Turbo- Flyin

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 14:55

Chicken:
Du er jo ikke en chicken.
Så du har nok prøvet at køre med et meget større ladetryk - uden vandkøling.

Kan du huske, hvordan vandtemp-uret reagerede ?

Jeg mener iøvrigt, at det er under Greddy monteringsmanualen - eller er det Flyin's ?-, der står, at man ikke skal/bør køre med boost mere end 30 sek.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » ons 4. nov 2009 15:16

Lidt turbo-faq jeg lige faldt over.

Gennemgår en del emner på et let læselig facon.

http://miataturbo.wikidot.com/
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf the chicken » ons 4. nov 2009 15:22

Selvfølgelig kører jeg ikke med højere tryk.

Boost i kun 30 sek? hvad snakker du om?
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 15:29

\"\"\"Section 19: General Rules of Operation
-------
Do not apply maximum boost for more than 30 second durations.\"\"\"
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 4. nov 2009 15:47

Fed side And :wink: . Der forklare en del og ikke mindst om at man skal passe på de der billige ebay turbo sæt. Kvalitet koster, sådan er det bare.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 15:51

Do do.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » ons 4. nov 2009 18:53

hasse skrev:Til nørderne...noget jeg fandt på nettet:
"""""
Temperatur er lig med tryk
Halvere man rumfanget for en gas så fordobles temperaturen af gassen

fx.
1 kbm luft med temperatur 20 grader som er det samme som 293kelvin
vil hvis man trykker det sammen til 1/2 kbm så vil det have en dobbelt så høj temperatur i kelvin
så 293k * 2 = 586k kelvin som er (586 - 273k = 313 grader celsius)
(273k = 0 grader celsius)



Hmm, her må jeg lige indsparke en nørdet uenighed. Hvis det citerede var korrekt skulle man have bombemarie med på tanken når man fyldte luft på dækket. 2.5 bar ville give en temperatur i dækket på 439 grader.... Bang.

Iflg. Corky Bell's udmækede bibel om supercharging er den teoretiske tilvækst i temperaturen : (PR(opløftet til 0,28 )-1)xTabs). PR er Pressure Ratio, de 0.28 er en gaskonstant og Tabs er den absolutte temperatur. 1 psi giver en temperaturtilvækst på 5.3 grader C. 10 psi (lig
0.68 bar) giver så 53 grader oven i indsugningstemperaturen. Det lyder mere håndterligt.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 19:09

Tænkte lidt i samme retning: At det måske ikke var rigtigt.
Efter jeg havde skrevet det.

NB. Jeg skrev \"lidt hovedregning\" (HÆ, hæ (\"man\" skal dække sig ind)).
Hvordan den præcise udregning vil se ud, ved jeg pt. ikke.
Og så skal der egentlig også tages hensyn til længden af indsugningen, varmeafgivelse via indsugningsvejen (indre areal) osv osv.

Hvis altså turboen skulle bruges på en tur til månen!!

Men kort: Chicken har ikke konstateret temp forhøjelse med 1.3
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 20:21

Bare noget jeg -tilfældigt(!????) - fandt:

· Intake Manifold Temperature. Compressors with higher efficiency give lower manifold temperatures. Manifold temperatures of intercooled setups are typically 100 - 130 degrees F, while non-intercooled values can reach from 175-300 degree F.

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » ons 4. nov 2009 22:55

hasse skrev:Bare noget jeg -tilfældigt(!????) - fandt:

· Intake Manifold Temperature. Compressors with higher efficiency give lower manifold temperatures. Manifold temperatures of intercooled setups are typically 100 - 130 degrees F, while non-intercooled values can reach from 175-300 degree F.

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html


Det er jo fuldstændigt rigtigt. Problemet med specielt en Roots kompressor (Eaton m.fl.) er deres lave effektivitet, i omegnen af 60%. De før nævnte 53 graders temp. stigning ved 10 psi er med en 100% effektiv kompressor. I den virkelige verden skal man indregne den lave effektivitet og så kommer der lige pludselig 88 grader oveni indsugningstemperaturen. Har man ikke en intercooler skal man bakke af på tændingstidspunktet for ikke at få tændingsbanken og så får man ikke meget glæde af de 10 psi. Intercooler er et must hvis man ikke vil nøjes med noget lavtryk på 5-6 psi.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Ozan Yücelbas » tors 5. nov 2009 02:26

Lurendrejer skrev:323 GT-R og 323 GT-X har ihvertfald noget helt specielt indmad i forhold til mx5'eren. Faktisk burde det vel være lovligt at sætte en 1.6 GT-X motor i en 1.8 (under 25%) og så derefter tune den til ukendelighed. :twisted:


GT-R motoren er ikke typegodkendt i landet. Men har da set nogen stykker køre med dem? så det er åbenbart muligt..Men ikke lovligt "swap" hvis man tar effektforøgelsen i betragtning. Men skal det være helt lovligt, så er det faktisk muligt at smide en GTX (1.6 turbo 143hk) motoren i mx5 1.8, og det er faktisk lovligt!.

131 HK * 1.20 = 157 HK :twisted:

Problemet er bare at det er en tværliggende motor :cry:


Sry for off topic!
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Ozan Yücelbas » tors 5. nov 2009 02:32

]
Lurendrejer skrev:323 GT-R og 323 GT-X har ihvertfald noget helt specielt indmad i forhold til mx5'eren. Faktisk burde det vel være lovligt at sætte en 1.6 GT-X motor i en 1.8 (under 25%) og så derefter tune den til ukendelighed. :twisted:


GT-R motoren er ikke typegodkendt i landet. Men har da set nogen stykker køre med dem? så det er åbenbart muligt..Men ikke lovligt "swap" hvis man tar effektforøgelsen i betragtning. Men skal det være helt lovligt, så er det faktisk muligt at smide en GTX (1.6 turbo 143hk) motoren i mx5 1.8, og det er faktisk lovligt!. Men ja du har ret, vi snakker stærkere plejlstænger, lav kompresionsstempler.

131 HK * 1.20 = 157 HK :twisted:

MÃ¥ske skulle man bare toldsyne bilen som en 1.6 turbo istedet.. :D

Problemet er bare at det er en tværliggende motor :cry:


Sry for off topic!
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf the chicken » tors 5. nov 2009 08:38

Apply boost?

En turbobil kører jo altid med tryk - tror i mener overtryk som fx en saab aero kører med i 10 sek.

Utroligt så mange teorier og beregninger og så lidt erfaring der flyder i den her tråd...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Lurendrejer » tors 5. nov 2009 08:55

Ozan Yücelbas skrev:
Problemet er bare at det er en tværliggende motor :cry:


Sry for off topic!


Er den? Det er sgu da en 4wd'er...

/Edit - du har ganske ret... jeg havde lige et hjerne-nedbrud tidligere..
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Viggoman » tors 5. nov 2009 09:11

the chicken skrev:Apply boost?

En turbobil kører jo altid med tryk - tror i mener overtryk som fx en saab aero kører med i 10 sek.

Utroligt så mange teorier og beregninger og så lidt erfaring der flyder i den her tråd...


Man skal vel ikke have en mølle på øsen for at få lov at åbne munden.....?

Og en trykladet bil kører ikke altid med tryk. Først når trykket i manifolden overstiger 1 bar (= atm. tryk) begynder kompressor/turbo at bidrage til løjerne. Og ved almindelig kørsel er det ikke mange sekunder ad gangen. Max. bost i lang tid vil svare til maksimal accelleration. Og hvor hurtigt kører du så efter 30 sek.?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron