Kompressor vs. turbo

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » ons 10. jun 2009 21:57

Ad short ram.

GIYF.

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_ram_air_intake

Hæ, hæ. jeg undgik at få den smidt i hod'et.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KimT » ons 10. jun 2009 22:06

hasse skrev:Har lige kigget på denne:

http://www.autoaccessorystore.com/resou ... cturbo.asp


Det ser interessant ud!
Den ser dog lidt "billig" ud :?:

http://www.team-bhp.com/forum/classifieds/showproduct.php/product/2451/cat/9
Billede
Billede
Billede

Hvad er det bedste mærke indenfor disse "elektriske superchargers" :?:
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf KimT » ons 10. jun 2009 22:18

Hmmm, det både ser og er pisse billigt: 99$
Jeg tvivler på at det kan give de 15-20 heste som de skriver.
Det er nok en grund til at de skriver \"up to 15-20\" :-)

http://turborevs.org.uk/vmchk/engine-tuning/super-charger-kits/electric-supercharger.html

Billede
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Munk » ons 10. jun 2009 23:37

En elektrisk \"turbo\" er vel reelt en kompressor hvis den kører på strøm fra en generator der drives af motoren.

Fordelen kan så være at man kan regulere boost efter behov og låne strøm fra batteriet til at booste ved f.eks acc. og derved slippe for for at belaste motoren i en situation hvor man vil have så mange heste som muligt i et kortere stykke tid.

Men regn med at der skal bruges en ret god mængde effekt for at levere et rimeligt boost. En bedre bæltedrevet kompressor kan vist bruge op til 1/3 af motorens effekt, og hvis den energi skal igennem en generator > elmotor kombination ryger der nemt en faktor 1.1-1.2 på det tal.

Og hvis nogen absolut VIL prøve et mod ala det her
http://www.youtube.com/watch?v=5xE3m5PHCIE&feature=related

skal i nok øve jer lidt begyndene hér ;)
http://www.youtube.com/watch?v=VyoDWeDwYRE&feature=fvw
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: tors 23. mar 2006 23:19
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Kuksi » ons 10. jun 2009 23:53

opdatering... OK Munk, du var først til at poste :lol:
Min mening (ikke erfaring) GLEM DET!
Man kan selvfølgelig sige at man burde prøve det, inden man sagde at det ikke dur. For hvis det virkede ville det jo være meget billige HK.

Idéen med at man skal tænde og slukke for blæseren når man har brug for den, syntes jeg siger alt. Den laver sku' da ikke noget særligt tryk her og nu.

Om en af dem skrives der at den bruger 2,2A. Ved 12V giver det en effekt på 26,4 Watt. Husk på at evigheds maskinen stadig ikke er opfundet.
Ved en rigtig remtrukken kompressor (f.eks JR's), der skal remmen overføre 10-15 hk, når det går løs. 1hk=736W, så der anvendes 7360 - 11040 Watt, til at opbygge tryk og presse det ind i motoren. Hvad tror I 26,4W rækker til ? (og det er hvis vi siger blæseren har en virkningsgrad på 100%).

Hvor mange liter luft i sek., er det lige vores 1,6 l motor bruger ved 7000 omdr.? Og det skulle denne ventilator kunne flowe, og mere til for at kunne lave bare et lille overtryk.

Sorry men jeg tror ganske simpelt ikke på det har nogen virkning over hovedet!
Det er ikke første gang at jeg ser idéen. Men der må jo være nogen brugere/købere. Der kan vise rullefelts målinger, med tændt og slukket \"ventilator\".
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 11. jun 2009 00:25

Mener at kunne huske, at det en JR super charger \"koster\", er 10-15 hk.

Har lavet nogle beregninger ud fra 5000 rpm, men dem beholder jeg for mig selv for at undgå pindehuggeri om de er rigtige eller forkerte.

I beskrivelsen til \"min\"
http://www.autoaccessorystore.com/resou ... cturbo.asp
skriver de, at der er tale om 250 kubikfod/min.

Det arbejde, der skal udføres af blæseren må - groft sagt - refererer sig til diffen af, hvad motoren suger ind ved 5000 og blæserens - lad os bare sige 250 kubik. Og selvfølgelig el. motoren i blæseren.

Så nysgerrige må regne ud, hvad MXmotoren suger ved f.eks. 5.000 rpm.

Dér, hvor jeg studser er:

Jeg kender ingen biler, der er bygget med elektrisk turbo/charger.
Der vil være et konstant blæsevejr 250 kbf.
Bliver nok lidt bøvlet at komme udenom dette problem.

Og så alt det andet, de nævner i beskrivelsen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KimT » tors 11. jun 2009 05:54

Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det nok også for godt til at være sandt :-)
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Piphest » tors 11. jun 2009 09:14

KimT skrev:Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det nok også for godt til at være sandt :-)

Fint med en masse snak og beregninger.

Skal vi ikke finde ud af om det ER for godt til at være sandt, eller om det virkelig har en virkning?!

Mere luft vil altid have en virkning. Bare se Hasses (tror jeg det var) forsøg med at lade hjælmen stå på klem. Så jeg tror ikke man sådan kan regne om fra hvad en supercharger bruger af energi til hvad denne trækker af strøm.

Hvem lægger bil til? Jeg har i forvejen et "agrigat" som giver tryk på min bil, så det er nok ikke en idé at prøve med den.

Men mon ikke der også skal ændres på motorstyringen, for at det virkelig har en virkning?
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Viggoman » tors 11. jun 2009 09:27

Enig med Kuksi. There is no free lunch......

Tjek denne tråd: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=330690&highlight=electric+supercharger
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 11. jun 2009 09:43

Den næsten eneste grund til, at jeg bringer det på bane, er der jo nok et par stykker, der har regnet ud:
Synsmyndighederne.

En gang imellem føler man (jeg), at det ikke er mere end et par måneder siden, den var til syn sidst.

Ok. Ved det. Afmontering før syn.

Eller allerbedst:
Smid en 1.8 med turbo og alt det andet i dytten.

Og smid så den org. 1.6'er i, når der står syn i kalenderen.

Og stadig:
Min mx'er går så skønt, at det er åndsvagt af mig overhovedet at beskæftige mig med det.

(Forbandet Grundlovsdag år 2009)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 13. jun 2009 11:10

Den bør vel egentlig (også) være her:

Er man helt vild og blodig med montering af turbo/super og gerne vil have bare lidt fræ', før den skal til syn - igen, er der mulighed for at få den frivilligt synet (til erstatning for det periodiske) op til 6 måneder før, den ellers skulle have været til periodisk syn.
Altså:
Skal det periodiske syn finde sted 1. juli, kan man frivilligt få den synet 1. januar (det kan osse ha' den fordel, at synsmanden/-mændene er fuldstændig tilkoksede og bare vil være færdige).
_________________
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Piphest » lør 13. jun 2009 11:31

hasse skrev:Den bør vel egentlig (også) være her:

Er man helt vild og blodig med montering af turbo/super og gerne vil have bare lidt fræ', før den skal til syn - igen, er der mulighed for at få den frivilligt synet (til erstatning for det periodiske) op til 6 måneder før, den ellers skulle have været til periodisk syn.
Altså:
Skal det periodiske syn finde sted 1. juli, kan man frivilligt få den synet 1. januar (det kan osse ha' den fordel, at synsmanden/-mændene er fuldstændig tilkoksede og bare vil være færdige).
_________________

Det lyder sørme godt. :D

Min skal synes i maj næste år, så det vil sige at jeg kan bede om at få den synet i februar eller marts?

Jeg havde ellers fået den opfattelse at man først måtte få den synet når man har fået indkaldelsen, og hvis man fik den synet i marts og den først skal synes i maj, så skal den synes igen der, selv om den lige har været frivilligt synet.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron