Bremse kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Bremse kit

Indlægaf altid6 » tirs 10. mar 2009 09:22

Rart med lidt penge tilbage i skat, så de må jo hellere hurtigt invisteres i noget udstyr til bilen. Der skal større og bedre bremser på. Er der nogen som ved hvad der er blevet af mærket winnerpower og hvor det kan købes??? Ellers er der Good-Win Racing, men hælder mest til Hi-Spec kittet som kan købes igennem Performance5.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tirs 10. mar 2009 11:53

Hvad er der i vejen med de bremser, du har?

Bedre. Hvordan?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 10. mar 2009 13:12

Min ene kaliber foran er færdig, så der skal jeg have en ny. Også hvis man kunne få lidt kortere bremselængde på banen + at når turboen kommer på, skal der måske også lidt mere bremsekraft til at tøjle de ekstra motorkrafter, samt den formodet højere hastighed og højere belastning på banen. Så nu er der en gylden mulighed for at få skiftet de forreste kaliber. Min bil er klodset op og hele undervognen er skilt ad (lægger nogle billeder ind på et tidspunkt). Så har kigget lidt på nettet. Brembo og Tarox kits er godt nok dyre, så dem går jeg uden om. Tror at det bliver Hi-spec, med 4-stemple caliber, EBC klodser og skiver i en 285 mm eller 300 mm. Sådanne et kit til foran koster en 6 kilo, hvor Brembo og Tarox koster 12-13 kilo.
På et tidspunkt kunne man købe kits til MX-5 fra Winnerpower, men ved ikke rigtig hvem der forhandler dem, for autobremsen sælger ikke det mærke længere.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Danny » tirs 10. mar 2009 15:25

Jeg tror det er gået nedenom og hjem. I hvert fald eksisterer winnerpower.dk ikke mere og mærket føres heller ikke længere hos Autobremsen, som du også siger.

Der er ellers en del forskellige systemer derude nu til dags, såsom K-sport, Brembo, D2, Tarox osv. Selv tror jeg valget falder på Wilwood, når den tid kommer. Jeg har ikke selv hørt om Hi-spec før.

Jeg synes ikke 12000 er så galt igen, når man får kalibre, klodser og skiver til forakslen samt klodser og skiver til bagaklsen. Det kostede Winnerpower kittet også, det mindste af dem. Faktisk troede jeg Brembo kostede 18000 kr.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf altid6 » tirs 10. mar 2009 15:46

Ja willwood koster 12000 for bremse kit til både foran og bagved, men Brembo, AP eller Tarox koster 12000 for et kit kun til foran. Passer nok meget godt at det koster 18-20000 for et kit til alle 4 hjørner.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf jepperimmen » tirs 10. mar 2009 19:45

Jeg var med til en test for det hedengangne \"Nyt om Biler\" for nogle år siden, hvor bremseeffekten blev målt med montering af brembo'er på en Peugeot 206.

Udskiftning af de foreste bremser gjorde en kæmpe forskel hvorimod (i tillæg) udskiftning af de begerste kun udgjorde en minimal forskel.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » tirs 10. mar 2009 20:47

Forskel. Hvordan?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 10. mar 2009 21:22

Her er basis for en interessant diskussion. Er det altid bare bedre at smide større og kraftigere bremser på slæden?

Læs f.eks. disse artikeler: http://www.sportcompactcarweb.com/roadtests/0710_sccp_project_acura_rsx_type_s_brake_test/index.html

http://www.zeckhausen.com/Testing_Brakes.htm

Front/rear brake bias er humlen i optimale bremser 8)
Senest rettet af Viggoman ons 11. mar 2009 00:16, rettet i alt 1 gang.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Danny » ons 11. mar 2009 00:03

Uden at have læst dit link Viggoman, vil jeg da gætte på at større ikke er lig med bedre nødvendigvis.

Stort set alle aftermarket kalibre og skiver er lettere end de originale, i hvert fald i disse kits vi omtaler her. Men jeg vil mene det her handler om behov, for hvis man fuldt kan dække sit behov med en 4-stemplet kaliber og omkring de 280 mm skiver, så vil alt større vel bare være unødvendig uaffjedret vægt, hvis potentiale man aldrig udnytter?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Viggoman » ons 11. mar 2009 00:32

Danny, du har ret mht. at større skiver er lig med højere uaffjedret vægt og dermed af det onde. Men der er en udbredt antagelse om at større bremser i sig selv giver bedre bremseegenskaber. At man ved at købe et big brake kit og smide det på forhjulene får langt bedre bremseegenskaber.

Så simpelt er det ikke iflg.artiklerne, det er balancen mellem for- og baghjulsbremser kombineret med dækkene der afgør hvor godt bilen bremser.

MX5'erens grundliggende designfilosofi er netop at \"bigger is not better\" snarer \"less is more\". Større bremser er, som større fælge og dæk, ikke en universalløsning og standardbremserne er som resten af bilen temmelig godt designet. Et sæt brugte NB sportsbremser kan sikkert pushes for langt mindre end de 12-15.000 et komplet big brake kit løber op i, og sikkert give et bedre resultat. De min. 10.000 man får til overs kan så bruges på ting der giver langt mere bang for the buck. Jeg ville bruge dem på et avanceret kørekursus.
:)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » ons 11. mar 2009 00:54

Vi/jeg har været inde på det med størrelsen et eller andet sted.
Kan umiddelbart \"bare\" huske, at jeg var (er) af den opfattelse, at man ikke får større bremsekraft/-evne ved at komme større bremser på.

