Topfart og gearkasse

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Topfart og gearkasse

Indlægaf altid6 » tirs 27. jan 2009 08:38

Nu går min MX-5 cirka 200 km/t (målt på gps) ved 7000 omd. i 5 gear. Man skal selvfølgelig køre alle gear godt ud, for at nå derop, inden 4 dage. MEn når man så når derop, så er der ikke langt til fuel cut og derved slut med at kunne køre hurtigere. At sætte en anden gearkasse på nu, med en højere gearing vil nok ikke hjælpe meget. Motorkraften er for svag til at skubbe den et stykke forbi 200 km/t og acc. vil blive dårligere pga. den højere gearing. Men nu tænker jeg på, hvis man har turbo eller kompressor, så har man jo den ekstra motorkraft til at trække en højere gearing. Men hvilken mulighed har man for at få en højere gearing? skal man have fat i en kasse fra en 1.8, eller måske en RX-7???

Nu ikke nogen morale om \"jamen du må alligevel ikke køre så stærkt\" eller \"de danske baner er alligevel for små til at køre så stærkt\". Det er et rent teknisk spørgsmål :wink: , hvad der kan lade sig gøre på en MX-5.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tirs 27. jan 2009 08:56

Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 27. jan 2009 09:31

hasse skrev:http://danske-dyr.dk/artikel.php?sound=13076&id=22478


Yes yes Hasse forstår din humor, men dette er stadig et teknisk spørgsmål, om hvad der kan lade sig gøre, hvis man ønsker en anden gearkasse. Hvis du skal bruge din humor omkring stærekasser, kan du jo bruge den om alle biler. En ny bil idag, med alt over en 1,6 motor kan rende 200 km/t, men det er jo ikke ensbetydende med at man gør det.

Der hvor en forøget tophastighed kunne bruges er på Ringen. Tror at jeg var op på 177 km/t som maks. Men hvis man har 240 istedet for 140 HK, vil jeg umiddelbart tro at på vise strækninger på Ringen vil man kunne nå over 200 km/t (det var der ihvertfald en hel del der gjorde, da de susede forbi).
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf motorbøllen » tirs 27. jan 2009 09:51

Jeg vil sige at det nok er gearingen af dit bagtøj der afgør hvor stort dit smil går hen og bliver, og sætter du turbo på, så får den ikke nær så svært ved at komme deropad, faktisk bliver det nemt med den forøgelse, du har for øje.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: fre 4. jul 2008 21:21
Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf hasse » tirs 27. jan 2009 10:54

Nu ved jeg ikke hvad det er for en Ring, du tænker på.

Det må vel først og fremmest være accelerationen, det kommer an på.
NÃ¥r vi taler om en Ring.

Er der mange \"Ringe\" (som \"vi\" har adgang til), der har en langside over 1/4 mile?
Og på denne distance har stock MX'eren vist en sluthastighed på 130-140 (?)

Kuksi har udskiftet crystallen i ECU'en, så fuelcuttet kommer senere.
Men det har selvfølgelig ikke meget med gearkasse/gearing af bagtøj at gøre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 27. jan 2009 11:36

Det er Nürburg ring jeg snakker om. Dette er heller ikke fordi at man skal køre 200 på landevej. Men jeg kan jo så spørge på en anden måde.

Hvis man teoretisk vil forøge topfarten på sin MX-5, hvor skal man så sætte ind? Udover selvfølgelig at der skal nogle flere HK til.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tirs 27. jan 2009 12:03

Bud på vej ud ad døren:
1.
Crystallen. Kommer fuelcuttet først ved f.eks. små 8000 (og motoren kan jo efter de kloge tage det), gi'r det +10%. Og det er jo i alle gear.

2.
Spidshjulet i bagtøjet. Også effekt i alle gear.

(Altid6: Du er sgu' li' så tosset som jeg er).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf AS DK » tirs 27. jan 2009 14:00

Hasse, går ud fra at du forudsætter at motoren så er tunet eller er trykladet. Ved at se på hk- og momentkurver kan man se at de falder drastisk allerede før loftet for omdrejninger nås.
Og så kan man ikke udnytte den højere gearing.

