Lettet svinghjeul ved at afdreje det org.

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Lettet svinghjeul ved at afdreje det org.

Indlægaf Kuksi » søn 25. jan 2009 22:48

Er der nogen der har erfaring med at afdreje / få afdrejet et org svinghjul? Jeg har fået et org. svinghjul i \"overskud\" så det kunne jo være en billig måde at få et lettet svinghjul i.
Nogen der kan henvise til en der kan gøre dette, med efterfølgende afbalancering.
Har læst lidt om det her http://www.legebarnet.dk/projekter/lettet_svinghjul/lettet_svinghjul.htm
Kom gerne med input.

PS. Nogen vil sikkert være af den mening jeg har gang i nok projekter, men derfor tænker jeg alligevel på dette. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ken » man 26. jan 2009 01:36

Det kunne faktisk være rigtigt spændende.

Fik engang taget en lille luns af et svinghjul til en Sonny, men værkstedet havde mange bange anelser om hvorvidt det kunne holde. Jeg synes ikke det gav noget mærkbart dengang.

Jeg har hørt at det skulle give en smule uballance i tomgang, men at motoren får en anderledes karakteristik.

Jeg vil tro at det er noget der positivt kan mærkes på vores små hurtigtgående motorer. Den vil være hurtigere til at komme op i omdrejninger.


Ken
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Claus » man 26. jan 2009 08:31

Hurtigtgående motorer smiler - omdrejninges glad kan man ikke ligefrem kalde motoren, slet ikke sammenlignet med omdrejnings glade motorer fra f.eks. Honda.

Men jo jeg har erfaring, dog ikke fra MX5, men fra min første bil en Fiat.

Fik drejet en ordentlig luns af bagsiden, husk du må ikke dreje af således at koblingen eller svinghjulet kommer tættere på motoren \"vil give en slattet kobling\" Så jeg fik dun drejet af på indersiden og ikke på trykfladen eller anlægsfladen.
Men som der bliver skrevet på din link så har han fat i noget rigtigt, at det naturligvis vl give mest på ydersiden \"roterende masse\", derfor det er det mere vigtigt at man fokucerer mere på vægten af dækket fremfor fælgens vægt.

Jeg drejede samtidig af mine lejeoverfald 4x180gram pr. stk. \"kan afmonteres nedefra\" og motoren blev fantastisk responsiv, altså øjeblikkelig reaktion når jeg dappede speederen.
Blev den hurtigere..hmmm, svært at sige, men den oplevede at den blev meget mere sportslig i sin opførsel. Jeg oplevede intet problem i tomgang.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf motorbøllen » man 26. jan 2009 15:36

En gammel skrøne siger at du vil hvis det er lettet for meget, tabe dit drejningsmoment, når du racer opad bakke, men jeg er ikke 100% på om det holder.

Jeg har selv haft lettede svinghjul i min gamle 323 fra 1979 og i min boble, og jeg synes ikke at den tabte noget på vej op, men det bedste er hvis du får afbalanceret krumtap og svinghjul sammen, hvis det bliver lettet.

Det koster så også det mere, men hvis du ikke overdriver så er afbalancering af krumtap vist ikke nødvendig.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: fre 4. jul 2008 21:21
Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Claus » man 26. jan 2009 15:52

Moment versus HK, lige noget for Hasse....griner
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » man 26. jan 2009 17:54

GKN Driveline Service, 8381 Tilst.
De laver en afbalancering af krumtap og svinghjul samlet, for 1200,- (sikkert +moms). Men så skal man komme med det \"løst\".
Der er firmaer der tager ud om nødvendigt, og laver det hjemme hos dig medens det hele sidder på bilen. Har ikke fået en pris på dette endnu.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » man 26. jan 2009 19:03

Kuksi skrev:GKN Driveline Service, 8381 Tilst.
De laver en afbalancering af krumtap og svinghjul samlet, for 1200,- (sikkert +moms). Men så skal man komme med det "løst".
Der er firmaer der tager ud om nødvendigt, og laver det hjemme hos dig medens det hele sidder på bilen. Har ikke fået en pris på dette endnu.
Uh.... Det er noget der virker... Mig ha'...!!!

Opskriften på en god MX-5 motor starter nemlig lige præcis her.. Jo mere afbalanceret motoren er, desto hurtigere kan den tage omdrejninger (og flere) ...!

Kræver dog en opdateret motorstyrring for at fungere..!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » man 26. jan 2009 22:08

Hvorfor kræver det ændring af motorstyring ?

Men har man krumtappen ude, så er det bare at komme igang med at få
afdrejet lejeoverfald....jeg har ikke det et originalt på vores model, men der må med garanti være en pæn del man kan tage af....
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » man 26. jan 2009 22:23

Skal man have glæde af de flere omdrejninger skal man selv kunne bestemme hvornår omdrejningsbegrænseren sætter ind. = en anden styrecomputer, f.eks. MSPNP
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » man 26. jan 2009 23:04

Skal man have glæde af de flere omdrejninger skal man selv kunne bestemme hvornår omdrejningsbegrænseren sætter ind. = en anden styrecomputer, f.eks. MSPNP

Eller andet krystal i org ECU.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » man 26. jan 2009 23:18

Eller andet krystal i org ECU.


Jaee, det er så at springe over hvor gærdet er lavest..... :lol: Man skal oveni til at rode med at øge benzintrykket for at undgå at blandingen bliver for mager.

Hvis man alligevel splitter kværnen ad for at kunne få afbalanceret krumtap+ svinghjul har man åbnet Pandoras æske og så kan man ligeså godt tage en MSPNP med i købet 8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » man 26. jan 2009 23:25

Enig viggoman.
Men nu har jeg en skuffe med krystaller, men ingen skuffe med MSPNP'er :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Tore » tirs 27. jan 2009 20:54

@Kuksi: Fik du nogensinde skiftet krystal? Jeg kunne godt tænke mig at høre om dine erfaringer. (Gerne i en anden tråd, da det måske er lidt off-topic :wink: )
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 27. jan 2009 22:54

@Tore
Ja det gjorde jeg. Læs det opdaterede indlæg her. http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?p=10584#10584

Og så er der en der lige skal forklare mig om de der \"afdrejet lejeoverfald\". Er det dem der holder knasterne, eller er det mon dem jeg ville kalde hovedlejer (til krumtappen)?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » ons 28. jan 2009 00:29

Den skål der holder din plejlstang på krumtappen, hedder et lejeoverfald.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron