MSPNP Styring

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

MSPNP Styring

Indlægaf Christian S » man 8. dec 2008 22:33

Hej.

Jeg har kigget en del på en MSPNP motorstyring. Tilsyneladende kan den kun købes via USA?

Er der nogle af jer der har investeret i sådan en?

Er det til at finde ud af selv at justere den ind, ved hjælp af en bredbåndssonde?

Den skal bruges til trykladning... :lol:
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29

Indlægaf Viggoman » man 8. dec 2008 23:13

Min er lige landet fra US of A. MSPNP kan mig bekendt kun købes i USA.

http://www.miataturbo.net/forum/f18/ er et Megasquirt dedikeret forum hvor der er mange guldkorn at hente.

Man skal ubetinget kombinere med en wideband O2 sensor for at kunne tune på egen hånd.

Hvor vidt det er plug and play eller fuck and pray har vi til gode at se. Jeg får først tid til at lege med sagerne en gang slut januar / start februar. ( arh, måske sniger jeg mig til en lille test i Juleferien...)

Fortsættelse følger..... :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » tirs 9. dec 2008 11:15

Vi glæder os til at høre resultattet og hvordan og hvor godt sådanne en megasquirt virker :D . Havde selv overvejet at købe sådanne en fætter, men opgraderinger til MX-5 er gået lidt i stilstand, da jeg prøver at se om jeg kan spare penge sammen til en 1600 challenge bil.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Christian S » tirs 9. dec 2008 17:36

Viggoman:
det vil jeg se frem til at høre mere om. der er jo klip på nettet, hvor de fjerner den originale styring, sætter stik på og derefter starter bilen...
Men det vil jo så vise sig om det er \"bare lige\" at gå til.
Hvad rendte den op i med fragt osv? Går ud fra du også har købt kabel, bredbåndssonde osv???

Mvh Christian
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29

Indlægaf Viggoman » tirs 9. dec 2008 18:24

Jeg var så heldig at en god ven skulle en tur til New York. Jeg bestilte stumperne hos DIY autotune og fik dem til at shippe direkte til hotellet i NY. Super tjekket service. Lige knap 1000 USD inkl. LC-1, A/F gauge og temp-føler
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Danny » tirs 9. dec 2008 20:26

Halløjsa.

Jeg sidder selv med og prøver at gøre mig klog på mit kommende motorprojekt for tiden og er i den forbindelse blevet tilrådet den famøse Megasquirt inde på miata.net.

Her til aften fandt jeg så en dansk forhandler 20 km fra mit hjem, så ja de kan åbenbart fås i DK :P
Nu har jeg ingen forstand på motorstyring, men knap 3300 for en sådan dims, der er justeret til dit behov synes jeg lyder billigt.

De fører endda plejlstænger i titanium, jeg skal altså besinde mig når jeg skal derud :D
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Danny » tirs 9. dec 2008 20:28

Hov, det var 3300 ex moms ved nærmere eftersyn. Stadigvæk billigere end de 15000 for en standart ved Mazda..
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf And » tirs 9. dec 2008 21:28

Jeg har lidt en fornemmelse af at der blandes \"forskellige\" motorstyringer sammen i denne tråd. I en tidligere tråd - http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1414 - diskuteres der jo MS PnP løsningen, som jeg tror er den Viggoman arbejder med. Her skulle det hele jo køre med det samme, men løsningen er jo dyr i forhold til DIY løsningen.

Megasquirt er jo, især hvis man selv bygger det, en svinebillig måde at designe motorstyring med fuld frihed. Det kræver dog noget arbejde at bygge, men jeg har hos en bekendt oplevet det som ganske interessant og absolut med store muligheder. Styringen på hans rallybil er bygget til en pris der er markant lavere end den for MS PnP løsningen. Ulempen er så at det er selvbyg og ikke lige kører perfekt fra starten af.
Er der nogle af jer der vil kaste jer igang med denne model - eller måske er igang?

Jeg er selv ganske lun på MS PnP løsningen, fordi det ser ud til at virke ukompliceret, men stadig giver mulighed for personligt præg. Pt. ved jeg bare ikke om det er værd at udføre sådant et projekt, når man som jeg umiddelbart ikke regner med STORE modifikationer på maskineriet.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Danny » tirs 9. dec 2008 22:45

Det kan godt være jeg har blandet det hele lidt sammen, jeg troede lige et øjeblik at Megasquirt og MSPNP var det samme. Det siger lidt om min forstand på emnet :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf And » tirs 9. dec 2008 23:07

Danny skrev:Det kan godt være jeg har blandet det hele lidt sammen, jeg troede lige et øjeblik at Megasquirt og MSPNP var det samme. Det siger lidt om min forstand på emnet :P

Hæhæ - tror ikke jeg ved meget mere om det end dig! Lidt "nem at læse" info om DIY versionen kan findes her http://www.lbrt.dk/bilen/motor/motorstyring/
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Christian S » ons 10. dec 2008 18:06

Viggoman:

Ja det var da en kanon løsning! :)
Herhjemme giver man jo hurtigt 2000,- bare for sonde og ur. :o

Følger der kabel med til at sætte i den bærbare så?

Har også kigget lidt på en Omex, men der er jo en del andre ting der skal laves om...
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29

Indlægaf Danny » ons 10. dec 2008 22:59

And skrev:Jeg har lidt en fornemmelse af at der blandes "forskellige" motorstyringer sammen i denne tråd. I en tidligere tråd - http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1414 - diskuteres der jo MS PnP løsningen, som jeg tror er den Viggoman arbejder med.

Jeg er selv ganske lun på MS PnP løsningen, fordi det ser ud til at virke ukompliceret, men stadig giver mulighed for personligt præg.


Jeg har brugt lidt tid på at surfe rundt og forsøge at gøre mig klog, og nu har jeg behov for lige at få tingene skåret ud i pap. Såvidt jeg har kunnet læse her til aften på en Megaquirt-forhandlers hjemmeside, er MSPNP og Megasquirt en og samme ting. Men det kan være at "MSPNP" angiver at systemet leveres komplet indstillet til bilen, hvorimod "Megasquirt" er betegnelsen for det man selv skal ligge og rode med?

Jeg er lidt rundt på gulvet i den forbindelse og hvis jeg skal have en chance for at følge med i fremtidig debat om emnet, må jeg først vide om vi står med to ord for samme ting :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Viggoman » tors 11. dec 2008 00:08

Megasquirt er betegnelsen på en \"gør det selv\" motorstyring som er bygget på en \"open-source\" software. Oprindeligt udviklet af to gutter der hedder Bowling & Grippo. Se http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html. Megasquirt findes i et væld af hardware udgaver og da det er et åbent system kan alle i princippet bygge en æske med den nødvendige hardware, downloade den gratis software og forsøge at drive forretning på det.

MSPNP ( hvor PNP står fpr Plug aNd Play) er en dedikeret MX5 version af Megasquirt, udviklet og produceret af DIYAutotune. I princippet kan du selv bygge en PNP magen til ved at hente diagrammer, software mv. på nettet. De \"maps\" der benyttes i MSPNP kan hentes gratis og smides i den hardware du selv koger sammen på køkkenbordet. Hvis du har lyst, evner og tid til at bygge den.

DIYautotune har blot gjort alt det besværlige arbejde for dig, du køber en færdig enhed med den rette software i, hardwaremæssigt er det en ren erstatning for standard ECU'en. Plug-And-Play. Og det skal de selvfølgelig have en pose dollars for.

Man kan købe Megasquirt kits til måske 1500,- og strikke noget sammen som kan præcis det samme som en PNP ( der koster 700 USD). Men der skal hældes X antal timer oveni før det spiller. Har man masser af tid, en god loddekolbe samt ved hvordan man skal bruge den kan man komme helt i mål for få penge.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Danny » tors 11. dec 2008 11:00

Tak for det, så er jeg med igen :wink:

Men der er nu stadig noget der undrer mig lidt. Dette firma jeg har fundet i mit nærområde tilbyder, såvidt jeg forstår på deres hjemmeside, en Measquirt programmeret til kundens specifikke behov for ca 4000 incl moms. Der er selvfølgelig en hvis tryghedsværdi i at få en boks designet specielt til MX-5'ere, men er slutresultatet ikke det samme i dette tilfælde? Altså motorstyring lavet specielt til sin egen bil, med de specifikke behov man nu selv har? Eller skyldes den lidt lavere pris at man stadig får noget mere ved PNP'en, som man muligvis også skal betale ekstra for ved det firma jeg har fundet?

I kan se siden her og se om jeg har misfortolket noget: http://www.stage3.dk/?Megasquirt_motorstyring
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Viggoman » tors 11. dec 2008 11:29

I princippet kan stage3.dk lave en løsning der fungerer helt som en PNP. Men hvis de ikke har gjort det før skal der trædes nye stier med dig og din MX5 som forsøgskanin. Det man får ekstra hos DIYautotune er netop, at de har bygget en enhed som hardware mæssigt (kabinet, stik mv.) er ægte Plug-N-Play, og så har de løst alle de små tilpasningsproblemer. De har know-how og erfaring med MX5 og MSPNP og så kan de supportere deres produkter.

Hvis stage3.de skal have betaling for at installere og supportere dig gennem et forløb bliver det garanteret dyrere end en PNP. Tilbyder de det uden beregning kommer de til at sætte penge til (er mit gæt). Sætter man penge til er det normalt svært at være serviceminded.

Som de siger i US: there is no such thing as a free lunch....

:wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron