Turbo- Flyin

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Turbo- Flyin

Indlægaf hasse » tirs 3. nov 2009 21:27

Det er klart, at denne tråd er starter på baggrund af Chickens \"....90 min.\"

Kiggede på denne:
http://flyinmiata.com/index.php?dept=29

Den ser da ikke tosset ud, hvis man ikke umiddelbart er ude efter en halv tons HK.

Og som Altid6 er inde på i en anden tråd..noget i retning af at tage besværet hver 2. år.
(Ærligt: Mente, at der var meget mere, der skulle afmonteres for at den kunne køre stock gennem syn.)

SÃ¥ er der lige det med den enkelte bils motorstand.
Er den Ok til det?
Er der hår nok på ens bryst (kvindlige MX-kørere undtaget)?

Eller Greddy:
http://www.optionimports.com/grtukitmi111.html
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 4. nov 2009 08:48

Motoren burde kunne holde til det, den kommer jo fra en turbo bil, en 323. Netop i dit tilfælde vil jeg tror at motoren er mere end klar til noget tryk, du virker som en der har styr på stumperne og ved hvordan en MX-5 motor skal behandles. Selvom at de \"billige\" turbo systemer åbenbart kan køre uden de store tryllekunster, med større dyser, kraftigere bezin pumpe, metal toppakning osv. Så er der en ting du ikke må snyde dig selv for og det er en fuld programerbar motorstyrring. Det ville du ikke fortryde.
Så Chickens metode til at afmontere turbo også en motorstyrring, hvor man har et program til når turboen er på og et til når den ikke er på, så ser det ikke helt tosset ud.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf And » ons 4. nov 2009 09:13

altid6 skrev:Motoren burde kunne holde til det, den kommer jo fra en turbo bil, en 323. Netop i dit tilfælde vil jeg tror at motoren er mere end klar til noget tryk, du virker som en der har styr på stumperne og ved hvordan en MX-5 motor skal behandles. Selvom at de "billige" turbo systemer åbenbart kan køre uden de store tryllekunster, med større dyser, kraftigere bezin pumpe, metal toppakning osv. Så er der en ting du ikke må snyde dig selv for og det er en fuld programerbar motorstyrring. Det ville du ikke fortryde.
Så Chickens metode til at afmontere turbo også en motorstyrring, hvor man har et program til når turboen er på og et til når den ikke er på, så ser det ikke helt tosset ud.

Et par småting reflekterer jeg over her med min begrænsede viden på området. Er GT motoren fra 323 ikke med lidt ændrede/forstærkede stempler og plejlstænger. Mener da at Garett beskriver dette og forskellene i sin bog. Har da også set en bil, som jeg mener at kunne huske kører med pågældende stempler og plejlstænger for at tuningen skulle holde. Men den bil kører så også med noget højere ydelse end jeg har opfattet som målet her?

Hvilken motorstyring så??? Jeg synes efter at have fået en lille intro at MS PnP løsningen virker ganske lækker, men som alt andet kræver den omsorg og tilpasning for at virke optimal.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » ons 4. nov 2009 09:48

Som du skriver And, så kommer det selvfølgelig an på hvad man vil have ud af motoren. 200+ HK, så vil jeg overvejer at skifte indmaden, men så er vi ud i den mere omfattende del, med kobling, bagtøj osv. samtidig med. Hvis det \"bare\" er for at få 30-40 HK mere, kan jeg ikke se det skulle være nødvendigt at skifte indmaden i moteren. Mener at FM har sat flere af deres systemer direkte på en original blok, hvor det hele bare spiller. Hvis du har en motorstyrring til at styre blandingsforhold, tryk osv, har man mulighed for at sætte motoren på skåneprogram, så ikke den bliver overbelastet, selvom at det er original dele der er i.

Der er flere muligheder for motorstyring. Jeg køre med en pnp Wolf3d, Viggoman køre med en MS pnp og tror nok at Piphesten har en Hydra i hans raket. En 4 mulighed er Link fra FM. Alle er pnp til MX-5 og kan nok nogenlunde det samme. Har dog hørt at Hydra kan være rimelig kompliseret at programmere.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Lurendrejer » ons 4. nov 2009 09:48

323 GT-R og 323 GT-X har ihvertfald noget helt specielt indmad i forhold til mx5'eren. Faktisk burde det vel være lovligt at sætte en 1.6 GT-X motor i en 1.8 (under 25%) og så derefter tune den til ukendelighed. :twisted:
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 09:57

Claus:
Det har jeg tænkt på/drømt om (ikke mareridt) rigtig længe (hvor længe er det nu jeg har haft min MX'er?).

Ok. Der er jo det med:
Hvor meget vil man bekoste for at komme først frem til det næste røde lys/den næste stærekasse/den næste radarkassevogn/stikke af fra ham den bagvedkørende med dobbeltspejl(måske) og videocamera i forruden??
Nå. det er nu ikke så meget det ovenstående, men mere det med af-/påmontering hvert andet år.

Og dér har jeg nok været for meget fikseret omkring JR-superchageren.

Og det med en anden fast installeret motorstyring/ en anden ECU.

Chickens indgang til \"sagen\" fik mig til at checke igen.
Selvfølgelig er der forskellige ting i forbindelse med hans \"project\", der stadig giver anledning til lidt tankevirksomhed/betænkeligheder.
Det rette blandingsforhold, når det er stock ECU'en, der regerer.
Manglende vandkøling af luften (?).

Osv.

Har på fornemmelsen, at vi \"ses\" igen her på sitet/tråden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 09:58

Vi skal IKKE komme ind på der her. Men:

Der er jo det med montering af en anden form for motorstyring:
Så kommer vi/man IGEN ind på, hvad der er \"lovligt/ulovligt\".

JA:
Jeg ved det: All kan \"gemmes af vejen\" ifb.m. periodisk syn.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 10:16

Til nørderne...noget jeg fandt på nettet:
\"\"\"\"\"
Temperatur er lig med tryk
Halvere man rumfanget for en gas så fordobles temperaturen af gassen

fx.
1 kbm luft med temperatur 20 grader som er det samme som 293kelvin
vil hvis man trykker det sammen til 1/2 kbm så vil det have en dobbelt så høj temperatur i kelvin
så 293k * 2 = 586k kelvin som er (586 - 273k = 313 grader celsius)
(273k = 0 grader celsius)

\"\"\"\"\"

SÃ¥ der det \"bare\" igang med regneren og det ladetryk, man bruger.

Ad.
Vandkølingen(som jo er vognens køleranlæg xx gr. C.):
Derfor indlægget.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 4. nov 2009 10:25

Jeg har ikke tænkt mig at fortælle synsmanden at jeg har en anden motorstyring og overholder bilen kravet til forurening, hvordan skulle han så kunne vide at der er en anden styrring i???

Hvis jeg skulle sætte min turbo på, så er det kun med henblik på at køre hurtigere på bane. Kan ikke se hvad jeg skulle bruge den til i det daglige, der kan jeg køre rigelig stærkt uden tryk. Min fætter har lige købt en SLK 230 fra 98. Den har 193 HK og kompressor, men det er minimalt hvor hurtigere den er iforhold til min MX-5.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 10:29

Altid6:
Hvor er jeg - også - enig i andet afsnit.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 10:41

Lad os sige, at vi får 150-160 hk med en turbo...eller hvad det nu er.
Lad os sige, at det er ca 40% forøgelse ift. stock

Vi er vist et par stykker, der med diverse poleringer -og lidt andre ting - er oppe omkring små 140 hk.

\"Vi\" får ikke 40% forøgelse med turbo/supercharger.

Med en beregner fra nettet skulle det give en 1/4 mile på 11.5 sek. med 140 HK.
Med 160 HK er 1/4 milen 11 sek.!!!!!!!!

((117 HK giver 12.3 sek.)
Senest rettet af hasse ons 4. nov 2009 12:31, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 12:31

Svar på Altid6-indlæg..fortsat:
Men jeg kan sgu' ikke lade være med at tænke på det.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » ons 4. nov 2009 12:40

En std 1,6 skal kunne holde til omkring 230 hk - selvom der er eksempler på 270 hk.

Min havde kørt 210.000 km inden turbo, hvilken jeg nu har kørt 20.000 km med uden problemer.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 12:55

Lidt \"hovedregning\" omkring vandkøling.
Ta'r vi Chickens, der kører med 0,35 bar (1.35) og sammenholder det med vacuum i stock'en på 0,67 skulle det give en temperaturforøgelse på 100%. Altså temperatur dobbelt op.

Så hvis indsugningens temp. er 30-40 gr - når den har været gennem indsugningsmanifolden -, kommer den op på 60-80 gr. efter at have været gennem kompressoren.

Det er vel omkring - eller under kølervandets temp.

Concl.: Der er ikke brug for vandkøling. Måske tværtimod.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » ons 4. nov 2009 14:48

Min vandtemp rykker sig ikke en mm uanset hvor varmt det er og hvordan jeg kører, hverken med eller uden mølle :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron