af hasse » fre 15. aug 2008 22:47
Kuksi:
'Een ting er, at den ligner, noget andet er........
Har tidligere opfordret til afklaring af, om \"ceramic coating\" giver varmeisolering og/eller bedre flow.
Der MÅ da være en af jer, der kender en person, der ved noget om det!!!
Hvad med dig Chicken?
Ja men så må vi jo håbe, at du får gælde af at montere en wide band føler på et narrow band system.
Mig bekendt er der ingen af de udstødningssystemer, der sælges til MX5, der har hullet til sensoren i et af udgangsrørene fra motoren.
Så det med \"..nogle af rørene..\"er noget vrøvl Kuksi, når det drejer sig om MX5.
Fsv. angår det voltsignal, der genereres af sensoren, er signalets styrke/størrelse i volt naturligvis afhængig af ledningslængden (modstand). Og jo mere præcist signalet, der kommer til ECU'en er, des bedre. FOR AT \"KØRE\" STOICH (14.7).
Man skal lige huske på, at stoich ikke er det blandingsforhold, der giver størst effekt. Så vidt jeg husker, er det 12.6.
Den originale/\"gamle\" 1 wire sensors arbejdstemperatur er ca. 318 c.
Dvs. at motoren \"kører\" i open loop, indtil arbejdstemperaturen er opnået. Indtil da bliver motoren \"svinet\" til med benzin, fordi der ikke kommer noget signal fra ECU'en.
Om temperaturen er 375 c eller 700 c, er bedøvende ligegyldigt.
Så fordelen med en heated sensor er, at den opnår \"arbejdstemperatur \"med det samme. Eller hvis temperaturen i systemet er under eller omkring de ca 320 c. Men kan det tænkes????
Sidder 1 wire sensoren længere nede, vil den være længere tid om at få arbejdstemperaturen. Og det taler absolut for en heated sensor.
Om så den 4 wire sensor - Bosch - som Flyin sælger, eller om den tilsvarende fra MX5parts - Lucas _ uden videre kan anvendes på NA'ere før 94, aner jeg ikke.
Savner stadig målinger fra én, der har 4 wire sensoren for at se, om målingerne passer med dem, der skal være med en 1 wire sensor.
Det er da ganske besynderligt, at 4-wire sensorene er forskellige fra 115 ps udgaven og 90 ps udgaven!!!. Det kan der være mange forklaringer på. Og mange GÆT. Er ECU'erne f.eks. forskellige?
At 4 wire muligvis er OK taler, at web's MX5 vist er gået gennem syn uden problemer. Men der vist kun tale om 2 målinger: Tomgang og forhøjet tomgang.
RacingBeat har oplyst, at flytningen af sensorhullet - fra den tidligere placering langt nede til nu lige efter samlingen af udstødningsrørene - ikke har betydning for sensorens læsning af signal.
På baggrund heraf målte jeg på min sensor idag. Og de målinger ser - indtil videre - lidt mærkelige ud. Men det ændrer ikke ved det faktum, at der går en helvedes tid før sensoren genererer et signal. Og indtil da, hedder det \"Open Loop\".
Hasse
1990, Crystal White.