Motortuning!!!! På vej eller på Dyno

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Motortuning!!!! På vej eller på Dyno

Indlægaf altid6 » fre 27. mar 2009 15:33

Jeg har selv fået fat på en smartere motorstyring og skal til at lege lidt med elektronisk motorstyrring. Men hvad er egentlig bedst, at tune på vej eller tune på en dyno eller måske en kombination??? Jeg har fået læst lidt om dette og holdningerne er meget delte.

Ved Dyno tuning der tuner man i kunstige omgivelser, med en kunstig load, samt vind til indsugning, intercooler osv. Tilgengæld har man kontroleret forhold og gode data for HP og NM, så man hurtigt kan se forandringerne.

Ved tuning på vej, der bliver bilen udsat for faktiske forhold, altså den bliver tunet efter hvordan man bruger den. Plus at der kommer faktore som bakker, hyppig gearskift og skiftende temp og vind forhold. Her bliver motoren tunet til de forhold den normalt skal bevæge sig i. Problemet er så bare her, at finde et ordentlig sted at gøre det, et stykke vej hvor man er rimelig uforstyrret og kan køre forskellige hastigheder.

Hvad vil i fortrække eller har i erfaringer inden for den ene eller anden slags motortuning???
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » fre 27. mar 2009 16:53

Jeg er ikke i tvivl:
Ville ske på vej. Hvis det er muligt.
Tænker her på, hvilke tuningsredskaber pågældende tuuningssæt giver mulighed for.

Ingen tvivl om, at det bliver en længere proces. Kan jeg forestille mig.

På et felt kan det sikkert gøres meget hurtigere (det er vel det man skal betale for). Men det kan vel kun blive en tuning med det konkrete øjebliks forhold. Og kan man så selv senere modificere?

Den blæser de benytter ved rullefelt er nok først og fremmest -udelukkende? - for at beskytte mod overophedning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » fre 27. mar 2009 17:12

Det er også det jeg hælder mest til, at gøre det på vej. Mangler dog lidt en guide eller retningslinier til hvordan man griber det an. Kunne forstille mig at man lagde ud stille og roligt og fandt de rette AFR værdier ved tomgang. Derefter i de lave omdrejninger, så ved \"cruise\" og til sidst WOT. Det kræver vel også at man har en til at køre bilen, imens man selv registrer AFR værdier og tilpasser værdierne i et MAP, til man får den ønskede AFR værdi ved de bestemte omdrejninger.

Der ligger en lille flyveplads ikke så langt herfra, med en 900 meter asfalt, måske man skulle høre flyveklubben om man måtte låne det stykke asfalt til at tune motoren.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » fre 27. mar 2009 22:01

Er der en wideband O2 med i set-up'et?

Hvis ikke skal du ubetinget på et rullefelt. Ellers famler du i blinde og risikerer at brænde kværnen af :o
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » lør 28. mar 2009 07:09

Jo da selvfølgelig har jeg et wideband setup. Har et LC-1 fra innovation med en LSU4.2 5-wire sonde fra Bosch og en XD-16 AFR måler.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » lør 28. mar 2009 09:07

Lyder godt. Har software'en til Wolf'en en autotuning funktion?

Jeg kan i øvrigt anbefale at trawle forummet på miataturbo.net igennem, her kan hentes rigtig mange guldkorn.

Du kunne være sjovt at få dyno testet vore to MX5'ere sammen, når min MSPNP er tunet ind og du har fået Wolf'en til at spille.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » lør 28. mar 2009 09:46

Ved faktisk ikke om der er autotunings funktion. Den wolf jeg har er version 4 og der er kommet en nyere, en version 5. Jeg har tilgengæld softwaren til både version 4 og 5. Softwaren til version 5 ser noget mere fancy ud, både grafisk og funktionsmæssigt. Jeg har en masse setup´s fra den tidligere ejer til version 4, så jeg har nogle gode udgangspunkter at tune fra. Sjovt nok er den tidligere ejer af motorstyrringen også den tidligere ejer af min bil, så alle setup´s er faktisk lavet på min bil.

Jeg vil dog se om ikke jeg kan få motorstyrringen til at arbejde sammen med software version 5. Ved ikke om det kan lade sig gøre. Har skrevet flere gange i løbet af den sidste måned til den australske producent og den danske importør, men ingen har svaret på om Wolf version 4, kan arbejde sammen med software version 5.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » lør 28. mar 2009 09:49

Vi kan sikkert godt finde ud af at få rullet bilerne på en Dyno. Mener også Hasse snakkede om det på et tidspunkt, så måske man kunne få fat på nogen der har et rullefelt også få noget grupperabat, hvis vi kom en del MX-5 og lavede et lille træf ud af det.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » man 30. mar 2009 21:00

Tror NU, hvis det var mig, at jeg primært ville få det gjort på rullefelt.

Og så lege med det hen ad vejen i det omfang, det er muligt.

Har leget lidt med tænding, takthjulene og for et stykke tid siden med Bipes og powercard.
Tændingen er rimelig let at komme til til med min specialfremstillet skive til måling af grader.
Til trods for CAI.

Men når dertil kommer mine takthjul, hvor der er 3 skruer på hver, som skal løsnes og strammes hver gang - hjulene justeres bare med en ½ eller 1 gr. (kun halvdelen af takthjulene er frie på min) - , så begynder det \"at ligne noget\".

Og så til realiteternes verden:
Hvor mange/få HK, NM kan man mærke i rø.....????

Der var en eller anden, der skrev på miatanet, at alt under 5 HK, kunne han ikke mærke (Kan ikke huske hans HK-udgangspunkt).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 31. mar 2009 08:20

Jeg ved ikke hvormeget effekt man kan få ud af opgraderingen til en programerbar ECU. Hvis nu jeg siger at jeg håber på cirka 10 HK mere ved at installere den Wolf jeg har, er det mon så realistisk!!!!! De 10 HK skal findes ved en præcis tuning af ECU, takthjul osv, luftmængdemåleren bliver fjernet, Indsugningen flyttes til coldside (hvis det kan lade sig gøre), samt at den nye ECU kan få udnyttet de ting som jeg har fået gjort ved topstykket, som portning og polering og slebet ventiler. Under alle omstændigheder som bliver det spændene at lege med den nye ECU.

Snakkede med den forrige ejer af min bil, om dengang han havde Wolfen installeret. Han kørte med en almindelig 1-wire lamdasonde og følte sig frem, når han lavede map´s til ECUén. Nu for jeg mit LC-1 kit her om et par dage, så har jeg da i det mindste en AFR værdi at gå udfra når der skal tunes.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » tirs 31. mar 2009 14:24

Så har jeg fået læst lidt og kigget på mit LC-1 kit fra Innovation Motorsport. Glæder mig helt vildt til at få sat det i bilen, sammen med ECUén. Det er fedt at man kan sætte LC-1 direkte til sin laptop også bruge det værkøj, som er med, Logworks3.

Sådan her vil jeg tune bilen. Loade et standard map ind i Wolf ECU. Derefter kan man sætte Logworks til at lave logfiler og grafer over AFR vs. RPM. Det vil sige at hvis man starter med at tune i de lave RPM, så kan man sætte Logsworks til at registrere AFR i båndet imellem 2000 og 3000 RPM, for hver 50 omdrejninger. Når man har kørt en tur og lavet en log på AFR værdier imellem 2000 og 3000 RPM, så kan man kigge loggen igennem og ellers hæve eller sænke værdierne i det nye MAP man laver, indtil AFR værdierne er som man vil have dem. Og sådan kan man ellers fortsætte indtil man har de AFR værdier man ønske under alle RPM.

Såvidt jeg har læst mig frem til, så kan logworks også beregne moment og HK, ved hjælp af informationer fra ECU, værdier man taster ind og en række formler. De skriver dog at for at få det helt rigtige moment og HK, skal man på rullefelt. Men denne beregning som programmet kan lave, kan sagtens vise en forskellen, når man har ændret i værdi, eller vise om man har flyttet momentkurven.

Ved ihvertfald godt hvad påsken skal gå med :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tirs 31. mar 2009 15:09

Er misundelig...på den gode måde.

Var det den gamle digter, der skrev: \"Julen varer lige til PÃ¥ske\".?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron