Faldt over dette, ellers ganske intressant læsning - ikk Hasse
Men hvordan får man køligere indsugning, måske en gammel intercooler vil hjælpe på problemet....eller ! !
Når luft temperaturen falder, stiger luftens masse. For hver 3,3°C temperaturen falder vil luftens masse stige 1%. Luft temperaturen på et almindeligt luftindtagsystem, med luftindtag der sidder i motorrummet, kan let være 70-80°C.
Ved at optimere luftindtaget så man tager luften ude fra, kan indsugnings temperaturen nemt sænkes til 20-30°C. Hvis vi f.eks. laver et temperaturfald på 40°C, vil det svare til at luftens masse er 12% større. Hvilket svarer til et overtryk på 1,77psi, som betyder at man teoretisk kan forvente 12% mere moment og effekt, i praksis vil man normalt kun opnå ca. 70-80% af den teoretiske effekt. Dette skyldes, at man ikke i praksis kan holde temperaturen nede hele vejen til forbrændigskammeret. Hvis man f.eks. har en indsugnings luft der er 30°C ved karburatoren eller luftmængdemåleren så vil temperaturen når den når cylinderen typisk være steget med 10-15°C.
Derfor er det effektmæsigt godt at tænke i, at holde hele sin indsugnings-side fra luftindtaget frem til cylinderen så kold som muligt. Dette betyder gratis effekt.