Mere luft med cai

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » lør 22. nov 2008 12:13

Havde CAI fra JR skilt ad for at se, om jeg kunne gøre et eller andet med temp. måleren.
NIX.
Bortset fra rensning af \"luftvejene\".

Samtidig konstaterede jeg, at det firkantede hul fra plastickassen til metalboksen, der bl.a. indeholder luftmængdemåleren og en masse andet faktisk også kan \"portes\".
PÃ¥ min ragede den nederste plastickant i hullet ca. 1 mm. op i \"luftvejen\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 16. jan 2009 09:00

Havde igen luftindtaget adskilt.

I den forbindelse blev jeg opmærksom på, at gummi-/plasticpakningerne, der forbinder indtaget med manifolden indvendingt har en indsnævring (sikkert for at lette monteringen).

Denne indsnævring kan fjernes (skæres bort).
Uden betydning ved monteringen.

Jeg skar CA. 2-3 mm. af den. Og forøgede derved den indvendige diameter.

Resultat: Mere luft og bedre indsugning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » fre 16. jan 2009 21:59

Nice Hasse, rart du deler det med os...men hvad gav det ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » fre 16. jan 2009 23:00

Har ingen anelse om, hvad det gav/giver.
(Og at jeg mener, at den kører ENDNU bedre, kan jeg/vi jo ikke rigtig bruge til noget), jo. Jeg kan...mentalt).

Og i betragtning af, at det er i småtingsafdelingen, og der er så mange udefra kommende \"ting\" (f.eks. temp,lufttryk,luftfugtighed osv), der ville influere på en Performance Box kørsel, har jeg ikke \"kørt\" en måling.
(Og jeg har også en gang imellem spurgt mig selv, om jeg har kørt de tidligere kørsler optimalt. Er mit \"speedertryk\" doseret rigtigt bl.a.).

SÃ¥ det er egentlig sund fornuft, der ligger bag:
Det er en indsnævring i indsugningens diameter, der er 55 mm. efter indsnævringen. Og det gi'r faktisk en del, når man \"kigger\" på arealstørrelser.

Og indsnævringen giver også turbulens i luftstrømmen. Ligesom de tidligere ujævnheder (bl.a. svejsesøm) i manifolden gjorde.

Så det er egentlig kun en opfølgning på:
Indsugning indtil topstykke så glat som muligt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » lør 17. jan 2009 10:51

Ja, indsugningen skal vær så glat som muligt før indsprøjtnings dysen, for ikke at give en begrænsning der, så det er dejligt med dine erfaringer.

Hvad mener du med \"køre optimalt\" vedr. speedertryk ?
Når du måler effekten med din performance box skal du ikke køre den op i tredie gear og så give den pedal to the metal ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » lør 17. jan 2009 11:18

Claus:
Du rører i sidste afsnit ved noget, som jeg faktisk tit har spekuleret på, men ikke lavet \"forsøg\" med.
SPEEDERTRYKKET/-DOSSERINGEN.

Og det kunne være \"sjov\" at høre andres meninger.

Så jeg vil lave en ny tråd---for ikke at blande tingene.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron