Greddy kit på NA

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Greddy kit på NA

Indlægaf the chicken » fre 28. nov 2008 11:36

SÃ¥ fik jeg monteret mit Greddy kit :)

Det er noget bøvl at få det gamle udstødning af når det har sat der siden '97 og alt er rustet, men bortset fra det, var monteringen ganske nem og smertefri.

Desværre er min motor født uden olietryk studs og olie retur, så jeg tog trykket med et t-stykke fra olietryks kontakten og lavede en retur gennem bundproppen. - det er lidt specielt, men snakkede med Andreas og han sagde de gjorde det på HGP's kits og Greddy gør det også på deres Civic kits.

Men det duer bare!

Endelig fik bilen en motorkaraktestik der passer til udseendet, af uvisse årsager har jeg altid synes den burde ha en mere eksplosiv effekt-udvikling, og det har den så sandelig fået :lol:

Den kører sådan set som før, indtil 3000 omdr. hvor den liver en smule op - ved 4000 kan man så mærke sparket - SKØNT! 8)
(men lidt spændende i 1. og 2. på våd vej - og især spændende hvis man drifter!)

Det er selvfølgelig ikke nogen raket med ca. 140 hk, men dog væsentlig hurtigere og sjovere end før - og så for 8.100,- Kr inkl. fragt. :D

Faktisk kører bilen bedre end før, den larmer mindre, trækker bedre og virker ikke nær så pint når den får gas.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf altid6 » fre 28. nov 2008 14:23

Det lyder fedt med endnu en turbo MX5. Overvejer selv noget tryk, så dette er ikke en moral sang om husk nu forsikring, syn osv :D .

Men alligevel med hensyn til syn :wink:

Du har sat et turbokit på, som uden tvivl vil give problemer til syn (men mindre du har en god ven). Du skriver at du har fået 140 HK ud af den, er det så på motor eller baghjul? Mener bare at det er en lille effekt forøgelse, for det besvær man kan få med en synshal. Man kan jo NA tune en MX5 op til 140 HK, uden synsmanden ville kunne se noget.

Nu kender jeg ikke det kit du har fået på, så måske det er nemt at afmontere og prisen for at gå fra 116 til 140 HK er også meget god, hvis man ser iforhold til hvad man skal af med for at NA tune motoren, til samme effekt forøgelse.

Hvor stort ladetryk køre sådan en med og har du måtte købe en anden motorstyring, eller ville en anden motorstyring kunne få mere effekt ud af din opsætning???
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Ken » fre 28. nov 2008 22:53

Fedest!
Helt sikkert #1 på min ønskeseddel over mx5 opgraderinger! Var der noget elektronik til at styre benzintryk og tænding?

Har du nogle billeder af sættet?

Ken
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Christian S » fre 28. nov 2008 23:38

Hvordan kan du lave olieretur gennem bundproppen?

Det er jo under olieniveauet i bundkarret, og vil derfor ikke give olien frit løb???

Jeg lavede engang en bil, hvor returen sad lige lavt nok. Resultatet var, at den brændte olie når bilen stod i tomgang. :(
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29

Indlægaf the chicken » man 1. dec 2008 12:41

altid6>>> nu bruger jeg det jo kun på lukkede arealer :wink:

Men det er nu ikke det store arbejde i at pille turboen af, hvis man er rigtig smart får man lavet et rør med flancher og sætter det på istedet for turboen, så behøver man ikke skifte manifold og udstødning og så tager det dælme ikke mange minutter 8)

Har undersøgt sagen og min bil er forsikret udfra vægt og nypris, så de er ligeglade med hk :) det er kun hvis jeg ønsker at forsikre turboen som ekstraudstyr at det koster...

Det kører med ca. 5,5 psi, så det er jo ingenting, men selve turboen kan levere 25 psi(!) det er en 1,7 bar.

Jeg kører med standard motorstyring og bruger bare den AFPR der fulgte med, så justerer den selv benzintrykket, tændingen er skruet ned til 6º og det er ikke mærkbart.

Christian S>>> Olie er jo selvnivilerende og vil aldrig kunne stå højere i returslangen end i bundkarret (medmindre flowet er dårligt) den kører super og har ikke brugt en dråbe på de første 1000 km :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » man 1. dec 2008 13:18

Chicken:
Har du nogle NM og HK kurver?
Eller en henvisning, hvor man kan se nogle kurver, der nogenlunde svarer til dine?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » man 1. dec 2008 13:38

Netop, sådan en 1.6 eller 1,8 er født til tryk...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf the chicken » man 1. dec 2008 13:42

Billede

Det er standard vs. standard greddy vs. greddy med andet udstødning på en 90 hk som min :)
http://www.miataturbo.net/forum/t22770/
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Christian S » man 1. dec 2008 14:29

Ok, det lyder da godt.
Jeg har bare selv haft det problem før. Men på en MX5 sidder turboen jo også forholdsvis højt.

Prøv for sjov at hælde 98 oktan på bilen og indstil tændingen til fx 10 grader. Det er noget der kan mærkes på en turbobil. :D Men pas på tændingsbanken!
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29

Indlægaf Claus » man 1. dec 2008 19:50

Kør med Shell 99oktan og ryk tændingen, men ikke for meget...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » man 1. dec 2008 21:11

the chicken skrev:altid6>>> nu bruger jeg det jo kun på lukkede arealer :wink:

Men det er nu ikke det store arbejde i at pille turboen af, hvis man er rigtig smart får man lavet et rør med flancher og sætter det på istedet for turboen, så behøver man ikke skifte manifold og udstødning og så tager det dælme ikke mange minutter 8)

Har undersøgt sagen og min bil er forsikret udfra vægt og nypris, så de er ligeglade med hk :) det er kun hvis jeg ønsker at forsikre turboen som ekstraudstyr at det koster...

Det kører med ca. 5,5 psi, så det er jo ingenting, men selve turboen kan levere 25 psi(!) det er en 1,7 bar.

Jeg kører med standard motorstyring og bruger bare den AFPR der fulgte med, så justerer den selv benzintrykket, tændingen er skruet ned til 6º og det er ikke mærkbart.

Christian S>>> Olie er jo selvnivilerende og vil aldrig kunne stå højere i returslangen end i bundkarret (medmindre flowet er dårligt) den kører super og har ikke brugt en dråbe på de første 1000 km :)


Det lyder cool :D . Personligt venter jeg indtil økonomien er til et fuldt FMII kit :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Bent » tirs 2. dec 2008 11:01

Du har ikke skrevet om det, men du har vel skftet til koldere tændrør?, selvom det er en lavtryks.

Det lyder til den starter sent: Prøv evt. at køre en tur med katten afmonteret,(eller bare meget løst monteret) det kunne gi' et hurtigere flow, = tidligere opstart af turbotryk.

Afmontering/high flow kat virker også godt på en standard 90 hk
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Ken » tors 4. dec 2008 15:54

Hvilken turbo er det/størrelse?
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Webmaster » tors 4. dec 2008 16:51

Det er en Mitsubishi turbo. Tror den har modelbetegnelsen TD04.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Ken » tors 4. dec 2008 17:04

Er det det kit der er beskrevet under turbo?
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron