Syn af trykladning

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Syn af trykladning

Indlægaf jepperimmen » tors 9. jul 2009 22:13

Jeg er i de indledende overvejelser om trykladning - sikkert en turbo.

Der har været mange tråde der kredser om emnet, men synes ikke at finde nogle konkrete erfaringer med syn. Derfor:

Er der nogen med KONKRETE erfaringer med syn af turboladede (evt. kompressor) MX-5'ere?

Der kører jo trods alt en del rundt, så nogen må jo få det til at lykkes, men er det pga bestikkelse, blinde syns-mænd, helt efter bogen, helt eller delvis afmontering ELLER HVAD??? Del ud af jeres erfaringer.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Syn af trykladning

Indlægaf Piphest » fre 10. jul 2009 08:34

jepperimmen skrev:Jeg er i de indledende overvejelser om trykladning - sikkert en turbo.

Der har været mange tråde der kredser om emnet, men synes ikke at finde nogle konkrete erfaringer med syn. Derfor:

Er der nogen med KONKRETE erfaringer med syn af turboladede (evt. kompressor) MX-5'ere?

Der kører jo trods alt en del rundt, så nogen må jo få det til at lykkes, men er det pga bestikkelse, blinde syns-mænd, helt efter bogen, helt eller delvis afmontering ELLER HVAD??? Del ud af jeres erfaringer.

Jeg er også meget interesseret i at høre om dette, da jeg skal have synes min bil til næste forår.

Ind til nu er planen at låne en anden motor til syn og så samtidig få lavet lidt yderligere modifikationer på motoren ved samme lejlighed. Men mon ikke der også er andre muligheder?

Jeg har hørt at der er en synsmand her i området, som kun ser på om bilen er forsvarlig at køre ikke forurener osv. Ham skal jeg lige have talt med og høre hvad der evt. skal til. :wink:
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Re: Syn af trykladning

Indlægaf Piphest » fre 10. jul 2009 08:35

jepperimmen skrev:Jeg er i de indledende overvejelser om trykladning - sikkert en turbo.

Der har været mange tråde der kredser om emnet, men synes ikke at finde nogle konkrete erfaringer med syn. Derfor:

Er der nogen med KONKRETE erfaringer med syn af turboladede (evt. kompressor) MX-5'ere?

Der kører jo trods alt en del rundt, så nogen må jo få det til at lykkes, men er det pga bestikkelse, blinde syns-mænd, helt efter bogen, helt eller delvis afmontering ELLER HVAD??? Del ud af jeres erfaringer.

Jeg er også meget interesseret i at høre om dette, da jeg skal have synes min bil til næste forår.

Ind til nu er planen at låne en anden motor til syn og så samtidig få lavet lidt yderligere modifikationer på motoren ved samme lejlighed. Men mon ikke der også er andre muligheder?

Jeg har hørt at der er en synsmand her i området, som kun ser på om bilen er forsvarlig at køre ikke forurener osv. Ham skal jeg lige have talt med og høre hvad der evt. skal til. :wink:
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf the chicken » fre 10. jul 2009 08:36

Hvis du læser dette: http://www.fstyr.dk/sw23095.asp så kan det ikke lade sig gøre at få bilen godkendt uden at der skal bruges RIGTIG mange penge på godkendelser fra Mazda, teknologisk institut og forureningstest.

Men derfor kan man godt få den synet, enten fordi synsmanden ikke ved bedre, er ligeglad eller han har fået penge under bordet :)

Synet er bare ikke det samme som godkendt, så uanset om den er nysynet er den altså ikke lovlig.

Heldigvis findes mx5 turbo ikke i dk, så man kan ikke komme til at betale afgift, som man ville kunne hvis man fx. byggede en golf 1,8 om til 1,8t :wink:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » fre 10. jul 2009 08:51

Det bli'r spændende at se i hvor mange forskellige tråde det samme \"problem\" skal behandles.

Chicken:

Ja sidste afsnit er du jo fremkommet med før.
SÃ¥ jeg kan kun endnu en gang anbefale:
Skriv til dem og få det bekræftet.
(Har tidligere skrevet, hvorfor JEG ikke gør det).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » fre 10. jul 2009 08:58

Jeg ved at drengene fra www.japanerimport.dk får alt synet (med ganske store ændringer), ved at lade bilen indregistrere i UK et par måneder.

Som jeg har forstået det, går det ud på, at hvis bilen har være indregistreret og synet i et andet EU land, må man i Danmark ikke nægte køretøjet syn og nummerplader. Dette opfattes nemlig som en teknisk EU handelshindring. I UK, må man gerne montere turbo og kompressor, sålænge at forsikringsselskabet oplyses om det og at bilen stadig opfylder forureningsgrænsen. Til gengæld er man hysterisk med selv de mindste ændringer af forsikringsmæssige årsager. Selv montering af et K&N filter skal anmeldes til forsikringsselskabet.

Ved at der eksempelvis er registreret en enkelt MX-5 NB Mazdaspeed i Sverige (den, som er født med turbo)... (hint hint)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Piphest » fre 10. jul 2009 09:12

the chicken skrev:Hvis du læser dette: http://www.fstyr.dk/sw23095.asp så kan det ikke lade sig gøre at få bilen godkendt uden at der skal bruges RIGTIG mange penge på godkendelser fra Mazda, teknologisk institut og forureningstest.

Men derfor kan man godt få den synet, enten fordi synsmanden ikke ved bedre, er ligeglad eller han har fået penge under bordet :)

Synet er bare ikke det samme som godkendt, så uanset om den er nysynet er den altså ikke lovlig.

Heldigvis findes mx5 turbo ikke i dk, så man kan ikke komme til at betale afgift, som man ville kunne hvis man fx. byggede en golf 1,8 om til 1,8t :wink:

Det er helt rigtigt at det ikke en det mindste mere lovligt fordi den er blevet synet med turboen. Det er nu en gang bare en af de forhindringer man skal forbi hvert andet år, når man har monteret trykladning.

Btw. så tror jeg ikke der er den store risiko for at der sker noget ved det. Jeg kom en dag til at accelerere forbi en civil politibil, hvor de ikke kunne undgå at høre blow off ventilen. Jeg fik kun et klip i kørekortet for at køre for stærkt. Han sagde intet til turboen. Han sagde kun noget i retningen af "Feeed bil du har dig - kør forsigtigt!"

En anden politimand har set bilen og spurgte blot hvor mange heste den havde fået nu den har turbo.
Jeg tror blot man skal holde sig fra at køre til DHB og andre arrangementer hvor de går efter at knalde tunede biler, så skal det sgu nok gå! :wink:
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Piphest » fre 10. jul 2009 09:15

Webmaster skrev:Jeg ved at drengene fra www.japanerimport.dk får alt synet (med ganske store ændringer), ved at lade bilen indregistrere i UK et par måneder.

Som jeg har forstået det, går det ud på, at hvis bilen har være indregistreret og synet i et andet EU land, må man i Danmark ikke nægte køretøjet syn og nummerplader. Dette opfattes nemlig som en teknisk EU handelshindring. I UK, må man gerne montere turbo og kompressor, sålænge at forsikringsselskabet oplyses om det og at bilen stadig opfylder forureningsgrænsen. Til gengæld er man hysterisk med selv de mindste ændringer af forsikringsmæssige årsager. Selv montering af et K&N filter skal anmeldes til forsikringsselskabet.

Ved at der eksempelvis er registreret en enkelt MX-5 NB Mazdaspeed i Sverige (den, som er født med turbo)... (hint hint)

Fedt! Dem skal jeg lige have talt med! :lol:
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Tore » fre 10. jul 2009 09:18

VMAX skrev:Det er en udbredt misforståelse - så udbredt, at nogle synsvirksomheder også tror på det! - at hvis man importerer en udenlandsk bil, som er tunet og godkendt i udlandet, så skal den også accepteres i Danmark. Sådan er reglerne IKKE!

Hvis du importerer en tunet bil fra udlandet, skal du dokumentere ændringerne på samme måde som, hvis ændringerne var foretaget på en dansk bil. De forenklede regler om import af brugte biler fra et EU-land vedrører kun biler, der er masseproducerede, og som ikke er ændret i forhold til fabrikkens originale udførelse.


Taget fra Den store guide til motortuning
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf AS DK » fre 10. jul 2009 12:08

Hvad gør rally-kørerne?
Mange af deres biler er ret vold-tunede og kører alligevel på danske plader.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Syn af trykladning

Indlægaf jepperimmen » fre 10. jul 2009 12:09

Piphest skrev:Jeg har hørt at der er en synsmand her i området, som kun ser på om bilen er forsvarlig at køre ikke forurener osv. Ham skal jeg lige have talt med og høre hvad der evt. skal til. :wink:

Keep us posted!!

Fine indlæg, men jeg savner fortsat input fra nogen som faktisk HAR fået en bil med turbo igennem syn - jeg har da set nogen stykker og det er vel ikke alle der skifter motoren inden syn?

Kan man skrue ned for ladetrykket så den kun giver +20% effekt og så få den synet?

Kan man bypase turboen på en eller anden måde den dag den er til syn og så blot sige at "turboen da kun bruges når jeg er til track day"?

Forsikring er jeg ikke så nervøs for da mit setup blot beregnes ud fra bilens effekt, alder og værdi. Dvs. jeg skal blot oplyse en højere effekt.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Lurendrejer » fre 10. jul 2009 12:51

Det du spørger om vedr. om det er lovligt kun til trackdays har jeg efterspurgt i en anden tråd, hvorvidt det er lovligt at trække remmen af en kompressor til hverdagsbrug..... Det ville da være den nemme løsning.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Re: Syn af trykladning

Indlægaf BNI » fre 10. jul 2009 13:25

Kan man skrue ned for ladetrykket så den kun giver +20% effekt og så få den synet?

Jeg tænkte det samme, men i følge den hjemmeside fra færdselsstyrelsen så siger den jo:

\"Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %\".

Om man på en eller anden måde kan bevise overfor synsmyndighederne, at ens turbo altså ikke giver mere end 20 % aner jeg ikke.
1994 NA BRG - 1,8
BNI
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 9. mar 2009 19:16
Geografisk sted: København

Re: Syn af trykladning

Indlægaf Piphest » fre 10. jul 2009 13:28

BNI skrev:Kan man skrue ned for ladetrykket så den kun giver +20% effekt og så få den synet?

Jeg tænkte det samme, men i følge den hjemmeside fra færdselsstyrelsen så siger den jo:

"Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %".

Om man på en eller anden måde kan bevise overfor synsmyndighederne, at ens turbo altså ikke giver mere end 20 % aner jeg ikke.

Trykladning bliver altid betragtet som over 20%, så den går ikke.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf altid6 » lør 11. jul 2009 00:00

Den hvide NA som var med i Skive er synet med turbo og godkendt. I må ikke spørge hvordan det har kunne lade sig gøre. Mit projekt bliver af og på med turboen hvert andet år. Som det er sagt, så er bilen ikke mere lovlig fordi at den er synet med turbo. At sætte turbo eller kompressor på er en chance man tager, men tror at både politi og forsikring er lidt ligeglade (de erstatter bare ikke turboen, hvis den bliver smadret i en ulykke). Så vil man have tryk på sin MX-5, så drop alt besværret med at få det lovlig gjort og bare tag den ombygning hvert andet år (det er jo alligevel sjovt at rode med bilen :D ).
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron