Lettet svinghjeul ved at afdreje det org.

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » ons 28. jan 2009 00:41

Ja det giver jo også god mening, da dette jo også er \"masse\" der skal op og ned i omdrejninger. Men er det virkelig noget man skal/tør begynde på at lave svagere? Kan godt regne ud at den største belastning er når stemplet trykkes ned \"i 3.takt\", men alligevel.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » tirs 28. jul 2009 09:42

Samler lige denne tråd op igen.

Er der rent faktisk nogle af jer der har fået afdrejet det originale svinghjul?

Jeg har mulighed for at få afdrejet og afbalanceret mit ved en kollega.

Projektet er blevet interessant hvis jeg alligevel \"er derinde\" i forbindelse med et koblingsskift. Jeg er udemærket klar over at svinghjulet ikke bliver ligeså let som et nyt der er produceret let, men prisen er så også en HELT anden!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tirs 28. jul 2009 11:09

@And
Er det fordi han har en drejebænk, eller har han også erfaring med at dreje svinghjul af?
Det jeg mener, er han klar over hvor og hvor meget man kan tage af.
Har læst flere steder, at 9 lbs. er en passende lav vægt til MX som også er en gadebil. Det er jo omkring ½ vægt af det orginale, og så langt kommer vi jo ikke ned ved afdrejning. Men bare et stykke af vejen, ville jo være dejligt.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » tirs 28. jul 2009 11:26

Kuksi skrev:@And
Er det fordi han har en drejebænk, eller har han også erfaring med at dreje svinghjul af?
Det jeg mener, er han klar over hvor og hvor meget man kan tage af.
Har læst flere steder, at 9 lbs. er en passende lav vægt til MX som også er en gadebil. Det er jo omkring ½ vægt af det orginale, og så langt kommer vi jo ikke ned ved afdrejning. Men bare et stykke af vejen, ville jo være dejligt.

En drejebænk har jeg også selv adgang til, men jeg skal dælme ikke til at lege spån'abe med mit svinghjul!

Manden arbejder på et værksted ved et landsdækkende reservedelsfirma. Til hverdag drejer han skiver og tromler af - plansliber, samt trykprøver topstykker og lige netop afbalancerer svinghjul og lign... Han har bl.a. afbalanceret kardanaksel for en af topkørerne i DTC.

Umiddelbart stoler jeg på at han har ganske godt styr på tingene som han laver.

Skulle jeg ønske en overhaling af topstykket står han også på spring der :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tirs 28. jul 2009 18:21

Var jo bare lidt tændt på om han mon kunne lave to til \"venne pris\", når han nu skulle igang. Jeg har tilfældigvis et ekstra liggende. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Silent » ons 29. jul 2009 14:45

Som amatør, der med nød og næppe kan finde ud af at fylde sprinklervæske på, må man undre sig over, hvad andre MX5 fans dog kaster sig ud i. -Afdrejning af svinghjul og lejeoverfald ?? Er Mazdas ingeniører virkelig så åndssvage, at de trods helhjertede bestræbelser på at gøre vores øse så let som muligt gør sig skyldige i grov overdimensionering af godset i motorens bevægelige dele ?
Silent/NC 2,0 -2006
Silent
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 13. dec 2006 19:32
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf Viggoman » ons 29. jul 2009 21:30

JA :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » ons 29. jul 2009 22:24

Enig med Viggoman. Bilen er jo serieproduceret, så der er alle mulige ting der er taget højde for. Alternativet var at de var individuelt tilpasset, afvejet og afbalanceret alle mulige steder. Med hensyn til svinghjulet, så er det jo lavet så Hr. & Fru Danmark også kan sætte igang, uden bilen hopper og går istå. Det samme gælder jo omkring undervognen, hvor vi er nogle der gerne mister noget komfort, til gavn for at få en endnu mere direkte føling med havd der sker ude ved hvert hjul. :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » lør 1. aug 2009 11:37

Ang. Kængurueffekt ved let svinghjul.

Stillede for en uges tid siden på tændingen (til 22).
Lidt kompliceret fordi jeg har takthjul og CAI.
NÃ¥ det gik med nulstilling af takthjulene og hjemmefabrikeret anordning ref. krankhjulets \"nulpunkt\"...TDC'eret.

Det var helt åbenbart, at der var kængurueffekt både ved tomgang og start af dytten, fordi jeg har et let - meget let - koblingssvinghjul.

Hoppene - efter jeg påny havde justeret takthjulene - blev elimineret ved, at jeg efter stilling/justering af tændingen - ved ca. 850 rpm - påny forbandt TEN og GR i stikket og hævede rpm til ca. 1100 ved hjælp af tomgangsskruen.
Så er man ihvertfald fri for alle de hop/bevægelser , når den går i tomgang.
Og de kan ikke være sunde for motoren..i tomgang.

Egentlig ganske interessant, at det OGSÅ hjalp, når jeg satte vognen igang.
Men det var nok fordi, jeg havde vænnet mig til en anden rpm ved igangsætning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 1. aug 2009 12:13

Fly'in skriver bl.a. under deres produkt Happy Meal 08-36005:

\"...We recommend bypassing the starter interlock on your clutch when installing a stronger pressure plate. This allows you to start the car in neutral without putting your foot on the clutch and your thrust bearing will appreciate it!

Umiddelbart synes jeg ikke, at det virker særlig betryggende, at de fremhæver dette. Det burde da ikke være nødvendigt..at fremhæve.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Silent » søn 2. aug 2009 19:32

Vist ret enig med Hasse her.. \"Thrust bearing\" .. er vel det, vi almindelige bonderøve kalder udrykkerlejet? - Plejer det ikke at være ret upåvirket af den ubetydelige belastning, lejet udsættes for, når man træder koblingen ud under start af motoren?.. Et tilbagevendende spørgsmål i alverdens motorbrevkasser er, om man bør holde for rødt lys med vognen i gear og udtrådt kobling, eller om det er sundere for drivlinien, incl. udrykkerlejet - at sætte vognen i frigear og slippe koblingen. Så vidt jeg husker, har svaret lige siden Harry Motors tid været, at det er bedøvende ligegyldigt...
Silent/NC 2,0 -2006
Silent
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 13. dec 2006 19:32
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf And » ons 10. feb 2010 21:00

Samler lige denne tråd op igen.

Med et snarligt skift af kobling på vej forventer jeg at svinghjulet \"hopper\" af motoren når vi nu er derinde. Min makker er med på at udføre en let afdrejning af godset og samtidigt - nærmest mest vigtigt - så bliver svinghjulet afbalanceret.

Jeg glæder mig til at afprøve resultatet og i øvrigt så var det bestemt ikke umuligt for ham at ordne flere.

Skulle topstykket \"falde af\" ved senere lejlighed så er der vist også en portning på vej 8)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tors 11. feb 2010 00:56

Ã…hhhh And, du lokker! :lol:
Har jo både ekstra svinghjul og topstykke liggende. Tænk om det lige fik sådan en tur. Lettet og afbalanceret svinghjul (ville kræve ny kobling, når man nu var derinde) og 3 angel cut af ventiler samt en portning.
Og så lige dagen efter jeg sendte Phil (P5) en liste så lang, og venter på en samlet pris. Som sikkert bliver 5 af de lange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » tors 11. feb 2010 07:24

Kuksi skrev:Ã…hhhh And, du lokker! :lol:

Hæhæ - jeg tænkte nok du ville give lyd fra dig :wink:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf the chicken » tors 11. feb 2010 09:50

Claus skrev:
Hurtigtgående motorer smiler - omdrejninges glad kan man ikke ligefrem kalde motoren, slet ikke sammenlignet med omdrejnings glade motorer fra f.eks. Honda.


Det er det eneste ærgelige punkt ved en mx5, motoren... - den har en motorkarektestik som hører hjemme i en 323 til gamle mennesker... :(

Så der kunne de lære noget af honda (eller alfa) - ærgeligt i sådan en bil, mazda tvinger os jo nærmest til at lave noget ved dem 8)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron