Syn af trykladning

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » søn 12. jul 2009 11:45

Vi kommer jo vidt omkring i denne tråd.
Kan ikke finde 60-90 tider for de forskellige MX5 modeller, men de må jo findes et eller andet sted.

Kiggede lidt på tider:
Min egen 0-60 tid lå på vist nok 8,2. Og med en ordentlig accelerator bag rattet, kunne der nok ædes et par 10-dele.

Det vil svare til 2001-2005 modellen (0-60 på 7.9), hvor 1/4 mile tiden er 15,9 og hastigheden 87 mph.

Mazdaspeed 2004 og 2005 0-60 på 6,7 1/4 mile på 15,2 hastighed 91 mph.

Så spørger man sig selv som amatør:
Hvor meget af forskellen skyldes den ændrede gearing?

Og hvor meget skyldes, at max NM - ca. 192 NM på hjulene - ved 3.700 rpm?
Hvor jeg har 152 NM ved små 5600 rpm.(For jeg går ud fra, at det er \"på hjulene\", når \"vi\" får foretaget tests på rullefelt).

Ps.
Jeg ved godt, hvad jeg ville tænke, hvis jeg havde en Mazdaspeed:

Præcis det samme som jeg sidder og tænker nu, mens jeg kigger ud på en regnvåd værkstedsplads!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » søn 12. jul 2009 14:37

M.h.t. hvad man får ud af en Mazda Speed, så er der masser af dele til at få den til at flyve her: http://www.flyinmiata.com/index.php?dept=68

Piphest.... nej ikke helt. Jeg har kun fået renoveret bunden af motoren. Og det var med standard Mazda stumper, som så blev afbalanceret. Se denne tråd for svar... http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2329 (Denne tråd omhandler turbo og syn)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » søn 12. jul 2009 19:13

Svar på en forespørgsel til mx5sale.com (om import af mx5 mazdaspeed):

Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, så er du interesseret i en Mazda MX5 med fabriksmonteret turbo.
Disse har jeg absolut ingen erfaring med, det hører under katagorien \"specialbiler\" og som situationen er pt. er det meget svært at få noget specielt synet i DK. Hvis der kan fremskaffes helt originale Mazda fabrikspapirer og typegodkendelse i et EU land, så er der en mulighed. Desværre er det ikke noget jeg kan hjælpe med.
Senest rettet af hasse søn 12. jul 2009 19:22, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jepperimmen » søn 12. jul 2009 19:19

Jeg forsøger lige at bringe tråden tilbage til det oprindelige emne(!): Er der nogen som vil øse ud af deres erfaringer, altså personer der faktisk har fået synet en trykladet MX-5'er?

Her et bud på løsning: http://cms.kraftwerksusa.com/id/28/Mazda-Miata-Supercharger-Systems/ (ja, Rotrex er dansk) - i så fald med af/påmontering ved syn, hvilket ifølge producenten absolut er mulig på måske 3 timer for en handy mekaniker. Den yder 200hk på en 1,8'er (146hk). Jeg synes det lyder som et seriøst produkt.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » søn 12. jul 2009 19:28

Jeg synes egentlig problemet ER løst:
Synes det fremgår med al tydelighed at næsten samtlige indlæg, at den IKKE kan godkendes ved det periodiske syn.

Medmindre synsmanden er drukket skidefuld, eller han er lovet en date med ens kønne søster.

Resten er drømmerier.

Og så kan aggregatet komme fra DK eller Langbortistan. Bedøvende ligegyldigt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » søn 12. jul 2009 21:03

Hasse> Det er sådan set også hvad jeg er kommet frem til, uanset hvilke offentlige og ikke-offentlige instanser man går til.

Jeppe> Hvis det er noget du ønsker at begive dig i kast med vil jeg gerne med på vognen. Jeg har selv regnet med at gå efter FlyingMiata løsningen, men told osv. gør det jævnt uoverskueligt. Løsninger fra MOSS virker desværre for useriøse og jeg har ikke ligefrem fantastiske erfaringer med deres produkter - ydermere går de lidt for meget op i krom-lister og hvide blink til at være en seriøs tuningsbutik, i mine øjne.

Det jeg nok prøver at sige er, hvis du kommer frem til en egentlig holdbar løsning som kan afmonteres i løbet af timer og køre på den modificerede software også uden tryk - så vil jeg gerne skyde min til mekanikeren samme dag som din. Det er altid nemmest med den slags hvis man kan udvikle erfaringer med andre omkring det egentlig produkt man har valgt, hvis man imod forventning skulle løbe på problemer. Jeg har selv været mange steder omkring efter løsninger, bla en gut i .DK som monterer HGP kits og syner bilerne efterfølgende. Men da jeg spurgte efter en pris modtog jeg aldrig et svar. Jeg ved tilmed at Au2Fast Andreas har monteret kompressorer før og det ville da være et oplagt valg, jeg har meget imod at lade en eller anden bøf skrue i min bils ædlere dele.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf jepperimmen » tirs 14. jul 2009 17:54

jepperimmen skrev:Her et bud på løsning: http://cms.kraftwerksusa.com/id/28/Mazda-Miata-Supercharger-Systems/ (ja, Rotrex er dansk) - i så fald med af/påmontering ved syn, hvilket ifølge producenten absolut er mulig på måske 3 timer for en handy mekaniker. Den yder 200hk på en 1,8'er (146hk). Jeg synes det lyder som et seriøst produkt.

Godt nyt: I.L. Motorsport får forhandlingen i Europa og når Rotrex er Dansk kan vi jo håbe på en fornuftig prissætning (når kompressoren ikke skal tur/retur til USA).

Lurendrejer skrev:Jeppe> Det jeg nok prøver at sige er, hvis du kommer frem til en egentlig holdbar løsning som kan afmonteres i løbet af timer og køre på den modificerede software også uden tryk - så vil jeg gerne skyde min til mekanikeren samme dag som din. Det er altid nemmest med den slags hvis man kan udvikle erfaringer med andre omkring det egentlig produkt man har valgt, hvis man imod forventning skulle løbe på problemer. Jeg har selv været mange steder omkring efter løsninger, bla en gut i .DK som monterer HGP kits og syner bilerne efterfølgende. Men da jeg spurgte efter en pris modtog jeg aldrig et svar. Jeg ved tilmed at Au2Fast Andreas har monteret kompressorer før og det ville da være et oplagt valg, jeg har meget imod at lade en eller anden bøf skrue i min bils ædlere dele.

Jeg går i gang med at spare sammen 8) . Enig i at Andreas er et godt bud, specielt hvis der skal afmonteres igen til syn. Alternativet for mig er 3 steder som jeg har hørt godt om:
- http://www.ccr-racing.com/shop/frontpage.html - har den danske forhandling af Rotrex
- http://www.jvk-tuning.dk/index.htm
- Anders Kolstrup
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Kan ikke se problemet?

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 14. jul 2009 20:23

Min mx5 bliver til vinter godkendt med turbo.. Skal først havet monteret mine B6T stempler, samt trimmet topstykke. :twisted:

Venter bare spændt på emisions papirende fra en gut, som han lovede han sende.. men tror sku han er på ferie lige pt. :cry:

Bilen skal toldsynes som en BBR turbo, selvom kittet er et universalt kit som ikke helt passer. Men godkendes skal den skam nok blive.

Syns manden er iøvrigt også fundet, korrupt eller ej.
:oops:

Lidt offtopic, men håber noget af det kunne bruges
:D
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Tore » tirs 14. jul 2009 21:29

Ozan Yücelbas skrev:Min mx5 bliver til vinter godkendt med turbo.. Skal først havet monteret mine B6T stempler, samt trimmet topstykke. Twisted Evil

Venter bare spændt på emisions papirende fra en gut, som han lovede han sende.. men tror sku han er på ferie lige pt. Crying or Very sad

Bilen skal toldsynes som en BBR turbo, selvom kittet er et universalt kit som ikke helt passer. Men godkendes skal den skam nok blive.


Har du ikke lyst til at dele de dokumenter der ligger til grund for godkendelsen? Jeg kunne da godt tænke mig lige at vise dem til "min" synsmand.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » ons 15. jul 2009 14:59

Jeg kunne da godt tænke mig vi kom til at dele synsmand. :)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 15. jul 2009 15:03

Læg mærke til, at Ozan skriver \"...toldsynes...\"

Og mon ikke, at det er noget andet end periodiske syn...i omfang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Ozan Yücelbas » ons 15. jul 2009 18:46

hasse skrev:Læg mærke til, at Ozan skriver "...toldsynes..."

Og mon ikke, at det er noget andet end periodiske syn...i omfang.


Præcis... Min står uden afgift. Så tror ikke det går for jer der bare skal have den "alm synet"

Fik svar fra ham idag, og han skulle snart sende dokumenterne til min adresse :D

Ham i den hvide mx5, som i omtaler hev afgiften ud af hans, samt indreg. vognen igen, med forhøjelse af afgift af følge. :?

Mere info følger.når jeg har dem:)
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf hasse » ons 15. jul 2009 23:36

I vejledning om syn af køretøjer afsnit 14 \"Synets gennemførelse\" under motor står:
(Er et af punkterne om, hvornår der skal henvises til SKAT...min parantes!).

\"\"Når motoreffekten (målt i kW eller hk) som følge af motorudskiftning og/eller motorombygning er forøget med over 20% i forhold til den originale effekt.
Motortuning og montering af kompressor- eller turboaggregat anses i denne forbindelse normalt ikke som motorombygning.\"\"

Læg mærke til \"ikke\" i sidste afsnit!!

DETTE ER HENTET FRA VEJLEDNINGEN FRA APRIL IÃ…R.
(Jeg har kraftigt på fornemmelsen, at der er sket ændringer i den nuværende vejledning ift. ældre vejledninger, som \"vi\" har liggende inde i neuronsuppen).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Bent » tors 16. jul 2009 08:11

jepperimmen skrev:
jepperimmen skrev:Her et bud på løsning: [url]http://cms.kraftwerksusa.com/id/28/Mazda-Miata-Supercharger-som et seriøst produkt.


[Jeg går i gang med at spare sammen 8) . Enig i at Andreas er et godt bud, specielt hvis der skal afmonteres igen til syn. Alternativet for mig er 3 steder som jeg har hørt godt om:
- http://www.ccr-racing.com/shop/frontpage.html - har den danske forhandling af Rotrex
- http://www.jvk-tuning.dk/index.htm
- Anders Kolstrup


En kompressor er rimeligt simpel at montere, ville det ikke være en ide at gøre det selv, evt. "træne" lidt med nogle ikea møbler.
Det vil jo også gøre afmonteringen noget mere overskuelig.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Lurendrejer » tors 16. jul 2009 13:08

Det må jeg nok henvise til min tidligere statement omhandlende at jeg ikke vil have en bilteknisk udfordret (bøf) til at lave en så vigtig operation :lol:
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron