Super nørdet tråd den her
Tak Hasse!
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig - Det er bare for fedt at lade den grå grødige få frit løb
.
Jeg kan måske bidrage med lidt:
Ved tomgang dannes der er relativt højt undertryk i manifolden da motoren suger på fuld kraft men forhindres i at suge luft ned i cylinderen fordi spjældet er næsten lukket - Det er jo den måde ydelsen reguleres i en benzinmotor ( i en dieselmotor er dette anderledes - her styres motorens ydelse på den indsprøjtede mængde brændstof og der fuldt ud hul igennem hele tiden til den omgivende atmosfære svarende til fuld gas i en benzinmotor, men det er en anden historie)
Situationen ændrer sig når der gives gas - Ved fuld gas er den eneste restriktion den modstand som luften møder på sin vej fra atmosfæren, igennem luftfilteret - forbi luftmængdemåleren og gennem rør hen til indsugningsventilen (resonansfænomener fra indsugningstakten kan ændre på dette og standardindsugningssystemet har faktisk netop et resonanskammer indbygget til at give lidt boost i et bestemt omdrejningsområde). Modstanden vil stige med luftens hastighed og den tid indsugningsventilen er samtidigt åben i kortere og kortere som motorens omdrejninger stiger. Det bliver med stigende omdrejninger derfor mere og mere vanskeligt for motoren at nå at suge luft nok ind og det er her turbo og kompressor kommer ind i billedet. Begge dele skaber på hver sin måde et forhøjet tryk på indsugningsluften og det giver motoren mere luft og dermed mulighed for brænde mere benzin af og afgive en større effekt
.
Lufttrykket der skabes af hastigheden kan bruges på samme måde og vil på tilsvarende måde hjælpe med at \"skovle\" luft ind i motoren. Jo større areal der sættes op i fartvinden, jo større vil det tryk være man får ud af det - omvendt vil en alt for stor indsugning skabe luftmodstand som motoren så skal bruge kræfter på at overvinde - hmmm Det var jo ikke det vi var ude efter....
Den optimale størrelse af indsugningsarealet eksponeret til farttvinden vil bestemmes af hvor meget motoren kan nå at spise af luft, som samtidigt ikke ændrer væesntligt ved bilens aerodynamik.
Bemærk: Brugen af farttrykket til boosting af effekten vil primært resultere i en hævning af tophastigheden og vil kun give begrænset effekt ved almindelige hastigheder. Turbo og kompressor er ligeglad med hastigheden, så hvis de ellers kan blive synet (se anden tråd), er de for de fleste et bedre valg, da jeg vil tro at det er de færreste MX-5 ejere der sætter højhastighedsræs på motorvej i højsædet. Personligt synes jeg at en bugtet landevej hvor der skal svinges...jaaa SVINGES! geares ned og gives gas, det fedeste at opleve med en MX-5, der bare ligger på vejen og kører lige der du vil ha den. Motorvejskørsel er og bliver...GAAAP
Magaritteruterne rules!