Skats og Synsvirksomhedens regler om motortuning

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Skats og Synsvirksomhedens regler om motortuning

Indlægaf one-niner » søn 11. okt 2009 12:26

Emnet er blevet tævet igennem på kryds og tværs i forskellige tråde, men jeg synes ikke lige, jeg kunne finde en dedikeret tråd om emnet (beklager, hvis den findes).

Jeg faldt over en tilsyneladende udtømmende opsummering af reglerne på Vmax' hjemmeside: http://vmax.dk/page/617

Hos SKAT

Man må tune på den eksisterende motor (eller en magen til) i ubegrænset omfang, uden at skulle betale ny afgift. Det nytter imidlertid ikke meget, når det kun meget sjældent kan godkendes hos Synsvirksomheden - mere om dette i et senere afsnit.

Den tuning, der kan være tale om, omfatter stort set alt, som kan skrues på. Det er karburatorer, knastaksler, turbo, kompressor, udboring af cylindrene og så videre.

Hvis man skifter motoren (eller topstykket) – og ikke andre ting på bilen – må motoren have en effektforøgelse på 20%.

Synsvirksomheden

I Danmark er den korte udgave, at ALT med motortuning er forbudt. Også chip-tuning er ulovlig, medmindre bilfabrikken siger ok, eller der er en godkendelse fra en udenlandsk myndighed, der siger ok for det tekniske og har afprøvet luftforurening og støj i henhold til de danske bestemmelser.


Har man ikke sådan en godkendelse, men alligevel vil kaste sig ud i motortuning, så gælder følgende:

Ved effektforøgelser er der tre ting, som man skal være opmærksom på: Teknisk forsvarlighed, luftforurening og støj.

Vedrørende teknisk forsvarlighed skal bilfabrikanten grundlæggende sige god for enhver effektforøgelse (godkendelse af tyske TüV kan også være tilstrækkelig). For over 30 år siden lavede man dog en regel om, at effekten uden videre kunne tillades forøget med 20%.

Motoren skal dog opfylde kravene til CO i tomgang (4,5% for de fleste biler, men afhænger af årgangen), og – hvilket kan være lidt sværere – den må ved standmåling ikke støje mere end 3 dB(A) mere, end den er godkendt til fra ny. Det tal kan man kontrollere i synsvirksomheden.

Når bilen tunes (biler nyere end 1. april 1982), kan synsvirksomheden forlange en ny kørsels-støjmåling (gælder også åbent luftfilter!!!). Dette især hvis motoreffekten er forøget med mere end 20%.

Kørsels-støjmålingen må man få foretaget på f.eks. Teknologisk Institut, pris ca. 5.000 kr., og så skal bilen selvfølgelig opfylde støjgrænserne, hvilket for nyere biler kan blive meget svært, da allerede standardbilerne ligger tæt på de nye, lave grænseværdier.

Hvis bilen er nyere end 1. januar 1998 (og ikke er ombygget med efterfølgende ny kørselsstøjmåling), skal udstødningssystemet i øvrigt være e-godkendt.


Ovenstående er uddrag fra Vmax - læs gerne hele artiklen, da der er et par eksempler, forklaringer, undtagelser osv.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Viggoman » søn 11. okt 2009 17:28

Interessant læsning. Hvis jeg forstår det korrekt SKAL en godkendt konstruktiv ændring være indføjet i registreringsattesten. At dytten glider gennem syn er ikke lig en godkendelse.

Tuning op til +20% er lovlig så længe man overholder støj og møj kravene.

Så med mindre man kan finde en TÜV godkendt konstruktiv ændring (f.eks. et turbo kit) som accepteres i DK er det no-go.

Og hvad sjov er der ved at holde sig til +20%?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf one-niner » søn 11. okt 2009 17:57

Viggoman skrev:Interessant læsning. Hvis jeg forstår det korrekt SKAL en godkendt konstruktiv ændring være indføjet i registreringsattesten. At dytten glider gennem syn er ikke lig en godkendelse.

Lige nøjagtigt. Jeg talte med en mekaniker i fredags, der selv har arbejdet med tuning, Han siger, at hvis man forsøger sig med "jamen, den blev synet med det...", hvis man går i fælden, så belaster man sig selv, da bøde/afgift så bliver beregnet ud fra hvornår den sidst var til syn (for så må man jo have kørt med det så længe).

Viggoman skrev:Tuning op til +20% er lovlig så længe man overholder støj og møj kravene.

Yes, det er også sådan, jeg læser det. Dog skal den originale motor og topstykke bibeholdes, og synsvirksomheden kan forlange en kørselsstøjmåling (ca. 5.000,-), men det sker oftest, hvis effektforøgelsen er over 20 %.

Viggoman skrev:Så med mindre man kan finde en TÜV godkendt konstruktiv ændring (f.eks. et turbo kit) som accepteres i DK er det no-go.

Og hvad sjov er der ved at holde sig til +20%?

Som jeg læser det, så kan man godt montere et fabriks- eller TÜV-godkendt tuningssæt, der giver mere end 20 %, og slippe godt fra det, HVIS man samtidig foretager de sikkerhedsmæssige ændringer ved bilen, som godkendelsen foreskriver (for at holde Synsvirksomheden happy). Disse forandringer må bare ikke få karakter af identitetsændringer (da SKAT så vil opkræve afgift).
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Viggoman » søn 11. okt 2009 19:23

Så morale (eller rettere Umorale...): hvis du vil have det mere end 20% sjovere så glem alt om at gøre det lovligt. Tag chancen og i givet fald skraldet 8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron