Så har jeg omsider fået bilen ud at trille med en velfungerende Meqasquirt PNP ombord. Jeg er i gang med den første \"street-tuning\" og synes efterhånden at have fået fod på hvordan man skal bære sig ad for at installere stumperne, få skidtet til at fungere efter hensigten og ikke mindst forstå hvordan man tuner motoren med MSPNP.
Der har tidligere været et par Megasquirt tråde her i forummet, men for at gøre det hele mere enkelt og tilgængeligt følger her en samlet beskrivelse af mit projekt.
Det er en stor mundfuld, så jeg deler det op over nogle indlæg. Det er desuden et udviklingsprojekt, jeg er langt fra færdig med at tune bilen, men den kører faktisk helt fint i skrivende stund.
For at alle kan være med tager jeg det helt fra Adam & Eva: (dog lige en advarsel: det er lidt teknisk ind i mellem)
Hvad er Megasquirt?: en alternativ central styrenhed (ECU) til motoren, som giver mulighed for at tune tænding og benzinindsprøjtning. MS er et åbent system såvel hardware som softwaremæssigt.
Læs mere på: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
Fordele?: optimering/tuning af motoren, bedre moment, flere HK. Specielt tvangsfodrede motorer med turbo og kompressor kan optimeres, men også N/A motorer kan opnå mærkbare fordele.
Ulemper?: pris og tid
Hvad koster det?: et komplet system inkl. wideband O2 sensor koster i omegnen af 10.000,-
Hvor køber man stumperne?: man kan i princippet lave en MS selv helt fra bunden, men ellers er den bedste løsning at købe en helt færdig MX5 specifik enhed, kaldet en MSPNP (Megasquirt Plug and Play), hos US firmaet DIYautoyune, se http://www.diyautotune.com Her fås også alt tilbehør samt ikke mindst support og gode råd (som er gratis!)
Hvor kan jeg læse mere?: det bedste MS forum er på miataturbo.net, se : http://www.miataturbo.net/forum/f18/. Men vogt dig og stil gennemtænkte og intelligente spørgsmål, ellers for du stryg......
Hvad skal man bruge af stumper?:
1x MSPNP til den pågældende årgang af MX5 (fås indtil videre kun til NA'ere fra 90 til 97)
1x wideband 02 sensor (Innovate LC-1). Et must for at kunne tune selv
1x AFR gauge. Et instrument som viser Air/Fuel ratio. Absolut livsnødvendigt i en tvangsfodret bil
1x IAT sensor, aluminium bung. Hvis man ønsker at skippe sit air flow meter (og det gør man) skal man have en ny Intake Air Temp føler
1x USB/DB9 serial adaptor (ingen moderne laptops har DB9 serielport)
Og selvfølgelig 1 x laptop. En mini laptop som f.eks. Acer Aspire One er lige i øjet, men enhver selv ældre sag vil gøre fyldest.
Hvis du har læst sÃ¥ langt som hertil og fortsat er interesseret kan jeg varmt anbefale at læse MSPNP manualerne grundigt igennem. Og læs især FAQ'erne samt de â€