Olie Catchtank?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » man 14. apr 2008 22:49

Det ka' være, at jeg både trænger til tuning og modificering
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » tirs 15. apr 2008 15:23

En lille (lidt off-topic) historie:

Jeg havde engang en ford escort fra 1982 som oprindeligt kom med en 1,1 motor i. Den døde. Så satte jeg en 1,3 motor i, og det var \"paradis\" at køre med, i forhold til før. Men den var desværre ikke i så god stand, og den begyndte at sprøjte rundt med olie over det hele. Jeg kan ikke huske detaljerne, men det endte hvertfald med at \"stegepanden\" der lå oven på karburatoren, kunne indeholde olie lige pludselig.

Stegepanden får sit luftindsug oven fra udstødningsmanifolden - og det var så også der olien dryppede ned på.

Det endte med at jeg en dag kom kørende på motorvejen da jeg pludselig kunne se i bakspejlet at motorvejen var helt røget til. Ind til siden, og så begyndte det at ryge op fra motorrummet.

Jeg tog hunden ud fra bagsædet og min kammerat og jeg gik i gang med at puste flammer ud i motorrummet - så selvom den havde røget/brændt i ukendt tid, og tændkablerne ikke så særlig pæne ud mere, startede den fint og vi kørte videre :D (dog med en lille modifikation, så olien fremover løb ned i en dunk så den kunne blive hældt på igen når den trængte til det...)

Så pas på med olien :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Softtop » tirs 15. apr 2008 19:01

MrT skrev: men det endte hvertfald med at "stegepanden" der lå oven på karburatoren, kunne indeholde olie lige pludselig.


Rimeligt ufikst. De fås jo med teflonbelægning.. :|

Jeg har så prøvet at konstatere en utæt benzinslange, der sprøjtede
lige over på en rimelig hot turbo.. :o
Heldigvis så brænder benzin faktisk ikke så godt :D
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf MrT » tirs 15. apr 2008 19:53

Softtop skrev:Heldigvis så brænder benzin faktisk ikke så godt :D

Det gjorde det så dengang min 6 cyl. motor i Supra 2.8'eren var oversvømmet pga en defekt koldstartsdysse, vi var ved at "lufte benzinen ud" af motoren, og havde slået tændingen osv fra (selvfølgelig!), men alligevel lykkedes det beniznen at blive antændt og så var der meterhøje flammer i motorrummet :D Heldigvis kunne en pulverslukker ved hånden rimelig hurtigt få det afsluttet, så der ikke skete andet end "isolering" øverst i motorhjelmen blev lidt sort :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf hasse » søn 28. dec 2008 18:35

I anden anledning var jeg inde på slangeføringerne fra ventildækslet.
Se engine-chassis 90 pdf filen. Cylinder&head cover (1010)

Og opdagede, at der i slangen fra ventildækslets udstødningsside til indsugningen er en lille \"luftbegrænserdingenot\" inde i slangen.
Se 13-986D.

Den er jeg sgu' ikke sikker på, at jeg har været opmærksom på, da jeg i sin tid monterede oil-catch tanken med medfølgende haveslanger.

Den skulle/har betydning for tomgangen.

PS.Hvis en af jer oil catch tankere finder den:
Hvor stor er hullet i dimsen? Diameteren.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » søn 28. dec 2008 19:01

Hasse, er det dimsen inde i slangen der går ind i ventildækslet ?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » søn 28. dec 2008 19:06

Yeps.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » søn 28. dec 2008 21:00

Det er ikke mere end 1-2 mm...
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » man 29. dec 2008 00:01

Tak ska' du ha' Web.

Læste også om den bl.a. under installationsvejledningen af JR Supercharger (Nej. Jeg har IKKE købt en).

Jeg vil nok montere den, jeg laver, lige før indgangen til indsugningen. Altså EFTER oil catch'en.

Hvis den bliver monteret FØR oil catch'en kan jeg forestille mig, at luftmængden i denne og ditto i den efterfølgende (have)slange kan ha' indflydelse på tomgangen (noget i retning af, hvis den IKKE er/var der).
Luftmængdens \"elasticitet\".

Det er nu ikke noget, jeg har været opmærksom på eller bemærket. Før nu.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 29. dec 2008 14:14

Kan hverken mærke, føle eller se (på AfR-uret) forskel.
Kan dog skyldes, at jeg i forvejen har lidt problemer med den rigitge tomgangsRPM grundet takthjulenes indstillinger.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » man 29. dec 2008 21:44

Hasse... du er moden til fuld programerbar ECU...!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron