af hasse » tirs 16. sep 2008 08:38
Selvfølgelig skal der passes på med det \"skidt\".
Efter afmonteringen tog jeg \"chancen\", da jeg så, hvor tilsodet den var.
Og jeg havde også 2 fordele:
Adgang til trykluft (fra min dykkerflaske)
AfR istrument (med viser), så jeg direkte kunne se evt. effekt af rensning.
Som du selv skriver: Der er tale om høje temperaturer. Og er der sod og skidt vil det nok begynde at gløde (indvirkning på føleren (?))
Det skal heller ikke glemmes at sensoren jo skal have adgang til atmosfæren. Så - også - dèr har trykluften hjulpet.
Hvorfor ikke bare købe en ny sensor?
Det letteste, men sker ikke før jeg har fået afklaret, om der er mulighed for at få en O2 sensor af typen planar og ikke timble. Elller den nuværende \"opgiver ævret\".
Når man henvender sig i en forretning, får man altid tilbudt en universel sensor.
Spørger man så om det er planar typen, får de nervøse trækninger omkring øjnene.
Og en ganske interessant slutbemærkning:
I en tysk manual, jeg har, står, at sensoren ved 3000 rpm. skal vise 0.55 volt på 1.6 modellen, men ved 1.8 modellen skal den (blot) være under 1.0 volt!!!
Mener iøvrigt at have set et eller andet sted, at 1.6 sender signal op 1 volt mens 1.8 sender signal op til 1.10 volt. Det tyder på forskellige sensorere til de 2 modeller. Og/eller ECU'erne er bygget til at modtage forskellige voltsignaler.
Det er åbenbart fuldstændig umuligt at få nogle tal fra indehaverne af heated sensorer.
Hasse
1990, Crystal White.