Bipes- tændingsjustering fra cockpit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » man 17. nov 2008 19:53

Skal nok lade være med at skrive om alt, jeg ikke forstår.

Fra Haynes 6-5,( rimelig fri oversættelse):
Lave temp. producerer stor modstand.
68 F f.eks. 2.200 - 2.700 ohm.
Høje temp. f.eks. 140 F 500-650 ohm.

...PCM (ecu) leverer ca 5 volt....

Og så kommer det fra Haynes, jeg - heller ikke - forstår:
Volt signalet ændres af lufttemp. således, at det voltsignal, der returneres til PCM (ecu), er
højt, når luften er kold og lavt, når luften er varm.

Hvordan det????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 17. nov 2008 20:42

Ved godt at den tegning ikke scorer mange point. Men tror den hjælper dig Hasse.
Billede
I punktet mellem de to modstande (inde i ECU) vil du have en høj spænding ved lav temp, og omvendt.

Det var lige hvad mine pædagogiske evner rækker til, midt i ungernes puttetid. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 18. nov 2008 01:13

Har muligvis en 1000.000 ohms modstand i mit cerebrale neuronsystem.

Men kan ikke forstå, hvorledes et voltsignal på 5 volt, der går gennem en modstand på f.eks 400 ohm (vamt) ændres til - lad os sige - 1. volt, der returnerer til ECU'en.
Mens det ved at gå igennem en modstand på f.eks. 2.500 ohm (koldt) ændres til - lad os sige - 4 volt, der returnerer til Ecu'en.

Iøvrigt er det \"returnerede\" voltsignal 2,5 volt ved 60 c.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 18. nov 2008 17:24

Det er jo ham Ohm igen Hasse.
Du skal forestille dig at de to modstande skal dele de 5V mellem sig, og du tager signalet (nytte spændingen) ud over følermodstanden.
Iøvrigt er det \"returnerede\" voltsignal 2,5 volt ved 60 c.

(kan ikke lige se om vi nu taler °C eller °F, men deter jo for så vidt også ligemeget for forståelsen). Det vil sige at ved denne temperatur er de 2 modstande lige store og deler spændingen ligeligt mellem sig. Bliver føleren koldere stiger modstanden, og dermed vil spændingen jo også stige over den. Og dermed også spændingen til ECU'en. Da det jo er spændingen over følermodstanden, vi bruger som input.[code][/code]
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 18. nov 2008 18:22

De 2.5 volt er kølertemperatur (Enthusiast's 5:13) cfr. hvad jeg skriver.
Irrelevant i denne forbindelse...vores diskussion.
Så nu kan jeg åbenbart heller ikke læse.
På et eller andet tidspunkt, forstår jeg det...forhåbentlig. (Det er vist ikke første gang, at jeg skriver dette).

Måske skulle jeg ringe til adv. Ohms i Roskilde og bede om en konsultation. Retshjælpsforsikringen (psykisk førstehjælp) dækker måske.
Og han må da kunne forklare det.....med det navn..., så selv jeg forstår det.

Tak for tålmodigheden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 20. nov 2008 16:55

Har efterhånden ikke meget med Bipes at gøre.

Jeg har ikke helt opgivet min 3 hjulede cykel (men måske delvist overladt opfindelsen til andre).

Se f.eks. denne.

http://jermboproductions.com/

Og så mig.

Skal TPS'eren kontrolleres, skal der faktisk kun ganske få målinger til:
Lukket, åben. Så det må være begrænset, hvad den sender af signaler til ECU'en: Idle. WOT.

Imt. IAT:
Den sender hele tiden et \"temperatursignal\", der er afhængig af den forbistrømmende luft. Modstanden er afhænig af temperaturen.
SÃ¥ det er den og air flow sensoren, der regulerer A/Fr
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron