Kold indsugning

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Kold indsugning

Indlægaf Claus » lør 14. mar 2009 19:59

Faldt over dette, ellers ganske intressant læsning - ikk Hasse :D

Men hvordan får man køligere indsugning, måske en gammel intercooler vil hjælpe på problemet....eller ! !

Når luft temperaturen falder, stiger luftens masse. For hver 3,3°C temperaturen falder vil luftens masse stige 1%. Luft temperaturen på et almindeligt luftindtagsystem, med luftindtag der sidder i motorrummet, kan let være 70-80°C.

Ved at optimere luftindtaget så man tager luften ude fra, kan indsugnings temperaturen nemt sænkes til 20-30°C. Hvis vi f.eks. laver et temperaturfald på 40°C, vil det svare til at luftens masse er 12% større. Hvilket svarer til et overtryk på 1,77psi, som betyder at man teoretisk kan forvente 12% mere moment og effekt, i praksis vil man normalt kun opnå ca. 70-80% af den teoretiske effekt. Dette skyldes, at man ikke i praksis kan holde temperaturen nede hele vejen til forbrændigskammeret. Hvis man f.eks. har en indsugnings luft der er 30°C ved karburatoren eller luftmængdemåleren så vil temperaturen når den når cylinderen typisk være steget med 10-15°C.

Derfor er det effektmæsigt godt at tænke i, at holde hele sin indsugnings-side fra luftindtaget frem til cylinderen så kold som muligt. Dette betyder gratis effekt.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » lør 14. mar 2009 21:38

Hæ. hæ Claus.

Har gennemheglet \"problemet\" et andet sted her på sitet.
Intercooler. Der er et problem med temperaturmåleriet.
På NA sker det umiddelbart efter luftkassen. Hvor lufttrykket iøvrigt også måles.

Tror det er Web. der foreslog, at temp.måleren blev flyttet op til manifolden. Det vil give mere reelle målinger.

Så er der bare det med at få/finde sådan en børge og være sikker på, at den giver de rigtige volt til Ecu'en.

Og kan hænde, at Ecu'en fra Mazda's side er programmeret til at tage højde for den temperaturforskel, der er mellem målestedet (lige efter luftkassen) og indsugningen manifold/TOPSTYKKE!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » lør 14. mar 2009 21:43

sådan en måler findes... på NB'erne... Havde en liggende men den gav jeg til Altid6, som også har nappet min Wolf3D. Så ændringen på en NA burde være ret let at udføre.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » lør 14. mar 2009 21:52

Der er vist noget om, at de måler forskelligt. Det med volt-ohm signalerne.

Og personligt - forstå det hvem som kan - er jeg lidt lunken overfor det med at trække de nye ledninger.
Det er jo så små størrelser -volt/ohm, der arbejdes med.
Så ledningerne skal jo tilpasses, være dimensioneret helt rigtigt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » tirs 17. mar 2009 12:01

Modstanden er ikke afhængig af kablets tykkelse, men hvilket materiale lederen er lavet af...tykkelsen fortæller ikke hvor meget volt det kan håndtere men hvor mange watt.
Hvorfor flytte temp måleren tættere på manifolden, hvilken ændring vil det give ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tirs 17. mar 2009 13:03

Sådan som jeg forstår air temp sensor (på NA(?))
Den modtager et signal på 5 volt fra ECU'en.
Størrelsen på det voltsignal, der returneres til ECU'en er afhængigt af sensorens modstand (temperaturafhængig) og modstanden i ledningerne.

Funktionsmåden er hentet fra Hayens 6-5.
Modstande ved de respektive temperaturer: Enthusiasts 5:40

Vi kan nok gå ud fra, at med sensorens eksisterende placering, vil det være udetemperaturen, måske ganske lidt varmere.

Og det er denne temperatur ECU'en bruger til i sine beregninger (med mindre den er programmeret til at tage højde for ændring luftkasse----manifold) blandingsforhold luft/brændstof.

Udtrykket \"op til manifolden\" skal præciceres til: \"I manifolden\", dvs der skal bores et hul i manifolden, hvor sensoren placeres.

Her er et par af mine målinger, som også fremgår af en anden tråd:

15-25 minutters kørsel.
1
Udetemp. 23 c.
2
Temp. i luftkasse 10-? cm. inde, før filter 26 c.
3
Temp. i manifold 51 c.

DVS.: Ved at anbringe sensoren i manifolden får ECU'en et mere retvisende forhold til beregning af blandingsforholdet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » tirs 17. mar 2009 13:23

I got it....Men tager ECU´en ikke allerede højde for denne forskel i temp ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tirs 17. mar 2009 13:33

Aner det simpelt hen ikke. Men det ville da være naturligt.

Men på den anden side: Hvorfor Fanden har de så ikke placeret sensoren \"hvor den rettelig hører hjemme\"??
Ja det kan der sikkert findes mange -herunder økonomiske - grunde til.

Og umiddelbart kan jeg ikke rigtig komme i tanke om måde at checke det på. (NEJ en opringning til......vil ikke hjælpe.( Bortset fra, at de ikke vil ane det, vil de sikkert også stemple en som....))

PS.
Bipes har jo en tilføjelse (Kuksi har tilføjelsen monteret), så tændingstidspunktet kan ændre ved at temperaturen \"ændres\".

Kan ses på Bipes ACU's hjemnmeside.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 17. mar 2009 13:40

Modstanden i ledningerne har forsvindende lille indflydelse da der kun trækkes en ganske lille målestrøm.

Temperaturforskellen mellem placering af IAT ved luftfilter kontra en mere optimal og korrekt placeirng i (eller lige før) manifold er sikkert indkalkuleret i de MAP's ECU'en er programmeret med. Den er vel fintunet med den aktuelle opsætning?

Problemet med at indsugningsluften bliver opvarmet på vej fra filter til manifold vil være mest udtalt ved tomgang, da lufthastigheden er lavere. Ved WOT og 7.000 rpm er lufthastigheden så stor så det sikkert er begrænset hvor meget luften bliver opvarmet på turen gennem røret fra filter til manifold.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 17. mar 2009 13:48

Vedr. målestrøm:
Jeg har en eller anden form for blokering i hjernen, når \"vi\" begynder at skrive om , volt, amp, ohm målestrøm og watt. Ved ikke hvorfor.

Hvis jeg ikke husker meger galt er manifoldtemperaturen - 51c -målt ved kørsel og eller stående med høje rpm.

Men det er jo en måling, som alle, der har et stegetermometer (!!!!!!) kan foretage.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 17. mar 2009 13:54

Vil lige tilføje, før pinden forlades:
Tænk på, hvor nøjagtig man i princippet bør være, når der \"laves\" ledninger til O2 sensoren.

Hvorfor skulle det være anderledes fsv. angår temp.sensoren????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 17. mar 2009 14:22

Den blokering må vi da se at få gjort noget ved Hasse :)

Som så meget andet er alting let når man kan, men Ohm Volt og Ampere er nu simple størrelser der er lette at regne på.

Nu husker jeg ikke lige modstandsværdien i den temperaturføler der sidder standard i indsugningen, men lad os antage den er 1000 Ohm ( 1kOhm) og at ECU'en smider en 5V spænding ud. Målestrømmen er dermed 5V divideret med modstandsværdien dvs. 5 mA (milliAmpere). Det er med andre ord den strøm der løber i tilledningerne fra ECU til temp.måler.

Hvis vi antager at den samlede modstand i tilledningern er 5 Ohm (MEGET højt sat, selv den tyndeste ledning vi kunne finde på at bruge har en langt lavere modstand, men OK vi har nogle dårlige spadestik mv. undervejs) er spændingsfaldet over ledningen de 5 Ohm ganget de 5 mA, dvs. 25 mV. En fejl i denne størrelsesorden er helt ubetydelig.

Mht. tilledninger til O2 sensor er det mit indtryk at det kritiske her er indstråling og overlejring af støj. En wideband O2 fætter er meget følsom for forkerte stelpunkter.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 17. mar 2009 19:18

Viggoman..og andre, som kan hjælpe en stakkels, gammel, halvsenil mx5 ejer:

Jeg TROR nok, at det er begyndt at dæmre.
Ikke solopgang, men nærmere overgang fra astronomisk til nautisk tusmørke.

Men måske er det \"ordkløveri\", der gør, at hjernen står af:

Du skriver f.eks. \"..5ohm meget højt sat..\". Jamen er det ikke en ledning med en LILLE modstand?

Altså, at min manglende forståelse skyldes, hvad der menes med højt og lavt sat?

Er er der ikke større modstand i en ledning med en modstand på 1000 Kohm end i en ledning med en modstand på 500 Kohm?

Har printet dit skriv ud.
MÃ¥ske skulle jeg alligevel kontakte hende hjerneforskeren med mx5'eren.

Fsv. O2 sensoren. Du er forkert på den, men selvfølgelig betyder det, du nævner også noget.
Men DET, der lægges vægt på er længden på en evt. eksisterende ledning, eller, hvis man ikke har en sådan, at man anskaffer/laver en ledning med xx ohm pr. ft.

Når det er sagt, har Flyinmiata meddelt mig (i sin tid), at 02sensoren (kun på NA?) og dermed ECU'em er temmelig tolerant. Hvad de så mener med det!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 17. mar 2009 20:40

Hmm...

Jo, 5 kOhm er mere end 1000 Ohm, men ledninger eller kabler har ikke modstandsværdier i den størrelsesorden med mindre de er adskillige kilometre lange. En massiv kobbertråd på 0.1 mm har en DC modstand på ca. 2 kOhm ved en længde på 1 KM (se f.eks. her: http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge)

Det svarer til ca. 2 Ohm pr. meter.

De ledninger der bruges i en bil har et langt større tværsnit og dermed en forsvindende lille DC modstand. (DC er jævnstrøm. Bevæger man sig over i signaler med høje frekvenser er det en helt anden historie). Kun når vi har fat i store strømme (mange Ampere) begynder ledningernes modstand at gøre sig gældende.

Jeg er ikke helt med på hvem der stiller krav til lav DC modstand i ledningerne til O2 sensoren?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 17. mar 2009 22:52

Værdierne er kun nævnte for at skære ud i pap, hvad jeg mente.

Jeg er ikke bekendt med, at nogen ligefrem stiller KRAV til O2 sensor ledningens modstand.

Jeg ved bare, at jeg har læst det. MED ohm/ft.
Og hvis der ikke var noget om det: Hvorfor pokker skulle \"man\" så gå så meget op i, at en ny ledning til sensoren har samme længde som den gamle?.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster

cron