Koldere indsugnings luft

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Koldere indsugnings luft

Indlægaf Kuksi » man 21. sep 2009 16:15

Tar' den lige her Hasse.
Hasse skrev
En tanke jeg lige fik:
Mon ikke motorrumstemperaturen kan sænkes ved at modificere plasticskjoldet under vognen. på en eller anden måde?

Har faktisk tit tænkt på at modificere et luftindtag, som f.eks. det jeg har på min pug 306. Det ligner lidt JR's løsning, med en smal men bred sprække. Hvis man vendte det på hovedet, monterede det undre plastskjoldet og førte en slange op til luftfilteret. Så havde man jo en masse frisk luft ført frem på det helt rigtige sted. Der er måske biler med et endnu mere passende luftindtag, man kunne bruge. Det ærger mig faktisk at jeg glemte at spørge huggeren, om sådan et luftindtag da jeg hentede en ny bagbro til 306'eren. Jeg kunne garanteret have fået den med gratis, lige som jeg fik alle 4 ophæng til bagakslen med selv om de ikke sad på bagbroen.
Jeg havde ellers alle tiders mulighed for at aflæse indsugnings temp, da jeg har bipes boxen monteret. den kan direkte udlæse den på en stribe led. Men jeg har lavet justerbar tænding fra kabinen, og til det bruger jeg temperatur indgangen. Så jeg kan ikke sige det nøjagtigt Hasse. Havde ellers været oplagt.
Hvis der er nogen der har forslag til ændring a la dette, så lad os tage det i denne tråd. Jeg kan prøve at tage et billede af indsugningen på 306'eren.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 21. sep 2009 16:26

Kuksi:
Du kan da ikke direkte aflæse temp. med Bipes'en (?).
Eller er der noget jeg gamle mand har glemt?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 21. sep 2009 16:46

SÃ¥ er der sku' noget den gamle mand har glemt. :wink:

Lysdioderne kan stilles til at vise forsk. ting. Omdr/min meget precist (Fra 500 og op til 1500 med 100 omdr/led), Tændings tidspunkt (2° pr. led) og temp på indsugnings luften. (20°F pr.led) og Airflow 0-100%
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 21. sep 2009 18:36

Det er jo ikke noget, den viser, men noget den indstilles til at vise.

\"Taler\" kun om temp.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 21. sep 2009 20:59

Det er jo ikke noget, den viser, men noget den indstilles til at vise.

Hasse, har du røget for meget whisky eller hvad sker der? :lol:
Hvad pokker er forskellen??? Resultatet er da at man kan få temperaturen \"oplyst\". Noget du har efterspurgt mange gange.
Jeg ombygger nok til aut. regulering ved stigende temperatur, på bekostning af min \"kabine justering\". Jeg har fundet den grundindstilling der passer mig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 21. sep 2009 21:35

Du får da ikke temperaturen oplyst ved hjælp af Bipes.
Hverken \"den indre eller ydre\".

Det du kan gøre med Bipes'en er, at du justerer tændingen på baggrund af en ANSLÅET temperaturforskel mellem \"ude- og indetemperaturen\".

Ps.
Jeg ryger ikke whisky. Det er noget jeg (sjældent) drikker.
Det er whiskey, jeg ryger.

Forøvrigt var der en betjent, der gloede en ekstra gang, da jeg på hans spørgsmål, om jeg havde drukket, svarede: \"Nej, men jeg har røget Sweet Dublin\".

Håber, at dette link kommer med før næste indlæg.
Kan ikke finde Bipes' hjemmeside, men fandt manualen.
http://www.bellengineering.net/PDF/BipesACU.pdf
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 22. sep 2009 07:26

Har i nogen billeder eller noget? Synes det er lidt svært at forstille sig :D
Senest rettet af Ozan Yücelbas tirs 22. sep 2009 08:33, rettet i alt 1 gang.
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf hasse » tirs 22. sep 2009 08:21

Jeg har ikke billeder af min monterede Bipes.

Men synes egentlig, at manualen, som jeg henviste til, beskriver funktionsmåden ganske godt.

Den er omtalt mange steder Miatanet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 22. sep 2009 11:13

Hasse, se side 17 punkt 5 i den manuel du henviser til.

5. Set the display (on models so equipped) to monitor the desired parameter:
Display Options
Switch 9 Switch 10 Display Function Description

open open Retard Each LED = 2 degrees of timing retard
open closed Airflow All LEDs on = maximum airflow
closed open Air Temperature Each LED = 20 degrees F
closed closed RPM Each LED = 100 RPM (above 500)


Så den kan vise temp i indsugningen! Sæt switch 9 \"closed\" switch10 \"open\" Så virker det.

Damm, jeg kunne ikke stave whiskey rigtigt. :roll:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 22. sep 2009 12:54

Det er forkert Kuksi.

20F i forhold til hvad?

Prøv lige at omregne 20F til C.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 22. sep 2009 15:17

En ændring på 20°F svarer til en ændring på 11,1°C.
Så hver tændte led \"tæller\" 11,1°C

Der er 10 led's, så vi vil kunne aflæse temperaturer op til 111°C i indsugningen.
Bipes anvender jo den temperaturafhængige modstand vi har indbygget i vores luftmængde måler.

SÃ¥ siger du i forhold til hvad?
Ja i forhold til det samme som når du kikker på termometeret og ser du har +21°C i stuen.
Om du vil udtrykke det som i forhold til det absolutte nulpunkt, eller 0°C er mig underordnet. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 22. sep 2009 15:54

Kan kun gentage mig selv... i denne sammenhæng:

\"...Kuksi:
Du kan da ikke direkte aflæse temp. med Bipes'en (?).
Eller er der noget jeg gamle mand har glemt?...

Så så kommer -igen - spørgsmålet til 1 krone:

Hvordan bærer du dig ad med at aflæse DEN AKTUELLE TEMPERATUR med Bipes'en?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 22. sep 2009 16:43

Hvordan bærer du dig ad med at aflæse DEN AKTUELLE TEMPERATUR med Bipes'en?
Ved at se hvor mange led's der er tændte (og gange med 11) så har jeg temperaturen på indsugningsluften i °C.
Ikke verdens mest nøjagtige termometer, men kan fint give et fingerpeg om en \"modifikation\" har hjulpet eller ej.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 22. sep 2009 19:08

Den nordsjællandske udgave af Mythe Busters:

Du har 3 MX-5'ere monteret med Bipes.

A placeret i Thule. - 20c. (skubbes ud i det fri).
B placeret i Østjylland + 20c. (Står foran huset).
C placeret i Sahara + 6oc. (Skubbes ud i det fri).

Hvor mange led lyser på A?
Og hvorfor det antal?

Hvor mange led lyser på B?
Og hvorfor det antal?

Hvor mange led lyser på C?
Og hvorfor det antal?

Iøvrigt må ham Bipesproducenten åbenbart ha' opgivet ævret.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 22. sep 2009 21:21

Du har 3 MX-5'ere monteret med Bipes.

A placeret i Thule. - 20c. (skubbes ud i det fri).
B placeret i Østjylland + 20c. (Står foran huset).
C placeret i Sahara + 6oc. (Skubbes ud i det fri).

Det bliver jo ren teori, da jeg ikke lige har tid (og råd) til at efterprøve. Men dine spørgsmål fejler sku´ikke noget. :)

A Ingen LED lyser (den første der kan tænde svarer til -6,6°C)
B 3 LED lyser (20°C svarer til 68°F, (68:20= 3,4)
C 7 LED lyser (60°C scarer til 140°F, (140:20=7)

Så med alle 10 LED's tændte, ved 200°F. Svarer det altså til 93,3°C (og ikke 111°C som jeg tidligere nævnte. 0°F svarer jo til -17,7°C, så de skal selvfølgelig lige trækkes fra max \"visningen\".
Senest rettet af Kuksi tirs 22. sep 2009 22:13, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron