Mere luft med cai

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Mere luft med cai

Indlægaf hasse » søn 5. aug 2007 20:04

Til Cai (Cold Air Intake - JR) ejere/brugere:

Prøv en gang at lade kølerhjelmen være i sikkerhedslåsen - altså ikke helt lukket. MIN kølerhjelm ryger ikke af!!!!!

I kan evt. sikre den med lidt fantasi.

Og prøv så at gi' den gas på en lige vej.

Og gi' så en tilbagemelding.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 10. aug 2007 18:14

Det er lidt ærgerligt, at der ikke kommer noget respons.

Det er MEGET let at sikre motorhjelmen.
Og min - hverken vogn eller motorhjelm - er røget nogen steder ved 160-170 km/t.

Vil godt lige uddybe, hvorfor jeg synes, at det er interessant:

P.gr. a. JR's CAI's montering kommer der ganske givet noget mere luft ind i systemt ved fart. Men jeg er af den opfattelse, at langt det meste af effekten kommer fra den koldere luft. Ingen opvarmning p.gr.a. motoren.

I det øjeblik, at motorhjelmen er delvis åben (sidder i sikkerhedslåsen) er situationen en helt anden:

Nu pustes fartvinden direkte ind i indsugningen.
HVIS vi \"siger\", at luftindtaget har samme areal som throttlebodyen ( de sprog, de sprog) dvs. 16 kvcm (-bodyen har en diameter på 55 mm). giver dette 320 ltr. luft/min ved 120 km/t.

Dette skal så holdes op med motorens fyldningsgrad. Og den kender jeg ikke for \"vores\" motor.

For een ting er, at vi - nogen af os - har en 1,6 motor, men det er ikke det samme som, at cylindrene bliver 100% fyldt.

Der er tale om en sugemotor, og p.gr.a. modstand i indsugningssystemet, kommer der ikke et beregnet antal ltr. luft ind pr. min. men mindre.

Hæng mig ikke op på fgl., men korriger mig, hvis det er forkert:
Ved 5000 rpm/min skulle motoren - teoretisk kunne \"suge\" 4.000 ltr./min.

Det gør den bare ikke grundet modstanden i indsugningssystemet.

Teoretisk:
Lad os sige, at fyldningsgraden er 75%, så kommer der \"kun\" 3.000 ltr/min. med kølerhjelmen lukket.

Med hjelmen \"åben\" kommer der pludselig 320 ltr. mere, som ovenikøbet \"presses ind.

Da vores motor giver nok benzin og det er fra \"mere luft\", vi henter yderligere kræfter, må det for helvede give noget \"krudt\".

Ja. Jeg ved det. Modificeret kølerhjelm. Det er bare synd for mx'eren.

Nå det var nogle betragtninger før jeg skal se \"Bamse og Kylling\" i TV.
Eller er det TV-avisen. Det kommer vel ud på eet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » fre 10. aug 2007 23:37

Hasse, jeg elsker dine betragtninger, vurderinger og nysgerrighed...men er det ikke \"Ram Air\" du beskriver ?
Desuden er det jo ikke så meget luft mængden, men hvor stort tryk der er tale om.
Lad mig høre hvis jeg misforstår din formulering.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » lør 11. aug 2007 08:52

\"Ram air\" ?
MÃ¥ske.
Det er bevidst, at jeg ikke brugte dette udtryk, fordi det ikke er/var sikkert, at \"vi\" bruger udtrykket om det samme. Og INDTIL NU, har jeg faktisk heller ikke selv været klar over, hvad begrebet helt exact dækker.
Nu du bruger det, gik jeg - sæføli' - ind på wikipedia.org (fantastisk sted) \"ram air\". Spændende oplysninger med henvisninger til supercharger og turbo mv..

Nå til sagen (Vorherre er ved at skylle min dyt i øjeblikket- pænt af ham):

Der vil efter MIN opfattelse ALTID med vores almindelige motor være et mindre lufttryk I cylindrene end UDENFOR. Og så er det ligegyldigt, hvor hurtigt eller langsomt vi kører. Eller hvor mange eller få RPM vi lader motoren gå. Det er og bliver en sugemotor.

F.eks. nævner Hayens (2B-4) et tryk på 17-22 inch i manifolden ved tomgang. Det atmosfæriske tryk er omkring 29 inch. Dette forstår jeg således, at der er et undertryk i manifolden på differencen.

Det er denne difference, som jeg mener bliver reduceret både ved den interne polering, jeg har foretaget i manifolden SAMT ved den åbne kølerhjelm.
Hvis man (dvs pt. JEG) spekulerer lidt over dette, kommer man frem til, at luften i cylindrene (normal vogn) svarer til luften i omkring 3.3 km's højde med deraf følgende mindre iltindhold. (Trykket falder med 1 inch pr. 1000 fod (ved jorden 29 i manifolden groft 19. Diffen = 10 inch).

Så NU er vi tilbage ved fyldningsgraden. Det er den, jeg mener man forøger ved åben kølerhjelm.

Om man kan gå det skridt videre og sige, at MX-5'erens motor har en fyldningsgrad på 19/29 =65%. Qui sais.

Nå nu er Vorherre færdig. Så nu skal der sæbe på osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 11. aug 2007 16:14

Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 11. aug 2007 17:42

En tilføjelse efter at have gloet lidt på ovenstående link:
Statisk tryk er det andre kalder vindtryk.
Eksempler ca tal:
Jævn vind 8 m/sek vindtryk 5 kg/kvm
HÃ¥rd vind 12 m/sek vindtryk 16 kg/kvm
Storm 26 m/m sek vindtryk 60 kg/kvm
Orkan > 33 m/sek vindtryk > 80 kg/kvm

Håber ikke - for jer - at I er lige så forvirret, som jeg.

Jeg ved ikke rigtigt, hvorfor dette begynder at minde mig om diskussionen om HK/NM. (eller gør jeg?).

Hvis dette her foregik med papir og blyant, tror jeg, at det snart blev smidt hen i det fjerneste hjørne (men så ville jeg bare hente det i løbet af natten).

Nå om ikke andet, så kan man da imponere næste gang passageren (hun) siger: \"Hold da op, hvor det stormer\".

Og man så svarer: \" Ja der er et vindtryk pr. kvm, der nogenlunde svarer til din vægt\"

(Jeg kan ligefrem se de flakkende øjne for mig)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » lør 11. aug 2007 18:20

hasse skrev:Og man så svarer: " Ja der er et vindtryk pr. kvm, der nogenlunde svarer til din vægt"

LOL! - Hasse, hvor jeg dog bare elsker dine indlæg. Ud over en yderst formidabel humor, giver de altid teknisk indsigt på et fornuftigt akademisk niveau!!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » lør 11. aug 2007 20:47

TAK WEB.
Har lige været ude med den åbne/lukkede kølerhjelm.
Dytten kører simpelthen så formidabelt både med åben og lukket kølerhjelm.
(Men det er måske fugtigheden i luften, der gør det!).

Tør ikke rigtig udtale mig om forskel. Jeg kommer bare op at skændes med videnskaben. (Nej jeg tror ikke, at jeg kan mærke forskel, men psykologien kan jo spille een et puds).

Den er sikkert heller ikke blevet dårligere kørende efter, at jeg:
For et stykke tid siden fik den \"nye\" ignition coil og
Flyins's fuelrail (efter at have ventet på deres nye design i et halvt år!!!!!!!!!!!!!)

Jeg MÅ s'gu' se at få den på rullefelt


PS.:
Der er den ulempe ved at køre med \"åben\" kølerhjelm, at man udsætter sig for tilråb:
\"Du har glemt at lukke kølerhjelmen\".
Men der var da en ved et rødt lys, der fattede hvorfor:
\"Er den åben for at få mere luft?\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » søn 12. aug 2007 18:00

Super nørdet tråd den her :P Tak Hasse!
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig - Det er bare for fedt at lade den grå grødige få frit løb :D .

Jeg kan måske bidrage med lidt:

Ved tomgang dannes der er relativt højt undertryk i manifolden da motoren suger på fuld kraft men forhindres i at suge luft ned i cylinderen fordi spjældet er næsten lukket - Det er jo den måde ydelsen reguleres i en benzinmotor ( i en dieselmotor er dette anderledes - her styres motorens ydelse på den indsprøjtede mængde brændstof og der fuldt ud hul igennem hele tiden til den omgivende atmosfære svarende til fuld gas i en benzinmotor, men det er en anden historie)
Situationen ændrer sig når der gives gas - Ved fuld gas er den eneste restriktion den modstand som luften møder på sin vej fra atmosfæren, igennem luftfilteret - forbi luftmængdemåleren og gennem rør hen til indsugningsventilen (resonansfænomener fra indsugningstakten kan ændre på dette og standardindsugningssystemet har faktisk netop et resonanskammer indbygget til at give lidt boost i et bestemt omdrejningsområde). Modstanden vil stige med luftens hastighed og den tid indsugningsventilen er samtidigt åben i kortere og kortere som motorens omdrejninger stiger. Det bliver med stigende omdrejninger derfor mere og mere vanskeligt for motoren at nå at suge luft nok ind og det er her turbo og kompressor kommer ind i billedet. Begge dele skaber på hver sin måde et forhøjet tryk på indsugningsluften og det giver motoren mere luft og dermed mulighed for brænde mere benzin af og afgive en større effekt :D .
Lufttrykket der skabes af hastigheden kan bruges på samme måde og vil på tilsvarende måde hjælpe med at \"skovle\" luft ind i motoren. Jo større areal der sættes op i fartvinden, jo større vil det tryk være man får ud af det - omvendt vil en alt for stor indsugning skabe luftmodstand som motoren så skal bruge kræfter på at overvinde - hmmm Det var jo ikke det vi var ude efter.... :(
Den optimale størrelse af indsugningsarealet eksponeret til farttvinden vil bestemmes af hvor meget motoren kan nå at spise af luft, som samtidigt ikke ændrer væesntligt ved bilens aerodynamik.

Bemærk: Brugen af farttrykket til boosting af effekten vil primært resultere i en hævning af tophastigheden og vil kun give begrænset effekt ved almindelige hastigheder. Turbo og kompressor er ligeglad med hastigheden, så hvis de ellers kan blive synet (se anden tråd), er de for de fleste et bedre valg, da jeg vil tro at det er de færreste MX-5 ejere der sætter højhastighedsræs på motorvej i højsædet. Personligt synes jeg at en bugtet landevej hvor der skal svinges...jaaa SVINGES! geares ned og gives gas, det fedeste at opleve med en MX-5, der bare ligger på vejen og kører lige der du vil ha den. Motorvejskørsel er og bliver...GAAAP
Magaritteruterne rules!
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 12. aug 2007 18:29

Tak for informativt indlæg Felix.

Jeg tilslutter mig fuldtud OGSÅ de sidste sætninger.

Enhver idiot kan jo presse speederen i bund på en lige vej.

Men dem er vi Gud ske lov fri for her på Five-speed!!

Det er vel egentlig også derfor -hvis man foretrækker det snoede - at der skal gåes efter RPM's mellemområde (hvad det så er).
Nå det skal nok være en anden tråd.

PS.
Jeg MÃ… sgu' ha' den ud:

Det er utroligt (dvs uforståeligt for MIG) at:

Storm 26 m/m sek ( 93,6 km/t ) vindtryk 60 kg/kvm.

DET ER KUN 6 gr/kvcm. Atmosfæren trykker -ved havoverfladen - 1 kg/kvcm!!

SÃ¥ der er \"skutte\" meget supercharger/turbo i en storm.


PPS.
Og dog -altså forståeligt:
NÃ¥r det sammenholdes med, hvor meget luft, der egentlig suges ind pr. min.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » søn 12. aug 2007 20:59

Hasse...har du spekuleret over om det ikke kunne hvorfor ikke bruge trykluft fra en tank, med reguleret trykventil..det burde kunne give kontrolleret boost efter behag...turbo på dåse. :D
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 12. aug 2007 22:10

Om jeg ligefrem har tænkt på en dåseturbo, tror jeg nu ikke.
MEN jeg har en stor trykluftflaske (den er tung-og stor) stående med REN ilt. Og i mine \"få\" gale øjeblikke...........(100%<>12%).

(((vi lader NOX ligge IKK??)))

Man kan jo på nettet købe el-pumper, som de benævner el-turbo.

Jeg tror, at man skal \"glemme\" vindtryk.

Vi har en sugemotor (fabriksmotoren). Jeg forstår det således, at den ALTID suger. Uanset om der er tale om tomgang eller helt åbent spjæld.

Jeg er ved lidt hovedregning (storpral) kommet frem til, at luftstrømmen gennem airflowmeteret ved 5000 RPM har en hastighed på 37 km/t. Dette er motorens \"sug\".

Og husk, at vi her taler om luft, der ikke fra første færd er i bevægelse. Det suges direkte under kølerhjelmen og er i det store og hele upåvirket af vogens hastighed.

Og så er det jeg siger til mig selv:

Hvad nu, hvis vi lader motoren suge fra en luft, der allerede er i bevægelse og ovenikøbet i samme retning?

Åben kølerhjelm!

Det må da for Fanden give et mindre vacuum i manifolden.

Forudsat at min \"hovedregning\" er rigtig, så må vacuum i manifolden være 0 ved 37/t med 5000 RPM.

PS.
Kan godt være 37 skal være 74 eller noget helt andet
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » man 13. aug 2007 17:07

Yepper, det er som Felix så fint beskriver en hastigheds afhængig \"tryk\" jo stærkere man kører jo mere luft og med større tryk presses det ind i manifolden - mener at kunne huske på nogle motorcykler giver det knap 20Hk og ekstra 10km/t på toppen, med sådan en Ram Air indsugning i næsen af kåben - men det er altså kun når de kører tophastighed at man kan udnytte det...så en rigtig kompressor eller turbo er det som virker.

Dog er Thomas Knights elektriske kompressor den eneste på markedet som egentlig har dokumenteret en effektiv effekt...kræver dog en masse ombygning og ca 700Amp til rådighed, og så vil prisen ligger over hvad en alm kompressor løsning ligger på..
har hørt at de er også begyndt at producere en bælte drevet turbo, så slipper man for varme bøvlet i motorrummet.

IF YOU ARE NOT SURE WHICH BLOWER, CALCULATE WHICH BLOWER YOU NEED USING THE FORMULAS AT THE BOTTOM OF THIS PAGE.
- ESC-650CL (650CFM @ 2-3 PSI, ONE 8.2HP MOTOR @ 36V)
- ESC-650CM (650CFM @ 5-6 PSI, THREE 6.5HP MOTORS @ 24V)
- ESC-350CH (350CFM @ 5-6 PSI, THREE 4HP MOTORS @ 24V)
- ESC-250CM (250CFM @ 5-6 PSI, ONE 6.5HP MOTOR @ 24V)

THE FORMULA FOR CFM AT 5 PSI BOOST IS: (CU/IN DISPLACEMENT X RPM)/3456 X 1.1=CFM @ 5 PSI
EXAMPLE: (2.0 IS 122 CU/IN DISP X 6000 RPM) /3456 X 1.1= 230 CFM

http://www.elantraxd.com/forums/showthread.php?t=9525
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » man 13. aug 2007 17:47

Claus:
I de første linier er du inde på tryk.
Hvis \"vi\" taler om fartvindens tryk er det pebbernødder.
Uanset, at trykket pr. kvcm 4 dobles ved en fordobling af hastigheden. (Kan ikke huske, hvad sådan noget hedder matematisk).

PS.:
Tag f.eks storm:
26 m/sek=93-94 km/t vindtryk på 60 kg/kvm = 6 gr/kvcm
fordobling: 190 km/t vindtryk på 240 kg/kvcm = 24 gr/kvcm

Alm stillestående lufttryk er 1000 gr/kvcm!!!!!

PPS.:
For også at sammenholde det ovenstående el-turboer

5 psi er ca. 1/3 atmosphære eller 333 gr/kvcm ( i absolut mål 1,33 nemlig atmosfæren+ turboen)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 13. aug 2007 19:48

Jeg tror hverken det bliver til nobelpris eller patentansøgning i denne omgang:

Har prøvet 80 km/t i 2. gear med 6000 rpm.
Både med åben og lukket kølerhjelm.

Ganske vist er det et vacuum-/trykmåler fra Biltema i Helsingborg og
ganske vist sad dette akavet påklistret den udvendige side af vindspejlet -besværliggjorde aflæsning,

men såvidt jeg kunne se, var der ikke forskelle af betydning i aflæsningerne.

Een ting er dog sikkert:

Koldere luft fåes ikke på denne side af alperne - åben kølerhjelm
og varmeisoleret luftbox.

PS (for en gangs skyld):
Husk nedsættelse af temp. med 4 gr c giver en effektforøgelse på 1%,
så nedsættelse på f.eks 40 gr giver en forøgelse på 10%.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 18 gæster

cron