Nye bremser til NA

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Nye bremser til NA

Indlægaf And » man 27. apr 2009 22:11

Hej

Efter en sjov søndag til trackday måtte jeg konstatere at min pedal blev lidt \"lang\" til sidst. Dagen derpå har jeg så målt tykkelsen på skiverne og konstateret at der skal skiftes hele vejen rundt :)

Så nye skiver og klodser skal der naturligvist til (sammen med frisk bremsevæske!). Til hverdagsbrug har jeg ikke manglet bremsekraft og jeg følte ikke direkte at bremserne ikke slog til i går, men bilen blev kørt hårdt og det kunne mærkes. Det betød som nævnt før at pedalen var lidt lang til sidst når jeg kørte ud på banen. Efter et par omgange var det dog ikke så slemt, men vandringen er stadig længere. Problemet føles dog ikke kritisk på nogen måde, bare en ændring.

Under en samtale med Andreas i dag foreslog han en opgradering til 1,8 bremserne, da dette kan klares ved blot at montere nye bremseåg og naturligvist 1,8 skiver og klodser.

Er der nogle af jer der har erfaring med denne opgradering - prisen er ikke urimelig, men spørgsmålet er om en opgradering er nødvendig? Alternativt bruger jeg pengene et andet sted i undervognen.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » man 27. apr 2009 22:53

Kommenterer ikke fordi jeg har erfaring med opgradering.
Men fordi:

Jeg har aldrig før hørt om det, du omtaler \"lang pedal grundet slitage\".
Og det kan altså ikke være noget der sker i løbet af en søndag...efter min mening.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KjaLLe » man 27. apr 2009 23:00

Jeg har EBC skiver og klodser på min hele vejen rundt og de bremser sku godt, så det kan da i alt fald anbefales. - Ved ikke hvor meget det giver at opgradere til 1.8 bremserne, men hvis jeg endelig skulle opgradere mine bremser med større skiver skulle der da nogle 4 stemplet kalibere på og alt det fis der ;)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Webmaster » man 27. apr 2009 23:03

Mange trackdays og kun gode erfaringer med standard (originale) Mazda skiver og EBC grønne klodser.... Har i øvrigt altid et ekstra sæt klodser til foran liggende i bagerummet :twisted:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Bent » man 27. apr 2009 23:50

En lidt lang pedal kan skyldes;
1) Gasopbygning ude ved klodserne, så skal der bare udluftes.
2) En lidt træt hovedcylinder.

Da fejlen kom ved \"hårdt brug\" , ville jeg starte med at skifte lidt bremsevæske.

Slidte skiver får ikke pedalen til at synke.

Hvormeget koster bremseågene, kunne godt bruge nogle...
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » tirs 28. apr 2009 06:17

Webmaster skrev:
\".. Har i øvrigt altid et ekstra sæt klodser til foran liggende i bagerummet..\"

Så håber jeg sandelig både for dig, din herlige dyt og de andre, at det er den type, der IKKE behøver indkøring!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tirs 28. apr 2009 09:00

hasse skrev:Kommenterer ikke fordi jeg har erfaring med opgradering.
Men fordi:

Jeg har aldrig før hørt om det, du omtaler "lang pedal grundet slitage".
Og det kan altså ikke være noget der sker i løbet af en søndag...efter min mening.

Tak for dit indspark Hasse - jeg beskriver hvad jeg oplevede på selve dagen. At min bremsepedal blev lidt længere når jeg havde holdt pauser mellem mine kørsler. Jeg er helt sikker på at vandringen her efter er længere end den var før jeg kørte på banen.
Men at det skyldes "lang pedal grundet slitage" ja det er sku ikke sikkert?

Årsagen, den har jeg ikke viden nok til præcist at belyse - derfor mit indlæg. Dagen derpå kunne jeg som beskrevet konstatere at skiverne var slidt til (under)mål. Hvad tykkelse de havde før, ja det aner jeg ikke, burde måske have kontrolleret dem :wink:

Nu skal der bare nye bremser på og derfor mit spørgsmål om opgradering, samt lidt indspark om andre kombinationer.

Personligt har jeg før haft rigtigt gode erfaringer med kombinationen Brembo std. skiver og ATE klodser.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » fre 1. maj 2009 07:52

And:
Det er de mærkeligste ting, jeg pludselig kommer til at tænke på, når jeg sidder på Axeltorv og ta'r en kop kaffe:

BRAKE BRACE.
Fik for et par år siden fra mx5mad og monterede en brake brace.
Det er en \"fidus\", der støtter selve servoen, så den er i fast forbindelse med selve rammen i motorrummet og ikke bare med \"firewall'en\".

De skrev i deres reklamer, at ved kraftig bremsning kunne selve servoen godt gi' sig(firewall'en er jo bare en karosseriplade). Altså bevæge sig.

MÃ¥ske er det grunden til din \"lange pedal\".

Har du prøvet at lade en person kigge på servoen, mens du træder pedalen kraftigt i bund??

Mx5mad har den ikke mere på deres program. Har igår spurgt dem, hvorfor ikke.

Jeg kan ihvertfald garantere, at min servo ikke bevæger sig så meget som en millimeter.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron