RacingBeat 4-1 manifold

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

RacingBeat 4-1 manifold

Indlægaf hasse » lør 2. aug 2008 16:42

Har så \"prøvekørt\" min nye manifold RB 4-1.
Havde tidligere JR's 4-2-1.

Det følgende er mine fornemmelser og kan ikke være andet.

Med JR's 4-2-1 syntes jeg, at jeg kunne mærke, at den gav ekstra i mellemområdet (RPM 7000-1000=6000. Nedre område: 1000-3000, mellemområde: 3000-5000, Øvre område: 5000-7000).

Med RB's 4-1 fornemmer jeg ingen forskel.

Om det skyldes, at mellemområdet kommer ned på de andre områders niveau -JR's - eller, om det skyldes, at de andre områder kommer op på
mellemområdets niveau med RB, kan jeg ikke svare på. RacingBeat \"siger\" selv, at den skulle give mere i alle områder.

Jeg har på FM forstået, at på tidligere modeller af 4-1'eren, sad O2 sensoren længere nede på systemet end på den nuværende model, hvor den sidder lige efter sammenføjningen af de 4 rør. Så eksisterende -standard - sensor kan bruges på RB's. Dens ledning er lige præcis lang nok, så man undgår splejsning.

Men rigtig interessant er det at observere AfR instrumentet.
Fra koldstart går der længere tid, før det måler...til O2 sensoren er varmet op.
Og ikke nok med det. Efter kørsel bevæger det sig også ned mod området, som det ellers har ved koldstarten.
Det fortolker jeg således, at O2 sensoren selv med et godt gennemhedt anlæg (motor, udstødning) kommer ned omkring den temperatur, den skal have for at fungere.

Og det forstår jeg simpelt hen ikke. Og dog.
JR's rør er keramisk behandlet indvendigt. Det er måske forklaringen.
JR's og Rb's rør har samme diameter

Intet andet end manifolden er rørt.
Og for en sikkerheds skyld, har jeg checket diverse lodninger på ledningen.

Så måske en 4-wire sensor er på sin plads. IKK' osse WEB?

Og noget andet er, at HVIS der virkelig er større varmeudstråling/-afgivelse på RB's, taler det for at bruge Powerwrap, som jeg brugte på JR's 4-2-1.

Hvis man går med tanker om at montere FM's butterfly (med midtersektion), kan jeg oplyse, at udstødningen sidder højere oppe. Man undgår problemer med dunk, dunk-metal mod metal. Behøver altså ikke at \"montere\" gamle filtre fra emhætter!!!

Jeg rørte ikke noget af det, der kommer efter manifolden.
Der var slet ikke grund til at regulere ophængning mm. af systemet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mogenz » lør 2. aug 2008 17:10

Det jeg hører dig sige er at:

Hasse er blevet hurtigere i alle områder, eller lige langsom i alle områder ?
nu ville det jo være rart at du vidste hvor hurtig du var før fra 0-100 og måske fra 60- ? så du kunne sammenligne ?
nå ja Rom blev jo ikke drukket på en dag.

håber den lever op til dine forventinger, den var ikke ligefrem en billig t-hansenmodel.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf hasse » lør 2. aug 2008 21:27

Nu har min MX'er - efter egen opfattelse - altid gået som en drøm.

Og de tider, som jeg evt. ville få, afhænger af så mange andre ting.
Ok Jeg kunne tage en \" stribe\" og så tage gennemsnittet.

Men lad mig - indtil videre - sige det på denne måde:
Den er IKKE blevet langsommere.

Forøvrigt synes politiet, at den er en lækker lille sag. Skulle jeg hilse at sige.
Blev standset på Strandvejen til Hornbæk.
NEJ!!!
Jeg fik ingen bøde.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mogenz » søn 3. aug 2008 00:01

Nu skal man aldrig sige aldrig, men de gider ikke stoppe mig selv om jeg endda vinker til dem. Men i 106´eren, ja den kan de ikke få nok af. Men må man så blæse i de der alkometer dimser ...nej nej de er forbeholdt folk der er under mistanke....jeg har nu altid gerne villet prøve sådan en.
8 måneder uden at overholde en fartbegrænsning og ikke et eneste vink ind til siden ...jeg har undret mig over om de overhoved er der ude mere eller de holder sig til kriminal sager.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf altid6 » fre 15. aug 2008 08:11

Nu når vi snakker manifold, så har jeg lige købt en ny bananmanifold 4-2-1, en gang powerwrap og en ny high flow cat fra JR. Er spændt på at se hvordan det kommer til at virke. Men den 4-2-1 jeg har købt er ikke JR´s til en 4-5 kilo. Men en som jeg har købt her i Danmark igennem rallyshop for 1995 kr. http://www.rallyshop.dk/commodity/360
Ved godt at kvalitet følger pris, men ved også at tit betaler man for navnet. Nu er spørgsmålet så om denne 4-2-1, til under det halve af JR, er lige så god!!!!!! Efter første inspektion, så er den selvfølgelig i rustfri stål og svejsningerne er gode. Jeg skal lige have lavet port match på den, så den passer til topstykket og pakningen. Ved ikke endnu om ledningen til lamdasonden skal forlænges. Spørgsmålet er om det er det vær at betale meget mere for en JR, frem for en en købt i Rallyshoppen????
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Tore » fre 15. aug 2008 08:29

Altid6:
Det lyder rigtigt spændende. Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer, evt. dyno/accelerometer resultater?
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf altid6 » fre 15. aug 2008 09:33

Jeg ved ikke hvornår jeg kommer på en dyno. Vi køber jo en 4-2-1 for at få lidt mere performance, men tvivler på at en 4-2-1 der er dobbelt så dyr, giver dobbelt så meget power. Skal ikke kunne sige om en JR 4-2-1 har mindre svejse grater på indersiden og derved bedre flow, men umiddelbart kan jeg ikke se forskellen, jo på prisen og måske lidt i udseende. Men udseende er jeg ligeglad med, da den skal pakkes ind i powerwrap.

JR 4-2-1
Billede
Pris ca. 4500 kr uden fragt

Rallyshop 4-2-1
Billede
Pris 1995 kr uden fragt.

Når men jeg har fået købt en JR Cat, powerwrap og en 4-2-1, for samme pris som en JR 4-2-1 koster alene, så det er meget rart :)
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » fre 15. aug 2008 09:40

Jeg er også spændt (selv om jeg IKK sidder i købstanker).

Der er ihvertfald ganske givet én forskel:
JR's er \"ceramic coated\".
1.
Min fornemmelse siger mig, at det giver en form for isolering, så temp. i udstødningen holdes oppe. Ved ikke, om det har noget på sig (mine AfR værdier taler for det).
Har \"set\", at du Altid6 vil bruge Powerwrap. Do.do. her men så ingen ændringer i AfR før/efter Powerwrap. På min nye RB 4-1.

2. Giver MÃ…SKE et bedre flow. Aner det ikke!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 15. aug 2008 09:44

SÃ¥ lige billederne.
02 sensoren KAN måske give et problem pgr.a. placeringen. Ledningens længde. Så modstanden i - den nye -ledning Kan komme til at spille ind.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » fre 15. aug 2008 09:48

Ja har godt lagt mærke til at lamdasonden kommer til at sidde væsentlig længere nede end end på JR manifolden. Må se hvad der sker :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » fre 15. aug 2008 09:54

På den gamle RB 4-1 sad lambasonden også langt nede.
Havde i den anledning noget skriveri med Flyinmiata.
Det var dem, der fortalte, at sonden var blevet flyttet på det nye design.

Samtidig skrev de (derfor denne kommentar), at MX5 NA er temmelig tolerant ang. ledningslængden. Hvad det så dækker!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » fre 15. aug 2008 10:52

Jeg har den udgave hvor sonden sidder langt nede, og har derfor monteret 4-wire sensor... Fungerer fint fint :D
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » fre 15. aug 2008 11:01

Var der noget om nogle målinger...ved lejlighed?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 15. aug 2008 11:09

Spurgt Mazda DK om hvornår mx5 - hvis de gjorde - gik over til wide band. Ikke fået svar endnu...sommerferie.

Den wide band, som mx5parts sælger er fra Lucas (kan ikke finde den på Lucas' hjemmeside). Men (bortset fra, at deres 1 wire snsor er noget lort---efter min opfattelse) princippet må da være det samme:
1. Opvarmning til xxx gr.
2. Producerer en voltværdi op til 1.0.

Web: Den 4 wire du har det er da den, der er til 1994 modeller og opefter ikk? Flyin's hjemmeside.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 15. aug 2008 11:25

Kiggede ind på ILmotorsport.
Under de forskellige modeller.

Ganske interessant at konstatere, at under mx-5 FL
er der forskel på, hvor den forreste sensor sidder.
Afhængig af, om det er 1,6 eller 1,9 modellen.
Hvorfor det?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron