hgp-turbo.de - Tüv og andet djævelskab

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

hgp-turbo.de - Tüv og andet djævelskab

Indlægaf Lurendrejer » ons 25. feb 2009 19:19

Jeg har mange gange overvejet HGP-turbo.de's tilbud med montering og Tüv. Og til sommer ligger finanserne faktisk klar.

Jeg har været omkring skat, synshaller osv. og er faktisk mere eller mindre kommet frem til at: (surprise surprise) Det ikke kan lade sig gøre....

En tüv godkendelse på dette \"job\" vil oftest omfatte forurening, støj, etc. Men ikke bilens køreegenskaber, hvilket også kræves i de synshaller jeg har været omkring. En lille bekendt synsmand ville dog godt læse godkendelsen igennem for at tjekke om han kunne syne en bil på denne godkendelse.

Er der nogen der besidder en sådan hgp/tüv-godkendelse? Er der nogen der vil gå sammen om at købe et eksemplar? Kunne andre have interesse i sådan djævelskab generelt? Alle input omkring; hgp-turbo, deres produkter, det retsmæssige i .dk+turbo+tüv sagen. er mere end velkommende
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Claus » ons 25. feb 2009 20:21

Håber dette kan hjælpe lidt...

PS: Huske at holde os orientere omkring dine fremskridt.

http://www.jvk-tuning.dk/forside/vr6turbo.htm
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lurendrejer » ons 25. feb 2009 20:24

Jeg har skrevet til jvk tidligere. Jeg skal nok melde ud hvis jeg får positivt svar.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf the chicken » fre 27. feb 2009 10:06

Personligt ville jeg glemme tilladelsen, sørge for at forsikre bilen så hk ikke har betydning og så ellers fabrikere en 90º bøjning der kan sidde istedet for turboen til syn - så tager ombygningen under en time 8)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Lurendrejer » lør 28. feb 2009 21:01

Det er dybt ulovligt og har dermed ingen interesse. Sorry.

Den dag man pløjer en gammel dame ned, og ikke har sit \"syns-rør\" med i baglommen kan man, så vidt jeg har forstået, komme i nogle meget grimme problemer.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf the chicken » man 2. mar 2009 13:05

Nej.

Har undersøgt sagen helt til bunds, og medmindre din bil er forsikret efter hk, så er der ingen problemer der.

Men ja, det er ulovligt, dog kan du ikke få problemer ved et uheld, menmindre det kan bevises at den konstruktive ændring direkte har indflydelse på uheldet, hvilket en turbo ikke har med 50 km/t.

Da mx5 ikke findes med turbo i dk kan du heller ikke risikere problemer med afgiften.



RISIKERER MAN AT FORSIKRINGEN IKKE DÆKKER?

Der går hårrejsende historier om, at bilforsikringen aldrig dækker, hvis man har tunet sin bil \"ulovligt\" (ikke fået synet og godkendt ændringen) og kommer ud for et uheld. Dette er imidlertid ofte ikke tilfældet. Forsikringsselskabet skal nemlig kunne påvise, at årsagen - eller en medvirkende årsag - til dit uheld har været den ikke godkendte ombygning, og at ombygningen med hensyn til TEKNISK EGNETHED ikke ville kunne godkendes.

Hvis du ikke overholder din vigepligt eller lignende, og der sker et uheld i den forbindelse, kan forsikringsselskabet naturligvis ikke nægte at betale med henvisning til den ikke godkendte ombygning af bilen.

Hvis du derimod ryger af vejen i et ene-uheld, kan man godt forestille sig, at forsikringen vil prøve at nægte at betale. Du kan risikere at skulle hive forsikringsselskabet i retten for at få udbetalt din erstatning, og i den forbindelse vil du skulle overbevise dommeren om, at din ombygning ikke har nogen betydning for uheldet, eller at ombygningen i hvert fald med hensyn til TEKNISK EGNETHED ville kunne godkendes ved et syn (om den også ville kunne godkendes med hensyn til den oftest større hurdle vedrørende bevis for luftforurening er i denne forbindelse uinteressant).

Forsikringsdækningen falder altså ikke umiddelbart væk, hvis du har lavet en ikke-godkendt ombygning/tuning, men der er en vis risiko.

Situationen er imidlertid bedre i Danmark end i mange andre lande. I f.eks. England og Tyskland, kan forsikringen nægte at betale i ethvert tilfælde, hvis du ikke har fået godkendt ændringerne og underrettet dem om dette.

I det hele taget kan man selvfølgelig ikke forvente at få erstatning for værdien af de ændrede ting på bilen, som man ikke har oplyst forsikringsselskabet om (f.eks. i tilfælde af tyveri). Derfor er der en anden god grund til, at man bør få synet og godkendt ændringerne på sin bil.


Kilden: told og skat
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Lurendrejer » man 2. mar 2009 13:21

Det var dog en yderst brugbar omgang info :twisted:

Det ville koste mig 1500 dask ekstra om året at få forsikret bilen med 250 heste. Så jeg kan vel egentlig bare købe \"plus pakken\" og købe et Flyin-miata kit til halvdelen af prisen.

Der ville dog være noget i at have en godkendt turbo mx5'er - Også fordi det måske kunne hjælpe andre i fremtiden. :?
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf the chicken » man 2. mar 2009 13:30

Det ville jeg helt sikkert også helst have - men med de priser på forureningsattester osv. så er det bare ikke så sjovt...

Jeg undersøgte netop alt for at sikre mig at der ikke kom nogle grimme overraskelser :)

Kan i øvrigt oplyse dig om at turboen giver bedre økonomi, jeg kører nu mellem 13,5-14,5 selvom jeg kører friskt, hvilket er ca 1 km/l mere end før, hvis jeg kørte på samme måde 8)

Som sådan er den ikke blevet billigere at køre i, tilgengæld kan man give mere gas uden det koster ekstra, umiddelbart kører den længere ved 100 km/t end ved 80...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Lurendrejer » man 2. mar 2009 16:51

Det lyder da rart, jeg tror ikke jeg har ligget meget over 10-11 km/l på noget tidspunkt. ( NB1.8 )
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » man 2. mar 2009 18:36

Chicken skriver:
\"Da mx5 ikke findes med turbo i dk kan du heller ikke risikere problemer med afgiften.\"

Det må vist blot - indtil videre - blive stående for hans egen regning.

NÃ¥ men \"det er jo bare penge\".

Indtil videre er jeg overbevist om, at den eneste måde er at AFMONTERE turboen/ eller lgn. før det periodiske syn.

Det er ikke nok bare at frakoble den på en eller anden måde, så den ikke virker.

Som udgangspunkt er \"ulovligt monteret udstyr\" også ulovligt, selv om det ikke virker.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » tirs 3. mar 2009 09:16

Hasse>>>

Hvis du læser det hele igennem på fstyr.dk så kan du se at du kun kan komme til at betale afgift af en ombygning, hvis det er en model der findes i importørens program.

Dvs. bygger du en bmw 318 om til 325 så koster det - men hvis du smider en wankel motor i den istedet, ja så er det bare en ulovlig konstruktiv ændring da der ikke findes en bmw 3-serie med wankel.

Og for at gøre det mere snørklet må du gerne ligge en 325 motor i en 320 da det ikke overstiger 20% effekt - MEN hvis du samtidigt tager dobbelt udstødningen og det andet udstyr som er kendetegnende for en 325, så skal der betales afgift da bilens identitet ændres. (vi snakker e30)

Hvordan ville du beregne afgift af en ikke-eksisterende model?

Hvis du har nogle kilder vil jeg meget gerne se dem, da jeg har brugt temmelig meget tid på at sætte mig ind i det her og er træt af alle de gætterier, teorier og vandrehistorier der fiser rundt... :wink:

Indtil videre er jeg overbevist om, at den eneste måde er at AFMONTERE turboen/ eller lgn. før det periodiske syn.


Turboen er jo netop også afmonteret hvis du udskifter den med en 90º bøjning? Det giver et sært udseende udstødningssystem, men det er ikke ulovligt...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » tirs 3. mar 2009 09:58

Ja guderne skal vide, at vi her på foraet har diskuteret/debateret det næsten i en uendelighed.

Så hvis nogen vil, så send en ansøgning/forespørgsel til de rette myndigheder.

Det kan ikke være så svært:

\"Jeg agter, at......... De bedes meddele mig Deres godkendelse \"

(Om ikke andet, så har \"man\" da åbnet sagen).


At jeg ikke selv gør det, er det udelukkende fordi, jeg ikke vil have mit navn liggende i en eller anden base hos en eller flere myndigheder.
Vedrørende DETTE emne!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » ons 22. apr 2009 06:59

update:
Jeg har nu tre gange, med lidt over en uges mellemrum forsøgt at kontakte jvk-tuning via mail. Og det har tilsyneladende ikke interesse at montere turbo på en MX5. Jeg har ihvertfald intet svar modtaget.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron