MegaSquirt PnP - sådan!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Bent » fre 26. jun 2009 20:22

hasse skrev:Viggoman skrev bl.a.:
"..Mht. syn af en bil med MSPNP er det ikke noget problem. Man laver blot et super økonomisk benzinmap til syn så den overholder O2 kravene.

Tja. HÃ¥ber det virkelig.
(At synerne kun interesserer sig for forureningen).


Hvis den er plug and play, er det så ikke lettere at sætte den gamle boks i, hvor mapping'en passer, selvom man skal skifte lamdasonde.

Min blev også bortdømt på KN filter, det larmer for meget, originalt indsugningssystem skal monteres.

Forurening bliver nu også testet ved 2000 omr. før var det kun tomgang.
Senest rettet af Bent tors 16. jul 2009 08:38, rettet i alt 1 gang.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Bent » tors 16. jul 2009 08:35

Er så blevet synet som hel standard :cry: , men det gav mulighed for at se hvormeget, linkboxen gi'r alene. Ca. 1,5 sek i acc. mellem 60-90.(samme resultat i 3. og 4.) Tror dog ikke den er ligeså økonomisk som mazdaboxen :oops:[/quote]
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Viggoman » søn 19. jul 2009 09:36

Blot en hurtig status (ferien er endnu ikke slut så jeg har ikke haft meget tid til MX5 på det sidste)

Masser af bøvl med støj på MAP signalet (vakuumsignalet fra indsugningsmanifolden), fejl i softwaren på MSPNP'en samt forkerte instrukser i manualen har sat mig en del tilbage med hensyn til at få tunet mine maps ind. En defekt/sammenfaldet katalysator gjorde heller tingene bedre. Det videre forløb forudsætter installation af en lineær TPS (throttle posision sensor), men så skulle der også være lys for enden af tunnelen. Det skal i hvert fald spille 112% til næste trackday d. 26. august!

Stay tuned.... :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » søn 19. jul 2009 11:16

Bent skrev bl.a.:
\"\" Ca. 1,5 sek i acc. mellem 60-90.(samme resultat i 3. og 4.)\"\"

Forklar lige lidt nærmere.

Benzinøkonomien er vel først og fremmest et spørgsmål om, hvordan speederfoden bruges og hvilke rpm, man lader MX'eren kører ved.

Har selv observeret den kæmpeforskel, det gør at køre en tur til Svendborg ved mine favorit rpm og så en anden tur ved \"fornuftige\" rpm.

(Siger (egentlig) sig selv).

Men MX'eren er jo en provokerende, lille djævel. så det er (jeg har) svært at køre \"fornuftigt\"...i benzinøkonomisk forstand.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Bent » søn 19. jul 2009 20:02

Jeg fik en forbedring på 1,5 sek, ved montering af linkboxen alene,(turbo gi'r ca det samme).

Hvis man lader linkboxen autotune, vælger den at køre med en ret fed blanding. Man kunne måske nok optimere og få mere økonomi uden at miste ret meget fart. \"Problemet\" er bare at bilen kører fint, og prutter så pænt i udstødningen, at jeg ikke rigtig har lyst til at pille , udfra princippet \"if it ain't broken, don't fix it \"

Har været ude at køre med et økonomisk miljøvenligt map, det var næsten spændende :cry: og man fik set meget af miljøet, (det gik langsomt)

Kører vel 10 km/l ved pæn kørsel, og man kører jo pænt i københavn.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » søn 19. jul 2009 20:37

Men Bent:
Hvad mener du med \"...samme resultat i 3. og 4...\"?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Bent » søn 19. jul 2009 22:07

1,5 sek forbedring i acc. 60-90 i 3.gear.
1,5 sek forbedring i acc. 60-90 i 4.gear.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » tors 23. jul 2009 12:28

Det skal i hvert fald spille 112% til næste trackday d. 26. august!

Stay tuned....

I ventetiden tænker man jo selv en hel del over hvad man selv skal gøre i fremtiden.
Har fundet en guide, som ser nogenlunde simpel ud.
http://www.miataturbo.net/forum/t35430/
Er dog sikker på at Viggoman's erfaring, i længden er til størrer gavn for os. :D

Når vi engang er nogle stykker som bliver klar til at handle, så lad os dog gå sammen og lave et samlet indkøb. Hvis det er MSPNP udgaven så er det jo fra USA vi skal have den.
Hvad siger du Viggoman, er det så meget \"plug and play\", at det er merprisen værd?
Jeg tænker på passer kablerne, er der de dele man skal bruge, m.m.
Jeg er elektronik mand, og ville ikke have problemer med at samle nogle stykker, hvis andre skulle være interesseret. Men mener faktisk at en udgave med SMD komponenter (som i den færdige) er at foretrække. Det kommer jo til at sidde i et lidt hårdt miljø.

Syntes også det kunne være interssant (for mig et must) at finde en med et rullefelt, som kender til MS. Det vil alt andet lige gøre det meget lettere at få kørt rigtigt ind. Nogen der har et bud?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf altid6 » tors 23. jul 2009 13:49

Alternativet er en Wolf3D v500, som er plug and play til en NA. Henrik Sørensen http://www.wolf3d.dk/ er den danske importør af denne motorstyrring. Han har eget rullefelt og er ekspert i Wolf motorstyrring. Han bor ikke særlig langt fra Andreas og de laver vist også noget samarbejde.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » tors 23. jul 2009 15:23

Kuksi skrev:Hvad siger du Viggoman, er det så meget "plug and play", at det er merprisen værd?
Jeg tænker på passer kablerne, er der de dele man skal bruge, m.m.
Jeg er elektronik mand, og ville ikke have problemer med at samle nogle stykker, hvis andre skulle være interesseret. Men mener faktisk at en udgave med SMD komponenter (som i den færdige) er at foretrække. Det kommer jo til at sidde i et lidt hårdt miljø.

Syntes også det kunne være interssant (for mig et must) at finde en med et rullefelt, som kender til MS. Det vil alt andet lige gøre det meget lettere at få kørt rigtigt ind. Nogen der har et bud?


Jeg vil klart anbefale at købe en færdig Megasquirt. Med mindre man er vild med at lodde og fejlsøge på elektronik. Hardwaren er plug-n-play og bilen startede i første forsøg med basis-map.

Der er dog nogle bøffer i DIY's basis-map, støj i MAP signalet skal man fikse (let når man ved hvordan) og så skal man ubetinget montere en lineær TPS for at få det til at spille.

Mht. tuning og rullefelt kan man komme 95% i mål ved at tune selv med MLV (på en N/A vel og mærke). Kører man FI skal man ubetinget have trillet den boostede del af sine maps' ind på et rullefelt.

Det fede ved MSPNP er at det som udgangspunkt er "shared knowledge", der er et aktivt og hjælpsomt forum hvor man kan få tonsvis af tips. Og så er det stadig den billigste måde at få en programmarbar ECU i bilen.

Jeg deler naturligvis gerne ud af mine erfaringer når jeg har fået de sidste detaljer på plads. Jeg flytter mit værksted til Ganløse i næste uge og vi kan jo lave en kombineret værksteds-warming og Megasquirt aften i starten af september, hvis der er interesse for det.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Ken » tors 23. jul 2009 21:26

Værksted = autoværsted?

Jeg er klart interesseret!
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Viggoman » søn 2. aug 2009 21:13

PÃ¥ Kuksi's opfordring en kort status.

Jeg føler mig lidt forfulgt af Murphy for tiden. En underlig tendens til at AFR værdien skifter uden varsel har voldt mig en del hovedbrud og er endelig lokaliseret til en løs forbindelse ved stikket til IAT føleren (temperaturmåleren i indsugningen).

Så ser ens kurver sådan ud: ( nederste kurve med betegnelsen MAT er mit defekte IAT signal)
Billede

Problemet har ikke været konstant (sådan er det jo med løse forbindelser) så damn, det har været PITA :evil: )

Den kommer under loddekolben i morgen.

Stay tuned :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » søn 2. aug 2009 21:44

Tak for opdateringen :)
Irreterende med periodiske fejl. men fedt du har fundet problemet.

Syntes at men hele tiden støder på MS motorstyringen, når man læser på tunings sider (især fra over there).

Det er utroligt at læse hvad folk får motoren til at yde med turbo, samtidig med at den går over 12 km/l (29mpg).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 3. aug 2009 12:36

Viggoman's indlæg fra 2 august med kurver:

PAS.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tors 14. okt 2010 23:01

Aftenens indlæg fra web, fik mig til at tænke på hvordan det går med din MS installation Viggoman. Har du fået alt på plads og kan drage en konkution?
Jeg tænker på ting som topydelse, moment, speeder respons, økonomi ifht. før og driftsikkerhed.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron