs

De store poster på hans liste er afmontering af:
Aircon
Kaleche
Sidevinduer m. hejs osv.
Passager sædet
Vinduesvisker

Og så har hentet en del på at skifte dele:
Klap-forlygter skiftet til faste.
16" bling fælge skiftet til lette fælge
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf Lurendrejer » man 8. feb 2010 20:12

Inden man lader sig sive helt væk i al det her kulfiber - så mener jeg altså heller ikke at det er lovligt i .dk. (Som så meget andet)

Der var ihvertfald noget med et spoon kit til nogle Honda'er som ikke kunne godkendes/synes i Danmark.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Kuksi » man 8. feb 2010 22:53

Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Danny » tirs 9. feb 2010 00:17

Sålænge designet ikke afviger fra det originale, er det lovligt at udskifte delene til kulfiberstumper, hvis bilen er fra før '98. Det bed jeg mærke i fra VMAX's brevkasse engang (dengang jeg læste det møgblad).

Designet må faktisk godt afvige lidt, der må bare ikke være skarpe kanter osv på. Cyklisterne skal jo nødig få en flænge når du jorder dem ned :?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron