Kan kun give Viggoman ret, ligesom de artikler der bliver linket til. Jeg argumentere heller ikke for at større er bedre, jeg argumentere for at standard MX-5 bremser fra en NA ikke er det bedste bremsesystem man kan få, når man vil køre på bane.
Kan sagtens sætte mig ind i Hasse´s fysik teorier, men jeg tror nu bare mere på fabrikanternes praksis. Nægter at tro på at mærker som Brembo, AP, Tarox, Wilwood osv. bare smider bremse kits på markede, specifikt til bil mærker og modeller, bare for deres bling bling værdi. Er helt sikker på at deres kit er gennem testet på den model de har lavet sættet til og er sikker på at de også har testet at det er bedre end standard. Men måske er jeg bare naiv.
Jeg er langt fra bremse ingeniør, så skal ikke kunne sige præcist hvad det er der gør at en 4-stempel kaliber med en 300 mm skive kan standse samme bil bedre end et 1-stemple kaliber med en 235 mm skive kan, hvis det er tilfældet. Der er langt klogere hoveder end mig, på det område, der har testet og udtænkt hvad der er optimalt
.
Men som det er nævnt, så er der mange faktore, som udgør den korteste og mest kontroleret nedbremsning. Faktore som skiver, deres vægt, deres størrelse, klodser, bremsevæske, kaliber, undervogn, bremse fordeling, bilens vægt fordeling, dæk og ikke mindst talent bagved rattet
.
Hvis man læser reviews på Miata.net, så er de fleste da også rimelig overbevist om at deres Big brake kit fra Good-win racing, bremser bedre end standard.
Jeg skal nok komme med min vurdering, når jeg har sat andre bremser på, om der er en forskel og hvor stor den er
.