Jeg vil have mere power! Hvor starter jeg?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Jeg vil have mere power! Hvor starter jeg?

Indlægaf Kasper Lund » lør 27. jun 2009 13:34

Hej med jer.

Jeg har min fine NB 1.8 som jeg jo er noget så glad for!
Jeg savner bare lidt mere power i ny og næ.

Jeg har som det eneste, skiftet standard luftfilter ud med et åbent Pipercross filter fra MX5Parts.

Hvad kan jeg pille ved som det næste, uden at det bliver en total ombygning af motoren? .. Og at det ikke koster spidsen af en MX'er? :lol:

Jeg kunne godt tænke mig lidt mere power i accelerationen, så jeg får lidt mere respons fra pedalen.

Hvad kan i evt. anbefale af modificeringer?

Kasper :-)
TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG:
Mazda MX-5 NB 2000 Anniversary 2148/7500
Brugeravatar
Kasper Lund
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 17:59

Indlægaf Lurendrejer » lør 27. jun 2009 14:09

Jeg har selv været den tur igennem som du nu har gang i.

Jeg droppede det åbne filter igen, selvom jeg faktisk troede at det gave noget \"grynt\". Efter at have prøvet en mx5'er med \"stock\" luftkasse kunne jeg klart mærke at min bil manglede moment, som på magisk vis kom igen da kassen blev monteret hvor den burde.

Jeg har smidt banan-manifold og rustfri bagdel på for at give den sportsvogn-lyden, og hvis jeg er heldig har det vel også givet mig 2-3 heste mere. Delene er JR manifold og Borla bagpotte, og lyden er i top.

Hvis du vil have noget mere ud af en 1.8 end 140 heste skal der dyre sager til. Mit umiddelbare ønske er en turbo, men uanset hvordan jeg vender og drejer projektet bliver det 10 gange dyre hvis det skal være lovligt.

Det jeg prøver at sige er nok; at der er ikke nogen nem vej, medmindre du selv kan porte og planere de dyre dele. Og det ville nok heller ikke give det helt store på en NB'er alligevel, så vidt jeg har forstået.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Mogenz » lør 27. jun 2009 14:56

Jeg har JR manifolden på min også. Den passer så sammen med den kompressor fra JR. hvilket bliver step 3-4 stykker herfra.....vil gerne holde den lovlig langt hen af vejen.
Men tror næste projekt bliver Stroker Kit fra FM. Men først efter næste syn da jeg ikke ved hvor grundigt de går til den selv om det ikke lige er synligt udefra.
Men det koster så også spidsen af en MX5 desværre.

linker lige der til så du kan få blod på tanden :P
http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=4530&parentid=0&stocknumber=04-66350%20%20A-BEAM
og den før omtalte :
http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=5661&parentid=0&stocknumber=04-02000
Hvis du alligevel skal have skiftet det hele.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Tore » lør 27. jun 2009 16:53

Der er altid: http://www.solomiata.com/CheapHP.html - ved dog ikke hvor meget af det der gælder for NB.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » søn 28. jun 2009 20:31

Der er to \"billlige veje\" hvis man vil ha' mere grynt når tæder på pedalen:
1) Nos, dvs gasanlæg koster vel 7-10000, gir' ml. 25 og 75hk. Man har en knap man kan tænde på., lidt KERS agtigt. Fedt nok indtil du løber tør for gas :cry:
2) Lavtryks turbo vel også omkring 10000, afhægig af hvordan man kan finde delene. Turboen har den \"fordel\" at du kan blive ved med at forbedre systemet. Lavtryksturboen gir' ikke så mange heste(ca.20-30), men meget moment forbedring 30-40%. Man får virkelig fornemelsen \"hva' skete der lige der????\", har jeg fået en 2,3 ?
Omvendt turboen der der altid, skaber meget varme i motorrummet, som skal fjernes igen. kogene bremsevæske er skidt--meget :o
Bilen kan blive sværere at gøre på grænsen, pga. pludselig moment forbedring.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » søn 28. jun 2009 23:54

Eller sådan en her, hvis man kan nøjes med +40%. :wink:
http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=3366
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf L@rs » man 29. jun 2009 07:49

Eller denne, det er ved at være billigt:-)
http://www.wbperformance.com/store-prod ... 09572.html
L@rs, Mazda MX5 1992
L@rs
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 20:06

Indlægaf Lurendrejer » man 29. jun 2009 15:22

Er det egentlig lovligt osv. at montere en kompressor og så kun have remmen på til trackday brug? :twisted:
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Mogenz » man 29. jun 2009 16:18

L@rs : Den passer ikke til den 1.8 jubii model Kasper Lund har :(

Kuksi: Det var præcis den jeg ville montere på min i fremtiden, kan jo være heldig den falder i pris. Men nu passer den jo med manifolden jeg allerede har :)
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Kuksi » man 29. jun 2009 22:43

Der findes også nogle \"cold side\" kompressor kit. Det kan være den samme kompressor, men bare monteret på modastte side af motoren. Altså væk fra det varme område ved udstødnings manifolden. Det giver nogle fordele, b.la. højere ydelse.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf the chicken » ons 1. jul 2009 09:51

Det eneste smarte er trykladning (forudsat at din forsikring dækker, og du ikke vælger at køre galt hvor det kan sandsynliggøres at selve trykladningen var grunden)

NA tuning koster omkring 1000,- pr hk - så det bliver hurtigt meget dyrt at få en bare lidt kvikkere bil...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Sune » ons 1. jul 2009 10:31

Jeg ville starte i det små,

Skifte manifold samt hele udstødningssystemet. Det noget billigere end turbo mm.
Evt. et bedre luftfilter ved udskiftning af systemet.

Du efterspørger mere power ved acceleration og mere kvik speederespons, det får du fra ovenstående.
Sune
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors 31. jan 2008 13:38

Indlægaf the chicken » ons 1. jul 2009 11:57

Men de første 10.000,- er hurtigt væk ved det alene, og hvis du er heldig giver det vel 5-8 hk... - jeg gav 8100,- for et komplet greddy-turbokit ved mx5mad på tilbud, inkl. forsendelse....
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Sune » ons 1. jul 2009 20:23

ahh...

ikke helt, men deromkring. Dog mener jeg bestemt det giver mere end 5-8 hk.

Der kører en NC rundt i sverige med manifold og rustfri udstødning, som har 20 hk mere ved de ting alene.

Men er man til turbo og kompressor er det jo også en mulighed. Synes bare ikke det er det der efterspørges.
Sune
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors 31. jan 2008 13:38

Indlægaf the chicken » tors 2. jul 2009 08:20

Sune>>> Har ikke målt, men typisk giver det bare ikke meget mere - de fleste moderne motorer er jo rimeligt optimeret :)

Og jeg tror heller ikke han efterspørger tryk, det ville også være smartere med konventionel tuning, hvis ikke det var så fandens dyrt, besværligt og benzinkrævende.

Har arbejdet en del i det (dog på V8ere) og det koster altså pludselig rigtig mange penge - min sidste motor kostede omkring 50.000,- og jeg lavdede det hele selv, blok, topstykker osv. var brugt! - for den pris fik man så 750 Nm og 498 hk, meeen det er også lidt nemmere med 7,7L end 1,8...

Og det er svært at komme uden om 1000,- reglen på en alm. motor - og da 10hk ikke giver ret meget mærkbar forskel synes jeg bare at pengene er dårligt brugt...

Fordelen er at det er lovligt, men det giver noget højere benzinforbrug og momentet højere oppe af kurven hvis man hiver ret mange hk med skarpere knast osv.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron