Manifolder o2 sensor måling

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tors 4. sep 2008 11:57

Jeg har ovenfor \"sagt\", at motoren bliver sprøjtet til, når den kører i \"open loop\".

Det er noget vrøvl - eller rettere - det ved jeg ikke noget om.

\"Open loop\" vil \"sige\", at motoren kører efter et i forvejen indlagt program i ECU'en.

Hvad det så \"siger\" om indsprøjtning, ved jeg ikke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 4. sep 2008 12:19

Så vidt jeg har forstået:

Closed loop: ECU justerer benzinmængde via tilbagemelding fra O2 sensor.
Open loop: signal fra O2 sensor bruges ikke, der køres efter et fast MAP i ECU'en.

Med en narrowband funger closed loop kun når man kører tæt på stoich, AFR = 14.7. Ved idle + WOT køres open loop.

Fordel ved wideband + ECU der kan håndtere det: hele arbejdsområdet kan dækkes i closed loop mode.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 4. sep 2008 13:46

Jeg rettede blot noget sludder, jeg havde skrevet.

Open loop er, når ECU'en ikke reagerer, men smider det modtagne signal over på et program.

Closed loop er, når ECU'en reagerer og bearbejder det modtagne signal.

Ved idle er den i closed loop. Det kan enhver, der har et AfR bekræfte.
Nålen og/eller lysene \"farer\" frem og tilbage. Altså \"arbejder\" ECU'en.

Ved WOT ryger nålen/lysene helt ned/op og bliver. (MEGET rig blanding).
Ecu'én bearbejder altså ikke det modtagne signal dvs. i open loop, som du skriver.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 4. sep 2008 14:11

ECU'en arbejder under alle omstændigheder, uanset forhold. Forskellen er at i closed loop er signalet fra O2 sensoren med i styringen, mens den i open loop ikke er. Her kører ECU'en på et MAP hvor det er rpm og signal fra AFM, temperatur osv. der styres efter.

http://www.answers.com/topic/fuel-injection se under benefits.

Jeg mener nu at have læst at MX5 kører i open loop ved idle?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 4. sep 2008 14:21

Ordkløveren:
Læg mærke til, at jeg skriver \"bearbejder\" ikke \"arbejder\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 4. sep 2008 14:28

Jeg henviset et sted ovenfor til Innovates hjemmeside om forbrænding:

Den er egentlig \"meget sjov\", når vi nu debaterer blaningsforhold:

http://www.innovatemotorsports.com/resources/rich.php
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tors 4. sep 2008 17:04

Derfor kan vi ikke bare montere en wideband DIREKTE til vores ECU.

Output spændingerne er hhv. 0-1V og 0-5V. Derudover er signalet \"omvendt\"
Billede
Billede
Det må da være en forklaring alle forstår :wink:

Bonus info: LC-1 opsat som narrowband
Billede
Senest rettet af Kuksi ons 26. maj 2010 21:56, rettet i alt 2 gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tors 4. sep 2008 17:12

Her er lidt mere om hvad en wideband kan gøre for os, mht. forbruget.
http://bmw.e30tuner.com/articles_econo1.php
Selv om vi fleste nok bare vil tage det som en bonus, oven i de andre fordele.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 5. sep 2008 09:01

Kuksi:
SÃ¥dan. Gode kurver.
Kan sgu' ikke finde ud af det med billedindsætning.

\"Billeder fremmer forståelsen\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 15. sep 2008 10:12

Ta'r den i denne tråd:
Startede med spørgsmålet omkring min o2 sensors reaktioner efter montering af 4-1 exhaust.
Den var laang tid om at komme igang med måling.

Har haft sensoren afmonteret, og den var meget tilsodet.
Om det evt skyldes snask i den nye 4-1'er ved jeg ikke, men det er sikkert meget sansynligt (tændrørsfarve som den skal være).

Jeg kan godt forestille mig, at alle vil have gavn af at afmontere og rense O2 sensoren med en stålbørste og trykluft.

Min sensor reagerer i hvertfald efter rensningen, som den skal efter en koldstart. Og sikkert også bedre ved de løbende målinger og voltafgivelse til ECU'en.
Nej. Den er IKKE udskiftet med en heated ditto.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 15. sep 2008 16:14

Uden at vide det. Så ville jeg ikke gå igang med at give en O2 sensor den behandling.
At den er sodet til udvendigt på den metal afskærmning der sidder omkring selve følerelementet. Betyder jo intet, det er selve elementet som i så fald skal \"renses\".

Prøv at søg på nettet. Jeg har ikke kunne finde nogen som har fået noget godt ud af rense dem. Kun fundet indlæg hvor de (måske) er ødelagt af kontakt cleaner, flydende pakning (brugt ved manifold nontering) osv.

Men hvis din har overlevet, og er blevet bedre, så er det jo fint.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 15. sep 2008 17:02

Det er op til fok selv..naturligvis.
Min måde at rense på har intet med de af dig nævnte rensningsmåder at gøre.
Og hvis der sod på afskærmningen, er der jo nok også sod på kernen (som ikke en gang kommer i berøring med en stålbørste).
Og de af dig nævnte måder er jo bandlyst i enhver manual.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 15. sep 2008 21:52

Det er også kun ment som en venlig advarsel eller \"pas på havd du gør\".
Jeg har ingen anelse om hvad en omgang trykluft kan gøre ved føleren. Men et eller andet sted er den vel også bygget til at 1000°C varm luft fiser forbi.
Syntes bare ikke det har været muligt for mig at finde en \"rense vejledning\" på nettet. Ej heller et sted hvor nødvendigheden herfor nævnes.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 16. sep 2008 08:38

Selvfølgelig skal der passes på med det \"skidt\".
Efter afmonteringen tog jeg \"chancen\", da jeg så, hvor tilsodet den var.
Og jeg havde også 2 fordele:
Adgang til trykluft (fra min dykkerflaske)
AfR istrument (med viser), så jeg direkte kunne se evt. effekt af rensning.

Som du selv skriver: Der er tale om høje temperaturer. Og er der sod og skidt vil det nok begynde at gløde (indvirkning på føleren (?))

Det skal heller ikke glemmes at sensoren jo skal have adgang til atmosfæren. Så - også - dèr har trykluften hjulpet.

Hvorfor ikke bare købe en ny sensor?
Det letteste, men sker ikke før jeg har fået afklaret, om der er mulighed for at få en O2 sensor af typen planar og ikke timble. Elller den nuværende \"opgiver ævret\".

Når man henvender sig i en forretning, får man altid tilbudt en universel sensor.
Spørger man så om det er planar typen, får de nervøse trækninger omkring øjnene.

Og en ganske interessant slutbemærkning:
I en tysk manual, jeg har, står, at sensoren ved 3000 rpm. skal vise 0.55 volt på 1.6 modellen, men ved 1.8 modellen skal den (blot) være under 1.0 volt!!!

Mener iøvrigt at have set et eller andet sted, at 1.6 sender signal op 1 volt mens 1.8 sender signal op til 1.10 volt. Det tyder på forskellige sensorere til de 2 modeller. Og/eller ECU'erne er bygget til at modtage forskellige voltsignaler.

Det er åbenbart fuldstændig umuligt at få nogle tal fra indehaverne af heated sensorer.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 16. sep 2008 09:41

Blot en \"slut\", før jeg skal ud ad døren:
\"Man\" skal hele tiden have i baghovedet, at det primære med O2 sensoren IKKE er motorstyring/benzintilførsel men forurening (for at CAT'en kan arbejde maximalt).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron