Har så \"prøvekørt\" min nye manifold RB 4-1.
Havde tidligere JR's 4-2-1.
Det følgende er mine fornemmelser og kan ikke være andet.
Med JR's 4-2-1 syntes jeg, at jeg kunne mærke, at den gav ekstra i mellemområdet (RPM 7000-1000=6000. Nedre område: 1000-3000, mellemområde: 3000-5000, Øvre område: 5000-7000).
Med RB's 4-1 fornemmer jeg ingen forskel.
Om det skyldes, at mellemområdet kommer ned på de andre områders niveau -JR's - eller, om det skyldes, at de andre områder kommer op på
mellemområdets niveau med RB, kan jeg ikke svare på. RacingBeat \"siger\" selv, at den skulle give mere i alle områder.
Jeg har på FM forstået, at på tidligere modeller af 4-1'eren, sad O2 sensoren længere nede på systemet end på den nuværende model, hvor den sidder lige efter sammenføjningen af de 4 rør. Så eksisterende -standard - sensor kan bruges på RB's. Dens ledning er lige præcis lang nok, så man undgår splejsning.
Men rigtig interessant er det at observere AfR instrumentet.
Fra koldstart går der længere tid, før det måler...til O2 sensoren er varmet op.
Og ikke nok med det. Efter kørsel bevæger det sig også ned mod området, som det ellers har ved koldstarten.
Det fortolker jeg således, at O2 sensoren selv med et godt gennemhedt anlæg (motor, udstødning) kommer ned omkring den temperatur, den skal have for at fungere.
Og det forstår jeg simpelt hen ikke. Og dog.
JR's rør er keramisk behandlet indvendigt. Det er måske forklaringen.
JR's og Rb's rør har samme diameter
Intet andet end manifolden er rørt.
Og for en sikkerheds skyld, har jeg checket diverse lodninger på ledningen.
Så måske en 4-wire sensor er på sin plads. IKK' osse WEB?
Og noget andet er, at HVIS der virkelig er større varmeudstråling/-afgivelse på RB's, taler det for at bruge Powerwrap, som jeg brugte på JR's 4-2-1.
Hvis man går med tanker om at montere FM's butterfly (med midtersektion), kan jeg oplyse, at udstødningen sidder højere oppe. Man undgår problemer med dunk, dunk-metal mod metal. Behøver altså ikke at \"montere\" gamle filtre fra emhætter!!!
Jeg rørte ikke noget af det, der kommer efter manifolden.
Der var slet ikke grund til at regulere ophængning mm. af systemet.