Driftvarm før rullefelt?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Driftvarm før rullefelt?

Indlægaf Kazama » tirs 5. maj 2009 16:01

Var til et mærke klub træf her i weekenden. Nuvel, jeg kan lige så godt sige det med det samme... det var ikke MX5 eller Mazda relateret! Jeg selv er lidt en sucker for de baghjulstrukne bimmere fra Bayern – så er det sagt!

Well, til dette arrangement var der, som der ofte er til den slags, et rullefelt til måling af bilernes effekt. Dette blev udført af ham der hedder Natmekanikeren.
En, efter hvad jeg har hørt, ret brugt og anderkendt person til dette. Anderkendt i den forstand at man kan regne med den udskrift han laver på bilerne og hans rullefelt er nogenlunde korrekt.
Men hans fremgangsmåde fik mig til at undres;

Det var 17-19 grader varmt. De fleste biler havde kørt rimelig langt i løbet af formiddagen til lokationen (og lur mig om de ikke var blevet varmet â€
Kazama
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 12. jan 2009 14:55

Indlægaf Kuksi » tirs 5. maj 2009 16:45

Har undret mig over præcis samme fremgangsmåde til et arrangement i Århus for nyligt. Det var også samme person/firma der var tilstede.
Bilerne holdt linet op i en kø, og ventede på det blev deres tur.
Hvis det var min bil, ville jeg jævnligt starte den, og lade den holde i tomgang når ham før mig kørte på feltet.
Det er ikke sundt at fyre den af, og op på 7-8000 omdr med en halvlunken motor. Jeg kender biler hvis toppakning i hvert fald ikke holder til den behandling. Er den tunet, og måske med trykladning gør det kun tingene endnu værre.
Så sørg for den er ordenligt driftvarm inden den bliver rullet.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 5. maj 2009 18:39

Efter min opfattelse: Komplet tåbeligt.

Men noget lignende kan man opleve ved trackdays og lgn. arrangementer.

En rigtig god pause. Og så ud for at fyre den af. Alt, hvad den kan.
Ok. Den er sikkert ikke blevet HELT kold. Men alligevel.

Og lidt filosofi:
En koldstart - her forstået som kørsel fra kold til MOTOREN (ikke vandet) er på driftstemperatur (olietemperaturen) - svarer til omkring 100 km's kørsel med driftsvarm motor. At slitagen er størst i begyndelsen er vist temmelig åbenbart.

Så kan man begynde at regne på, hvor mange kilometers slid f.eks. 4 parkeringspladsflytninger i løbet af en dag bliver til.

Godt der kan flyttes på skiven.
Og godt, at vagten skal tage ventilstillinger/foto eller lgn., hvis vognen er parkeret åben.
Så må man bare håbe, at der ikke kommer en svensker med halsbrand forbi og snupper brandslukkeren, der er monteret ved passagersædet!!.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tirs 5. maj 2009 20:30

Hej

Først og fremmest, mine egne biler får næsten aldrig klø når de er kolde. Jeg bruger gerne en del km på at varme maskineriet op på en hensigtsmæssig måde.

Det der beskrives virker ikke hensigtsmæssigt, men jeg ser det nu ikke som så stort et problem igen. Jeg mener hvertfald ikke at det er direkte skadeligt for maskineriet at gøre det på denne måde.

En motor der er blevet stoppet af driftsvarm holder på varmen et godt stykke tid bagefter. Når den så startes op og rulles er varmen jævnt fordelt i motoren og der opstår dermed ikke den helt store uhensigtsmæssige (forskellige) udvidelse af de enkelte komponenter.

Ved de motorer jeg arbejder på til hverdag (mellem 1.000 og 100.000 HK) er der et fællestræk, de startes ALDRIG kolde. Der er altid varme på, da de ellers vil havarere hvis de bliver startet op og får fuld last lige fra starten af. (Brændstofpumper får rivninger og cylinderforingerne rives af stempler.)

Langt de fleste af \"mine\" motorer er kun ca. 60 grader varme når de startes op og f.eks en gerator er ofte på tavlen indenfor 10 sekunder og yderligere 10 sekunder senere kan den køre med fuld last ved dens maksimale omdrejningstal. De fleste af disse motorer går alligevel omkring 10.000 - 15.000 timer mellem overhalinger.

Jeg vil prøve, i morgen, at vende emnet med min kammerat der tuner biler og har eget rullefelt, for at høre hvad han egentligt siger til det?

Ved turboladede motorer er jeg dog KLAR fortaler for at man lader skidtet stå et par minutter bagefter for at bruge olien til at trække noget varme ud af turboladeren.

Som en ekstra kommentar kan jeg da tilføje at jeg jo er deltidsansat i et større dansk redningskorps. Her er der ikke varme på bilerne og jeg må da sige at de får en anseelig del tæv lige fra starten af, men havarier ser vi ikke mange af... Jo ved ca. 500.000 km plejer Mercedeserne at sætte en toppakning.

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Claus » tirs 5. maj 2009 21:37

Hvis vand og motorolien er driftvarm så er det ikke noget problem..
Kondens ud af udstødningen betyder intet, det er blot tegn på at det er lang tid siden bilen sidst har været godt gennemvarm og kørt lidt hårdt.

Tysk versus MX5
http://www.youtube.com/watch?v=0rgr69YY ... re=related

NB er og bliver den hurtigste i verden \"op og ned\"
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster

cron