Man kan se det når en slapssvans som mig svinger over på den høje klinge på racercyklen : ingen moment og nul fremdrift
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Claus » tirs 27. jan 2009 21:53

En NB som min har 6 gear close ratio gearkasse men om LSD bagtøjet har en anden udveksling ved jeg ikke...men husker at den som standard sagtens kunne gå 210 i sjette.

Mener at huske den går 2000rpm når hastigheden er 80km/t skal nok checke det præcist ved lejlighed.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 28. jan 2009 00:40

Diffet Iht. guruen Tanner:
1990-93 4.3-1
1994-97 4.1-1
1999-03 4.3-1 5 gears
\" \" 3.91-1 !!! 6 gears (Claus')

Hvad gearingen er i Mazda Speeds LSD (det jeg har) er, må jeg med skam \"sige\": Jeg ved det ikke (før onsdag). Men mon ikke den er 4.3-1?

Så os med de/den gamle model skal nok prøve at få fat i et bagtøj fra en 6 gears udgave, hvis vort bagtøj skal udskiftes. Det jo give omkring +11%

AS DK:
Du er inde på det rigtige. Kigger jeg på mine kurver (spc. NM kurven) skal jeg skifte fra 1. til 2. ved 7000. De øvrige gear skal jeg skifte ved 6500.

Kombineres sådan et bagtøj med en crystal begynder det at ligne noget.
Ved hjælp af crystallen strækkes kurverne.
Et eksempel fra mine kurver og streger. 4. til 5. gear:
4. gear Fuelcut ved 8000 rpm ca 190 km/t
så kommer den på ca. 6500 rpm i 5. gear, hvor så fuelcuttet kommer ved ca 235 km/t.

Hvor lang tid - om nogensinde - det ta'r, er så et andet spørgsmål.
Én må bare håbe, at der er plads nok til at nedbremse. Medmindre man foretrækker at ta' det kommende sving med den fart.

Som skrevet. Det er mine kurver og streger. Og der er ikke taget højde for 6. gears diffet.

Forbehold for fejl i kurver/streger og udregningerne!! Kort sagt for alt.

Jeg mener, der for et par dage siden(?) var et link her på sitet, hvor bl.a. luftmodstanden for en chevrolet var udregnet. Det er kæmpestørrelser.
SÃ¥ Altid6. Hvis the dreams shall come true, ska' vi ha' en turbo med.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 28. jan 2009 10:14

Denne tråd hedder \"Topfart og gearkasse\".
Vil lige holde mig til topfart.
Tager men udgangspunktet i Garrets tal for dækomkreds osv ( p. 31) og regner på dækket 195/50-15, kommer jeg frem til en max-fart i 5. gear på 216 km/t ved fuelcut- 7200 rpm.

Men så er der lige det med luftmodstand osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 29. jan 2009 19:14

Hvor Fanden er det der indlæg med udregning af luftmodstand eller rettere henvisning til et link.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » fre 30. jan 2009 14:57

Tror sgu at jeg har fået købt mig en turbo, skal ihvertfald hente den på søndag. Det er en garret, med intercooler, manifold og en masse rør. Der mangler nok et par små ting, før den kommer til at spille (motorstyring, trykmåler, bov osv.), men det er et udgangspunkt for mere power i bilen. Fint lille renoverings projekt jeg kan gå og hygge med :)
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » fre 30. jan 2009 15:07

Altid6 skriver:
\"...Tror sgu at jeg har fået købt mig en turbo...\"

Mit råd: Kontakt hjerneforskeren.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » fre 30. jan 2009 15:12

Ja hvis du kan skaffe hendes nummer, så skal jeg nok gøre det Hasse. Hun kan sikkert også sætte en turbo i bilen.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron