Yokohama S.drive

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Yokohama S.drive

Indlægaf altid6 » fre 7. aug 2009 10:12

Mine Toyo TR-1 er ved at være godt slidt, især efter turen til Skive, der gik de lidt op i røg og damp. Påtrods af at nogen synes at Toyo TR-1 er et skod dæk, har jeg nu været rigtig godt tilfreds med det. Når det er varmet op så står det bare fast. Men nu skal jeg prøve noget nyt. Har længe overvejet Pirelli Zero Nero, som skulle være et rigtig godt dæk. Men et dæk som score bedre ende de andre hos Tyretest.com er Yokohama S.drive. Nogen som har erfaring med dette dæk???? Man må jo sige at Yokohama er rimelig store inde for dæk til motorsport, så mon ikke de har en meget god opskrift på hvordan sådanne et dæk skal sættes sammen.
Planen var at dette dæk skulle bruges til hverdag, samt trackday i våde forhold, størrelsen bliver 215/40 R16. Til race skal jeg have skaffet et sæt letvægtsfælge (OZ) med Toyo R888 205/50 R15.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Lurendrejer » fre 7. aug 2009 19:21

Nu kender jeg ikke det specifikke dæk, men de yokohama dæk jeg har haft, R500 tror jeg de hed (udgået model), stod godt fast og kørte kontant og fantastisk i tørt vejr, meget bedre end mine nuværende Toyo'er. Men i regnvejr var hama'erne simpelthen livsfarlige, jeg kunne slå med bagenden på motorvejen ved 130 ved at dunke sømmet i bund, og det er jo ikke ligefrem på kraft-siden at MX5'eren er fantastisk. Så hvis det er et af deres semi-slick dæk, så overvej det nøje. Jeg ville gøre det igen til hver en tid :lol:
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » fre 7. aug 2009 20:09

215 dæk er (næsten) livsfarlige, hvis vejbanen er våd.

Jeg har skrevet så mange gange før om dækkets trædepude-altså dækkets kontaktflade med vejbanen.

Den er ganske vist rektangulær, men ikke som på mange tegninger men omvendt.

Dvs. bred på tværs af køreretningen. Og smal -meget smal - på langs af kørselsretningen.

Tænk på aquaplaning.

Så det på et af DASU's køretekniske kurser på Ringen ved Roskilde.

Især de mindre vogne med 215 (og 205?)- vægtmæssigt - havde ikke en chance på den overspulede bane.

Og arrangørene sagde det iøvrigt lige før kørslen fandt sted.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Yokohama S.drive

Indlægaf BB » fre 7. aug 2009 20:23

altid6 skrev:Men et dæk som score bedre ende de andre hos Tyretest.com er Yokohama S.drive. Nogen som har erfaring med dette dæk???? Man må jo sige at Yokohama er rimelig store inde for dæk til motorsport, så mon ikke de har en meget god opskrift på hvordan sådanne et dæk skal sættes sammen.
Planen var at dette dæk skulle bruges til hverdag, samt trackday i våde forhold, størrelsen bliver 215/40 R16. Til race skal jeg have skaffet et sæt letvægtsfælge (OZ) med Toyo R888 205/50 R15.


Jeg er glad for mine AVS Sport, men kunne ikke finde dem da jeg for nylig måtte skifte og har så i stedet valgt AVS db v.550 som er et ret nyt dæk. Yokohama skriver selv "A SILENT TYRE

Car manufacturers around the world have proved a luxury car can perform like a sports car without compromising comfort. Yokohama has proved this is also possible with tyres.

The AVS dB decibel blocks out noise that traditionally comes with a high performance sports tyre. Yokohama perfected a fine balance of different tread block sizes to produce different noise frequencies, lessening road noise. This clever directional tread pattern design is combined with high tech Zeruma-silica compounding to create a tyre high on grip and low on noise. Your drive with this tyre will provide optimum comfort whilst never failing to deliver on performance.
" og efter de første 1000 km synes jeg de har noget at havde det i.


PS. 215 til hverdagsbrug lyder lidt overdrevet. Er du sikker på det bidrager positivt til bilens køreegenskaber?
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf hasse » fre 7. aug 2009 20:51

Har også skrevet/foreslået det før:

Tag et par A-4 ark og læg dem ind til dækket. Helst på en glat betonflade.

Og få et indtryk af kontaktfladen,dens dimensioner og \"orientering\" i forhold til kørselsretningen.

Det gjorde ihvertfald et kæmpeindtryk på mig.
Og ligger i baghovedet ved relativ frisk kørsel på fugtige/våde veje.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » lør 8. aug 2009 08:41

Har ikke haft nogen somhelst problemer med at stå fast, på både tør- og våd vej, hverken på trackday eller til hverdag på 215 dæk og har kørt med det i 3 1/2 år også om vinteren når der ikke var sne. Har faktisk også været på glatbane med dem og tænkt sig, de gjorde det lige så godt som alle andre dæk. Så hvis 215 er så \"livfarligt\" at køre med, så er det kun selvmords kandidater der køre med 225 eller hvad!!!!! Utroligt at alt over 195 er lovligt.

Jeg spurgte også om erfaring med yokohama s.drive ikke om vejledning i hvilken dækbredde jeg skal købe :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » lør 8. aug 2009 10:49

Altid6:
Jamen det er da godt, at du er så fremragende en kører.

Og skønt for din passager.

(Og efter min mening fuldstændig åndsvagt at køre med 215. Tjener ikke noget formål.
I parantes fordi du ikke \"spørger om vejledning.\"..).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » lør 8. aug 2009 11:11

hasse skrev:Altid6:
Jamen det er da godt, at du er så fremragende en kører.

Og skønt for din passager.


Ja det må jeg åbenbart være, for alle der køre med breddere dæk end 195, er jo åbenbart total uansvalige og hænger krøllet rundt om hvert et vejtræ.......Synes klart at du skal forslå et lovkrav, med et forbud mod breddere dæk end cykeldæk. brede dæk er klart en trusel imod samfundet.

Du er et fjols at høre på Hasse og gider ikke finde mig i at du skal komme med en sarkastisk bemærkning om at jeg bringer mine passager i fare (hvilket er min familie) bare fordi jeg har en anden holdning til dæk end du har. Men vi kan da godt snakke personligt imod hinanden, hvis det er det du ønsker, dette forum skal bruges til.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » lør 8. aug 2009 11:22

Det er min mening.
Og det gælder ALLE, der kører rundt med 215 dæk, som jeg i MX5 sammenhæng vil sammenligne med papstykker i cykelhjulets eger for at lave larm, eller en sammenfoldet sok i badebukserne for at \"imponere\" pigerne på stranden.

(Kunne måske i en anden tråd være interessant at høre om, hvilke fordele (ulemper?), der skulle være med 215x40 dæk.)

Men for at komme tilbage til emnet:

Jeg tror, at det er svært at sammenligne egenskaber for forskellige dækstørrelser af samme mærke.

For at gå til yderlighed: 185><215.

Så hører man om egenskaberne for 185, kan de ikke overføres til 215. Men nok give en pil...måske!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron