Bremse kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Lurendrejer » ons 11. mar 2009 11:32

Hvis jeg skulle have noget som kunne hjælpe mig på bane, var det nok næppe størrelsen jeg ville gå efter. Nærmere noget som performer bedre under belastning, eller slet ikke bliver kørt varmt (og dermed fader). :|
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Viggoman » ons 11. mar 2009 13:26

Som ventet en spændende diskussion :) Jeg kan kun opfordre til at nærlæse de to artikler jeg har linket til tidligere, jeg synes de giver et meget godt billede af hvad det handler om.

Bremserne på stort set alle biler kan blokere hjulene og dermed overvinde dækkenes friktion. Det afgørende for bremselængden er dermed dækkets egenskaber samt at sørge for at alle fire dæk bidrager makismalt til den samlede bremseeffekt. Det sidste kræver en optimal bremsebalance mellem for- og bag.

Big brake kits giver ikke i sig selv kortere bremselængde, men de kan give en bedre evne til at modstå varmebelastning (mindre fading) og være nemmere at dosere under nedbremsningerne. Forudsat at man køber et velafstemt og fintunet kit der passer sammen og bevarer en optimal bremseevne.

At en MX5 er perfekt er der vel ingen der hævder, men det er en usædvanlig gennemtænkt og veldesignet bil mht. køreegenskaber og der ligger tusindvis af ingeniørtimer i bilens oprindelige design, de efterfølgende opgraderinger og også i en lang række tuningsdele, som f.eks. FM's undervognskomponenter og bremsekit. Min pointe at man skal vide hvad man gør når man begynder at tune en MX5. Sænking, større hjul og større bremser giver ikke nødvendigvis en bedre kørende bil, ofte sikkert tværtom. At MX5'eren er født med rigtig gode bremser vidner f.eks. Spec Miata serien om. Her køres ægte race med standard bremser (bortset fra belægningen) og jeg tror ikke at bremserne er det svage punkt.

Taler vi performance/pris mener jeg der kan findes bedre steder at bruge pengene end big brake kits. Om det så giver samme ejerglæde er en helt anden sag
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » ons 11. mar 2009 17:33

Større skiver bider bedre og hurtigere samt fader ikke i forhold til de små sølle bremser en MX-5 har som standard.
Samtidig er vægten ofte lavere på de større skiver end original stål skiver og enkelt stemplet støbejerns calibre.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » ons 11. mar 2009 19:02

Kan kun give Viggoman ret, ligesom de artikler der bliver linket til. Jeg argumentere heller ikke for at større er bedre, jeg argumentere for at standard MX-5 bremser fra en NA ikke er det bedste bremsesystem man kan få, når man vil køre på bane.

Kan sagtens sætte mig ind i Hasse´s fysik teorier, men jeg tror nu bare mere på fabrikanternes praksis. Nægter at tro på at mærker som Brembo, AP, Tarox, Wilwood osv. bare smider bremse kits på markede, specifikt til bil mærker og modeller, bare for deres bling bling værdi. Er helt sikker på at deres kit er gennem testet på den model de har lavet sættet til og er sikker på at de også har testet at det er bedre end standard. Men måske er jeg bare naiv.

Jeg er langt fra bremse ingeniør, så skal ikke kunne sige præcist hvad det er der gør at en 4-stempel kaliber med en 300 mm skive kan standse samme bil bedre end et 1-stemple kaliber med en 235 mm skive kan, hvis det er tilfældet. Der er langt klogere hoveder end mig, på det område, der har testet og udtænkt hvad der er optimalt :wink: .

Men som det er nævnt, så er der mange faktore, som udgør den korteste og mest kontroleret nedbremsning. Faktore som skiver, deres vægt, deres størrelse, klodser, bremsevæske, kaliber, undervogn, bremse fordeling, bilens vægt fordeling, dæk og ikke mindst talent bagved rattet :D .

Hvis man læser reviews på Miata.net, så er de fleste da også rimelig overbevist om at deres Big brake kit fra Good-win racing, bremser bedre end standard.

Jeg skal nok komme med min vurdering, når jeg har sat andre bremser på, om der er en forskel og hvor stor den er :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 11. mar 2009 21:01

Det eneste jeg egentlig \"siger/mener\" er, at en større bremseskive i sig selv giver ikke en kortere bremselængde.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » ons 11. mar 2009 21:07

Ifølge Tanner er bremselængden :
Braking (70-0 i feet)
90-93 1.6 201
94-97 1.8 169 Hov - hvorfor nu den forskel, den er enda tungere ?
99 og 00 174
01-05 168
04-05 166 \"20% kortere\"

Jeg går ud fra at der er tale om en optimal bremsning hver gang, hvad mon den forskel skyldes.

Hver gang der er lave facelift eller kommet en ny model, er bremserne netop blevet optimeret. Stålslanger fremfor armeret gummi. større klodser og calibre, større diameter og bedre ventilation, reducering af fading er faktorer der absolut giver bedre og hurtigere \"bid\" når pedalen smækkes i bund....

Altså en reduktion af bremselængden fra 201 til 166feet ved samme hastighed.
På trods af vægten på bilen er øget fra 940kg til 1100 altså en forøgelse af den bevægelige masse med 160kg eller knap 20%
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Claus » ons 11. mar 2009 21:17

Men alligevel, så tror jeg at du har ret Hasse...forskellen skyldes at man stopper hurtigere altså at bremserne aktiveres hurtigere \"hugger i\" og bremseslangerne udvider sig ikke....dermed opnår man en kortere bremselængde...
Men måler man fra det tidspunkt abs systemet aktiveres, ja så burde der ikke være en forskel og så har du teoretisk ret.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 11. mar 2009 21:32

Skal man være Rasmus \"Modsat\" og konfliktsøgende, kan 'en jo også begynder at spørge ind til hjul/dæk på Tanners køretøjer.

Tænk bare på hvad bremselængden ville være på en NA fra 1990 med 16\" letvægtshjul og 205/40.

Jamen......Ok, ok.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » ons 11. mar 2009 22:04

Jeg vil, som Hasse, også tillade mig at tvivle på Tanners tal. Som artiklen i Sportcompactcar viser er kortere bremselængder ikke direkte proportional med størrelsen på bremserne. En så markant reduktion af bremselængden som Tanner opstiller kan umuligt tilskrives større bremseskiver.

Og til Claus: MX5'eren er ikke født med sølle små bremser. Og hvordan underbygger du at en større bremseskive \"bider\" bedre og hurtigere??
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 12. mar 2009 08:49

Om Tanners tal er \"rigtige\" eller ej. Det mest naturlige ville være, hvis det var fabrikstallene. Tallene står jo i hans gennemgang af årgangene.
Jeg nævnte det med 205 dækket som et \"skåret ud i pap eksempel\" på en evt. forklaring på kortere bremselængde (hvis det ikke er standselængde).
Det er jo ikke alle årgange, der kører rundt på 185-14.

Der er så mange - andre - ting, der spiller ind.

Skal store><små sammenlignes, skal præmisserne være de samme.
Det er de ikke. Og så må den \"sunde, fysiske fornuft i funktion.

Skulle en eller flere af min bremsecylindre stå af, og jeg ikke gad reparere/renovere (hvilket er rimeligt let) ville jeg da også overveje en opgradering:
Vægt herunder især den roterende skive.
Dens køleegenskaber/muligheder.
Klodsens areal (kan nok gå ud fra, at den passer med den større skive).
Antal stempler og deres placering og funktionsmåde (der skal jo faktisk presses mere på klodsen, jo tættere man er ved centrum af skiven).
Udseende .
OG pris!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » tors 12. mar 2009 09:37

Større bremser bider bedre ganske enkelt fordi skiven har en større diameter og der skal bruges mindre kraft på at bremse bilen ned og derfor vil bilen bremse hurtigere når man rører pedalen...samtidig har man forbedret bremse slangerne fra armeret gummi til stål og her vil ikke være en \"elastik\" effekt.
Kombinerer man disse 2 ting, vil man fra et specifikt bremse punkt opleve at bilen starter med at bremse tidligere end med original bremserne, der er ikke den forsinkelse inden bremserne \"hugger i\" hvilket med høj hastighed på f.eks, en bane vil være rigtig mange meter.
Et rigtig godt eksempel er på to helt identiske biler, hvor den ene normale bremser og den anden har bremse assistent, her stopper den bil med bremse assistent væsentligt kortere fra man ser forhindringen til bilen står stille..
Samme resultat lavede Fifth Gear, de havde en 700Kg Caterham 500 og en 1800kg tuuung Mercedes E klasse AMG og så skulle de bremse fra 160km/t når de passerede et specifikt punkt...her stoppede Mercedes bilen markant kortere og de tillagde den forskel i bremse assistenten

Større bremser gør også man har nemmere ved at dosere effekten og man undgår at de fader og dermed mister bremse kraft.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf UlrikK » tors 12. mar 2009 11:40

Claus er brake assist ikke et rent elektronisk system, der automatisk tyrer bremserne helt i bund, hvis bilen mener man vil lave en katastrofe opbremsning? Det er jo også helt fint når uheldet er ude, men er nok næppe så aktuelt på bane.

Viggoman rigtig interessante links, specielt RSX artiklen.

Udfra artiklen, og som Viggoman tidligere nævnte, er det dækkene der har allermest at sige når man skal bremse. En NA er født med 185/60R14, og dens bremser er / var sikkert mere end rigeligt til det. Men som Altid6 siger er det efterhånden 20 år siden, og jeg tror at sportsdækkene nu til dags står en del bedre fast end dengang. Hvis man f.eks. smed Flyin'Miata's \"Spec Miata plus\" pakke på bilen (205/15R15 Hoosier R3S04), ville bremserne måske pludselig blive det svage led?
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Indlægaf Viggoman » tors 12. mar 2009 11:58

Claus: jeg bøjer mig for dit argument om at større skiver giver hurtigere bid 8) Er faldet over denne artikel: http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/brakes/big_brakes/Big_Brakes.htm

( hold kæft hvor bliver vi kloge.... :D )

Bemærkede i øvrigt at Tanner i sin Performance Projects omkring opgradering af bremser ikke nævner kortere bremselængder, men bedre varmehåndtering og mindre fading som det væsentligste ved at opgradere bremserne. Og FM's big brake kit slår også på vægtreduceringen som et performance gain.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 12. mar 2009 12:22

Før \"vi\" falder i svime:
Læg lige mærke til, hvad der også står i Viggomanns henvisning:

All this sounds great - we should all rush out and buy bigger brakes for our car immediately! HOWEVER, there are plenty of opportunities to get things very wrong and actually make the brake performance rather worse than the apparently puny brakes fitted to your car as standard.

Fading er vel først og fremmest et spørgsmål om klodserne.

Fsv. angår vægt/vægtforøgelse er mine tidligere beregninger ikke rigtige.
Vægtforøgelsen kommer vel kun fra selve skiven. Ikke fra midterpartiet.

Så en (lidt) løselig beregning med baggrund i en stock bagskive 230 og 280 skive giver en vægtforøgelse på kun 72 gram!! (jern vægtfylde 7 gr.)
RETTELSE: De 72 gr. skal rettes til 1403.!!!!
Senest rettet af hasse fre 13. mar 2009 11:50, rettet i alt 2 gange.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » tors 12. mar 2009 12:32

Hasse : Skiven er lettere og calibre er absolut lettere på de dyre store bremse kits.

Fading skyldes mere bremseskiven end klodserne naturligvis hvor gode er de til at aflede varmen væk - samtidig har skiven en rigtig stor indflydelse om gasdampene som opstår i friktionen mellem belægning og skive om de kan komme væk eller om de ligger som en \"hinde\" og gør bremserne svampede i pedalen.

Ulrik, jo det giver kortere bremselængde fra det øjeblik du passerer dit bremse punkt til bilen står stille, der vil Bremse assistent hjælpe aktivt til, så bremselængden bliver kortere, ganske enkelt fordi man ikke træder hårdt nok...netop samme argument brugte man dengang ABS kom frem, modstanderne sagde at man kunne bremse mere effektivt uden ABS, men igen sammenligner man med en rigtig dygtig proff racerkører, ja så kan han sikkert slå både ABS og bremse assistent.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron