RacingBeat 4-1 manifold

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » fre 15. aug 2008 21:16

Altid6 vær du bare glad for din billige 4-2-1.
Den ligner den jeg har kørt med de sidste 18 måneder.
Det betyder intet at forlænge ledningerne til sensoren. Faktisk skal vi være glad for den sidder helt der nede, det betyder nemlig at sensoren måler på alle 4 cylindre. Har hørt at man kan få problemer til syn, hvis der kun bliver målt på nogle af cyl.
Men den gamle 1 wire sensor virker dårligt (endnu dårligere) da temperaturen er noget lavere hernede, og den er jo ikke elektrisk opvarmet.
Derfor har jeg endnu en grund til at købe LC-1 føleren (wideband) . :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 15. aug 2008 22:47

Kuksi:

'Een ting er, at den ligner, noget andet er........
Har tidligere opfordret til afklaring af, om \"ceramic coating\" giver varmeisolering og/eller bedre flow.
Der MÅ da være en af jer, der kender en person, der ved noget om det!!!
Hvad med dig Chicken?

Ja men så må vi jo håbe, at du får gælde af at montere en wide band føler på et narrow band system.

Mig bekendt er der ingen af de udstødningssystemer, der sælges til MX5, der har hullet til sensoren i et af udgangsrørene fra motoren.

Så det med \"..nogle af rørene..\"er noget vrøvl Kuksi, når det drejer sig om MX5.

Fsv. angår det voltsignal, der genereres af sensoren, er signalets styrke/størrelse i volt naturligvis afhængig af ledningslængden (modstand). Og jo mere præcist signalet, der kommer til ECU'en er, des bedre. FOR AT \"KØRE\" STOICH (14.7).
Man skal lige huske på, at stoich ikke er det blandingsforhold, der giver størst effekt. Så vidt jeg husker, er det 12.6.

Den originale/\"gamle\" 1 wire sensors arbejdstemperatur er ca. 318 c.
Dvs. at motoren \"kører\" i open loop, indtil arbejdstemperaturen er opnået. Indtil da bliver motoren \"svinet\" til med benzin, fordi der ikke kommer noget signal fra ECU'en.

Om temperaturen er 375 c eller 700 c, er bedøvende ligegyldigt.

Så fordelen med en heated sensor er, at den opnår \"arbejdstemperatur \"med det samme. Eller hvis temperaturen i systemet er under eller omkring de ca 320 c. Men kan det tænkes????

Sidder 1 wire sensoren længere nede, vil den være længere tid om at få arbejdstemperaturen. Og det taler absolut for en heated sensor.

Om så den 4 wire sensor - Bosch - som Flyin sælger, eller om den tilsvarende fra MX5parts - Lucas _ uden videre kan anvendes på NA'ere før 94, aner jeg ikke.
Savner stadig målinger fra én, der har 4 wire sensoren for at se, om målingerne passer med dem, der skal være med en 1 wire sensor.

Det er da ganske besynderligt, at 4-wire sensorene er forskellige fra 115 ps udgaven og 90 ps udgaven!!!. Det kan der være mange forklaringer på. Og mange GÆT. Er ECU'erne f.eks. forskellige?

At 4 wire muligvis er OK taler, at web's MX5 vist er gået gennem syn uden problemer. Men der vist kun tale om 2 målinger: Tomgang og forhøjet tomgang.

RacingBeat har oplyst, at flytningen af sensorhullet - fra den tidligere placering langt nede til nu lige efter samlingen af udstødningsrørene - ikke har betydning for sensorens læsning af signal.

På baggrund heraf målte jeg på min sensor idag. Og de målinger ser - indtil videre - lidt mærkelige ud. Men det ændrer ikke ved det faktum, at der går en helvedes tid før sensoren genererer et signal. Og indtil da, hedder det \"Open Loop\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » lør 16. aug 2008 10:17

@Hasse
Bare lige en hurtig kommentar.
Kik på de to billeder der er i denne tråd. Der kan man tydeligt se hullet til sensoren.
* På JR's sidder det lige efter sammenløbet af cyl. 2 og 3.
* På den fra Rallyshop, helt nede hvor alle rør er løbet sammen.

LC-1 har en analog udgang som giver 0-1V. Så den bør kunne bruges direkte. Senere skal den digitale udgang anvendes med min MegaSquit motorstyring.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » lør 16. aug 2008 12:05

Kuksi.
Du har saft susemig ret fsv. angår JR (at det så - på min ihvertfald - er på 1 og 4 er ligegyldig).
(Noget af dagens motion: Måtte op på loftet og kigge på min knækkede 4-2-1'er)

UNDSKYLD min halvfrække bemærkning!!!!!

At jeg så nu bliver endnu mere forvirret, er min hovedpine.

Har iøvrigt spurgt hos IL om det med de forskellige sensorer til 90 ps og 115 ps udgaverne. De kunne ikke svare.

Fsv. LC-1 kan jeg ikke huske de forskellige videor, der gennemgår Innovate's produkter.

Det er output ikke input.
Der tale om en wide band (?) sensor.

\"Vi\" må ha' denne diskussion over på \"motorstyrring er alt...!\"
For at undgå al for meget blanding.


Fik lige en ide: Hvad med at svejse en ekstra sensor indgang på manifolden?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » lør 16. aug 2008 13:58

Meget hurtigt svar. Skal være til 40 års føsda' om 3 minutter.
Fik lige en ide: Hvad med at svejse en ekstra sensor indgang på manifolden?


Det kan godt lade sig gøre med MegaSquirt styringen. Den kan have en sensor pr. cyl. 8)


PS: Du er tilgivet Hasse
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » lør 16. aug 2008 14:29

Tak Kuksi.
Week-end'en er reddet (så lidt ska' der til!).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 8. sep 2008 13:28

Læste lige i en anden tråd om Kuksi's raslelyd.
Og kom i tanke om et spørgsmål, jeg tidligere havde stillet:

\"Har tidligere opfordret til afklaring af, om \"ceramic coating\" giver varmeisolering og/eller bedre flow.
Der MÅ da være en af jer, der kender en person, der ved noget om det!!!
Hvad med dig Chicken? \"

Nyt:
Det er faktisk lidt mere interessant.

Hvis der er tale om en \"ceramic coated\" manifold til turbo, anbefales det at \"indkøre\" manifolden for at ceramikken ikke skal krakelere.

Hvorfor kun indkøring, når det er en turbomanifold??
Så stor varmeforskel kan der da ikke være mellem stock-turbo.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 23. sep 2008 08:56

Uden svar på mit spørgsmål om \"ceramic coating\" - som jeg faktisk troede en eller anden havde svar på med det samme - måtte jeg jo selv til det:
Det eneste jeg fandt var, at coating'en er for at undgå rustdannelse inde i manifolden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 8. nov 2008 21:52

Andet sted har vi taget fat på udstødningsdesign.

Tidligere i tråden HER, var jeg inde på, at jeg ikke rigtigt kunne mærke nogen forskel mellem 4-2-1/4-1 i mellemområdet.
Min fornemmele var dog, at 4-2-1 var at foretrække.

På baggrund af den nye \"diskussion\" om udstødningen gik jeg lidt tilbage vedr. forskellen mellem de to udstødninger.

Jeg fandt denne
http://www.racingbeat.com/FRmiata.htm

hvor man kan se nogle dynoer/sammenligninger.

Gå ind på \"header\" i venstre kolonne.

Så min fornemmelse har åbenbart været rigtig.
Godt jeg har 4-2-1'eren på loftet. Kan hænde jeg skulle få den svejset.
Dermed være ikke sagt, at 4-1 er dårlig.

Skulle jeg IDAG købe en anden til afløsning af stock'en, ville jeg købe 4-2-1 udgaven...af et eller andet mærke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster

cron