Der skal - groft sagt - bruges samme bremsekraft til at standse 1.100 kg uanset om motoren har 117 eller 280 hk.

Men det kan da godt være, at der skal trædes lidt mere gelinde med større bremser.

Fsv bias mx5 se:

http://flyinmiata.com/tech/stock_bpv.php

og evt.

http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... r=14-76250


Jeg har den der adjustable fra Fly'in monteret men har ærlig talt ikke eksperimenteret med den.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jepperimmen » ons 11. mar 2009 08:37

hasse skrev:Forskel. Hvordan?


Bremselængde
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » ons 11. mar 2009 09:01

Spørgsmålet er vel så, om det samme vil gøre sig gældende på en STOCK MX'er.

Men vi kan jo nok ikke komme bort fra, at adskillige af opgraderingskittene ER lækre. Så det er nok mere et spørgsmål om smag og behag end bremseevne.

Den vil langt hen ad vejen afhænge af en masse - andre - ting (fjedre, dæmpere osv. osv.)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 11. mar 2009 09:12

Hasse ja selvfølgelig skal der bruges samme bremsekraft for at sænke farten for 1100 kg hvis man køre 100 km/t, ligemeget om man så har 600 HK. Det har jo intet med HK at gøre, også alligevel. For når man køre på bane, må man formode at 280 Hk kontra 117 HK, vil acc. de 1100 kg væsentlig hurtigere og derved også opnå en større hastighed inden nedbremsningen begynder. Hvis jeg starter min nedbremsning 100 meter før min indstyrring i en bil med 117 Hk og det kan sænke mig til den rigtige indstyrringshastighed. Så tvivler jeg på at jeg med 280 Hk og måske 10-15 kilometer i timen mere, stadig kan bremse 100 meter før min indstyrring og ramme den rigtige indstyrringshastighed. Derfor er jeg af den overbevisning at 4-stemple kaliber, samt større skiver og bedre klodser, vil gøre at jeg stadig kan starte min indbremsning 100 meter før min indstyrring, selv med forøget hastighed, uden at ende i et sandfang. Hvis jeg så kun har 117 HK, men med større bremser kan starte min nedbremsning 75 meter før indstyrring, så har det stadig hjulpet. Det er jo nok ikke for sjov at biler med væsentlig mere motorkraft end vores også naturligt har større bremser.

Og nej \"Bigger is not always better\" og jeg skal jo heller ikke have 500 mm skiver på med 12 stemple kaliber. Men engang imellem synes jeg at det er lidt sjovt på dette forum, at den standard MX-5 simpelthen bliver fremhævet som en gude bil, som ingeniørerne har lavet til det perfekte og der simpelthen ikke er brug for nogle opgraderinger på nogen punkter. Motor er perfekt, køreegenskaber er perfekt, bremser er perfekt, for det står i Mazda performance bøgerne at en MX-5 er optimeret på alle punkter. Ja det er sgu en god bil, men der er altså altid mulighed for forbedringer, så lad være med at fortæl mig at standard bremserne er lige så gode som alle andre bremser, hvis man har forøget motorkraft og køre på grænsen. Tror at der er lavet lidt bedre bremser til sports- og banekørsel, siden 1993 hvor min er fra, end de standard bremser der er på. Jeg havde da ikke lyst til at sidde i en Opel speedster turbo, Lotus Elise eller Exitge, udstyret med standard MX-5 bremser.

Nu snakker jeg til banekørsel. At købe et big brake kit til bilen og kun bruger den til søndagsture, er efter min mening overkill og kun for bling bling værdien, for der er standard bremser udemærket.

Ja vægten er også afgørende, det ved jeg godt. Men ved i hvad vægt forskellen er på standard 235 mm skiver og standard kaliber, kontra 280 mm skiver med letvægt kaliber???? Tvivler på at det er det til det onde og om det overhoved vil kunne mærkes på bilens køreegenskaber.

Brake bias har en stor rolle i en perfekt nedbremsning, især for at modvirke over- og understyrring i selve nedbremsning alt efter om man har forhjuls- eller baghjulstræk. Denne over- eller understyrring kommer efter, hvilket hjulsæt der vil blokkere først, under max. nedbremsning. Her skulle det gerne forhjulene som gør det, ellers er det goodbye til bagenden. En rimelig god bremse balance er 60:40, så burde man have en god kontrol over bilen ved kraftig nedbremsning. Der er selvfølgelig forskel fra bil til bil. En bremsetryks regulator er nok ikke noget dårligt køb, hvis man tit køre sin bil på grænsen.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 11. mar 2009 11:10

\"Tog\" bare HK med for en form for sammenligning (ville ikke begynde med NM ...endnu en gang).

Dine bemærkninger under \"Men engang imellem ....\" i 2. afsnit gider jeg ikke kommentere.
Bortset fra: Jeg synes, at de er malplaceret.

Læg mærke til, at jeg skrev \"- groft sagt-\" ang. bremsekraften.

Den store skive vil veje små 20% mere end den lille.
(Og vægtforøgelsen har jeg heller ikke med i mine tanker/kommentarer).

Selvfølgelig (forhåbentlig) er der kvalitetsforskel på bremsekittene.

Vi holder \"bedre klodser og skiver\" udenfor.
Og holder os kun til størrelsen dvs. diameter.

HVIS vi er enige om, at der bremses maximalt lige før hjulet blokere, vil jeg gerne \"høre\", hvorfor du mener, at dette punkt flyttes med større bremser/skiver.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron